رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سرفصل‌های مدل تعالی فرهنگی دادگستری استان‌ها/ ضرورت ترویج اخلاق حرفه‌ای و توسعه فرهنگ دینی

12:45 - 09 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۴۳۵۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مدیر کل برنامه‌ریزی و تحقیقات معاونت فرهنگی قوه قضاییه به تشریح سرفصل‌های مدل تعالی فرهنگی دادگستری استان‎ها پرداخت و گفت: یکی از مهمترین اهداف جهت تبیین این مدل ترویج اخلاق حرفه ای و توسعه فرهنگ دینی و سلامت دستگاه قضایی کشور است.
به گزارش  گروه حقوقی قضایی ، به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان مرکزی، نشست روسای حوزه‎های قضایی استان با محور تبیین برنامه ها و مدل تعالی فرهنگی با حضور علیرضا یوسف زاده، مدیر کل برنامه ریزی و تحقیقات معاونت فرهنگی قوه قضاییه، حجت الاسلام قاسم عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان،  طاهری، قائم مقام رئیس کل دادگستری و روسای دادگستری شهرستان های تابعه در دادگستری کل استان برگزار شد.

علیرضا یوسف زاده، مدیر کل برنامه ریزی و تحقیقات معاونت فرهنگی قوه قضاییه به تشریح سرفصل های مدل تعالی فرهنگی دادگستری استان ها پرداخت و گفت: یکی از مهمترین اهداف جهت تبیین این مدل ترویج اخلاق حرفه ای و توسعه فرهنگ دینی و سلامت دستگاه قضایی کشور است.

وی با بیان اینکه مدل تعالی فرهنگی دادگستری استان ها در دو بخش های مقدمات و تعاریف و ارائه مدل تعریف شده است، افزود: ساختار مدل، سطوح و رتبه بندی و تعاریف زیر شاخه های بخش اول هستند.

وی ادامه داد: مدل تعالی فرهنگی روشی نظامند جهت سنجش و بهبود عملکرد، افزایش کارایی و اثربخشی برنامه های فرهنگی و نیز شناسایی و تعیین دادگستری های برتر از حیث فرهنگی می باشد. این مدل بر اساس مدل های استاندارد تعالی سازمانی و بر مبنای اقتضائات مباحث فرهنگی و سازمانی در سطح قوه قضاییه ایران طراحی شده است.

یوسف زاده خاطرنشان کرد: ویرایش مدل تعالی فرهنگی سال جاری شامل دو بخش"معیارهای توانمندساز" و "معیارهای نتایج" می باشد، حوزه توانمند سازها شامل 5 معیار رهبری، برنامه ریزی، کارکنان فرهنگی، منابع و شراکت و فرایندها، محصولات و خدمات و حوزه نتایج نیز، دارای 4 معیار نتایج کارکنان فرهنگی، نتایج مخاطبان، نتایج کلیدی عملکرد و دستاوردهای کلیدی عملکرد است.

وی گفت: معیارها در این مدل مجموعا یک هزار امتیاز دارند، اگر دادگستری یک استان، موفق شود از حیث فرهنگی اهداف مشخص شده در این مدل را به طور کامل در سازمان خود پیاده کند می تواند یکهزار امتیاز بگیرد. استان مرکزی در ارزیابی صورت گرفته و سطح بندی دارای تقدیرنامه 2 ستاره است.

این مقام مسئول اظهار کرد: خدمات فرهنگی دادگستری استان عبارتند از برنامه های سالانه اعم از برنامه های مشترک و پیشنهادی و خدمات مستمر فرهنگی که به صورت پیوسته در طول سال انجام می شود،  مانند خدمات دفاتر حمایت از زنان و کودکان. برای اجرای برنامه های فرهنگی از اثربخشی فعالیت ها نباید غافل شد،  بهبود امور فرهنگی، افزایش انگیزه، تقدیر جهت افزایش انگیزه برای عملکرد بهتر، ایجاد کانال های ارتباطی با کارکنان فرهنگی از جمله مواردی است که در حوزه اثربخشی باید مورد توجه قرار گیرد.

یوسف زاده اضافه کرد: لازم است تا حد امکان تلاش شود حوزه های قضایی در برنامه های فرهنگی با موضوعات مختلف(احکام اسلامی، اخلاق اسلامی، عفاف و حجاب،  امر به معروف و نهی از منکر و...) داده شوند.

وی تصریح کرد: دادگستری متعالی از حیث فرهنگی دارای رهبرانی است با برنامه ریزی و نظارت موثر،  در راستای دست یابی به ماموریت و اهداف کلان فرهنگی جهت گیری می کنند. منظور از رهبران رییس کل دادگستری، معاون فرهنگی، رئیس شورای حل اختلاف، سایر معاونین، روسای حوزه ها و مجتمع قضایی و دادستان مرکز استان است.

یوسف زاده گفت: عالی ترین سطح نتایج ما دستاوردهای کلیدی است، کاهش ورودی پرونده‎ها، جلب اعتماد عمومی مردم از دادگستری و رضایت ارباب رجوع از قوانین حاکم بر نظام دستگاه قضا از جمله محورهای مدل تعالی فرهنگی مجموعه دادگستری استان هاست.

وی خاطرنشان کرد: نقش رهبران در برنامه ریزی و نظارت بر امور فرهنگی، هدایت تحول فرهنگی توسط رهبران، تعامل فعال رهبران با مجموعه بیرونی و مخاطبان، انگیزه دهی رهبران به کارکنان در راستای تعالی فرهنگی و اخلاقی، مشارکت رهبران در فعالیت فرهنگی و ترویج منشور اخلاقی کارکنان و ایفای نقش الگوی اخلاق توسط رهبران زیر معیارهای بخش رهبری هستند.

مدیرکل برنامه ریزی و تحقیقات معاونت فرهنگی قوه قضاییه ادامه داد: دادگستری متعالی فرهنگی،  ماموریت و اهداف کلان فرهنگی خود را از طریق شناسایی و اولویت بندی نیازها و انتظارات ذی نفعان خود و نیز تدوین و اجرای برنامه های بلند مدت،  میان مدت و کوتاه مدت محقق می نماید و در این راستا از رویکردهای موثر جهت نظارت بر اجرای نظارت بر اجرای برنامه ها استفاده فراوانی می کنند.

یوسف زاده اضافه کرد: شناسایی، تحلیل و اولویت بندی نیازها و انتظارات ذی نفعان، تدوین مجموع برنامه ها و گزارش دهی، اجرا و پایش برنامه ها زیر معیارهای بخش برنامه ریزی هستند.

وی تصریح کرد: در ارزیابی کیفیت شناسایی نیازها از جمله شفاف و مدون بودن روش انجام نیاز سنجی، علمی بودن انجام نیاز سنجی، گستردگی و پراکندگی مناسب ذی نفعان و مناسببودن نمونه آماری در نظر گرفته شده، نحوه اجرای نیاز سنجی، تنوع مناسب روش های انجام نیاز سنجی باید مورد اهمیت واقع شود.

وی تصریح کرد: لازم است معاونت فرهنگی دادگستری هر استان رویه ای به منظور پایش اجرای برنامه های سالیانه خود تدوین و اجرا نماید، در ارزیابی کیفیت این رویه باید به موارد شفاف و مدون بودن روش پایش اجرای برنامه های سالانه، پایش اجرای برنامه ها باید به صورت مستمر، پایش اجرای برنامه ها مبتنی بر داده های عملکردی، پوشش دهی پایش اجرای برنامه حوزه قضایی و... توجه کند.

وی تصریح کرد: دادگستری متعالی از حیث فرهنگی،  علاوه بر شناسایی و به کار گیری کارکنان و رابطان توانمند در معاونت فرهنگی از ظرفیت تمامی کارکنان متعهد و شایسته دادگستری در قالب هسته جهادی فرهنگی کجا تحقق اهداف و ماموریت های فرهنگی خود استفاده می کنند.

وی ادامه داد: شناسایی و به کارگیری کارکنان فرهنگی، آموزش و توانمند سازی کارکنان فرهنگی، مشارکت کارکنان فرهنگی، توجه به کارکنان فرهنگی و ایجاد احساس قدردانی و ارتباط کارکنان فرهنگی از زیر معیارهای بخش کارکنان فرهنگی است.

یوسف زاده ابراز کرد: اجرای برنامه های قرآنی در قالب هسته قرآن، هسته یاوران نماز و ناصحین از جمله هسته های مهم معاونت فرهنگی است. استان مرکزی در این حوزه ها عملکرد خوبی داشته است که با برنامه ریزی می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

وی افزود: منابع و شراکت یکی دیگر از زیر شاخه های ارائه مدل تعالی فرهنگی است، در این بخش دادگستری متعالی از حیث فرهنگی، شراکت های بیرونی، تجهیزات و منابع مالی و فیزیکی را به منظور پشتیبانی از اهداف و اجرای اثربخش برنامه های فرهنگی مدیریت کند.

این مقام مسئول ادامه داد: مدیریت شراکت های بیرونی، مدیریت منابع مالی و مدیریت منابع فیزیکی و تجهیزات و فناوری از زیر معیارهای منابع و شراکت هستند. تفاهم نامه و سایر اسناد همکاری فرهنگی شامل ارتباطات شکل گرفته و رسمیت یافته با نهادهای بیرونی مانند صدا و سیما،  آموزش و پرورش،  دانشگاه، نیروی انتظامی،  بهزیستی، استانداری، شهرداری، شرکت های تولید و توزیع محصولات فرهنگی، دفتر نماینده ولی فقیه در استان، مجمع خیرین و... هستند که زمینه همکاری های مشترک را فراهم می آورند.

یوسف زاده اضافه کرد؛ مدیریت فرایندها، طراحی، تولید، ارائه و بهبود محصول، خدمت، اطلاع رسانی و معرفی محصولات و خدمات و مدیریت ارتباط با مخاطب از فرایندهای اصلی، محصولات و خدمات است. در این بخش دادگستری متعالی از حیث فرهنگی بر اساس نیازها و انتظارات مخاطبان محصولات خود را طراحی، تولید توزیع می کند و بهبود می بخشد و همچنین از ابزارهای اثربخش جهت ترویج و اطلاع رسانی استفاده می کند.

وی با اشاره به نتایج کارکنان فرهنگی به‌عنوان یکی از مدل های ارائه شده تصریح کرد:  در این بخش نکاتی از قبیل میانگین میزان اثربخشی و کیفیت دوره های آموزشی فرهنگ، میزان اثربخشی و کیفیت رویه شناسایی و تقدیر از رابطان فرهنگی،  میانگین میزان اثربخشی و کیفیت دوره های آموزشی از منظر اعضای هسته جهادی، میزان اثربخشی و کیفیت برنامه های فرهنگی و تفریحی باید مورد اهمیت واقع شود.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از مدل های ارائه شده برای ارزیابی فعالیت ها نتایجی است که از مخاطبان به دست می آید، در این بخش مشخص می شود که عملکرد فرهنگی دادگستری استان از منظر مخاطبان به چه میزان رضایت بخش مفید و اثر بخش بوده است.یوسف زاده در تشریح شاخص های کلیدی عملکرد به اجرای برنامه های مناسبتی، احکام اسلامی. اخلاق اسلامی موعظه ای، عفاف و حجاب،  امر به معروف و نهی از منکر، بصیرت انقلابی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت،  مهارت های زندگی و تحکیم خانواده،  اوقات فراغت،  اخلاق و فرهنگ سازمانی، اقامه نماز،  قرآن، مبانی و اصول اعتقادی، سیره معصومین و توزیع محصولات و ارائه خدمات اشاره کرد.

یوسف زاده اهم فعالیت های معاونت فرهنگی دادگستری استان ها را دستاوردهای کلیدی نام برد و گفت: میزان کاهش تخلفات کارکنان قضایی، میزان کاهش تخلفات کارکنان اداری، میزان کاهش تعداد شکایات از کارکنان اداری و قضایی، نسبت تعداد پرونده های خروجی به ورودی واحدهای اجرای احکام، سطح فرهنگ سازمانی شورای حل اختلاف،  میزان رضایت مراجعان شورای حل اختلاف. میزان کاهش نسبت به تعداد بازداشت شدگان به تعداد پرونده های ورودی کیفری نسبت به سال گذشته تنها بخشی از شاخصه های دستاوردهای کلیدی در حوزه فرهنگ دینی و سازمانی است.

حجت الاسلام قاسم عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: استان در مدل تعالی فرهنگی دادگستری رتبه نسبتاً خوبی را به خود اختصاص داد که این کسب امتیاز مرهون زحمات خوب معاونت فرهنگی است.

وی ادامه داد: فعالیت های معاونت فرهنگی علیرغم نیرو و امکانات کم این معاونت صورت گرفته است. یکی از مباحث مورد اهمیت بحث شبیخون فرهنگی است که مقام عظمای ولایت تاکید بسیار دارند. امروز با وجود فعالیت شبکه های تبلیغی باید حواسمان به جوانان و نوجوانان باشد تا اسیر خرافه و گروهک های ضد دینی نشوند باید همگی بسیج شویم تا جوانان را از خطر آسیب های اجتماعی، فرهنگی و اعتقادی حفظ کنیم.

حجت‌الاسلام عبداللهی اظهار کرد: یکی از برنامه های موفق معاونت فرهنگی فعالیت در حوزه قرآن است، این مجموعه جهت ارتقاء سطح دانش قرآنی کارکنان از ظرفیت موسسات قرآنی استفاده کرده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *