درخواست افغانستان از "چین و پاکستان" برای اجرای ۵ طرح بزرگ توسعه‌ای

13:10 - 09 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۴۲۱۶
مقامات وزارت اقتصاد افغانستان اعلام کردند که از ۲ کشور چین و پاکستان خواسته اند تا کابل را برای اجرای ۵ طرح بزرگ اقتصادی یاری کنند.
درخواست افغانستان از به گزارش سرویس بین الملل به نقل از بی بی سی، مقامات وزارت اقتصاد افغانستان اعلام کردند که در مرحله نخست که مذاکراتی برای همکاریهای سازنده بین چین، پاکستان و افغانستان و در شهر «پکن» برگزارشد، کابل خواستار ساخت سدهای آب بر روی رودخانه «کنر» در شرق افغانستان، ساخت جاده حمل و نقل میان «کابل- پیشاور»، ایجاد خط آهن میان «کابل – پیشاور» در شرق، ایجاد خط آهن «هلمند- بهرامچه» و ساخت خط آهن «قندهار- چمن» در جنوب افغانستان شده است.
 
 لازم به ذکر است که پاکستان همواره به ساخت سدهای آبی بر روی رودخانه  کنر حساس بوده ولی مقامات افغانستان اعلام کردند که این سدها باید طوری ساخته شود که هم افغانستان و هم پاکستان از آن مستفید شوند.
 
 افزون بر این سه طرف در این نشست تاکید کردند که همکاری سه جانبه میان چین، افغانستان و پاکستان به صلح و ثبات و توسعه افغانستان و منطقه کمک خواهد کرد.
 
یاوجینگ سفیر چین در افغانستان نیز گفت که هدف از اجرای طرح «یک کمربند- یک جاده» سهم‌گیری بیشتر چین در توسعه منطقه‌ای است.
 
وی افزود: اگر شما به سیاست چین بعد از سال ۲۰۱۴  و به ویژه پس از ایجاد دولت وحدت ملی افغانستان نگاه کنید خواهید دید که ما ابتکار منطقه‌ای را  روی کار گرفته ایم که همان «راه ابریشم جدید» است و این به معنی سهم‌گیری چین در توسعه منطقه‌ای است.
 
هدف از این برنامه ایجاد یک منطقه اقتصادی یکپارچه و هماهنگ در مسیر کشورهای جاده ابریشم قدیم است اما صرفا به این محدود نمی‌شود و به کشورهای جنوب شرقی و جنوب آسیا از جمله پاکستان گسترش خواهد یافت.
 
این راه ابریشم نوین از سه مسیر شمالی، مرکزی و جنوبی تشکیل شده است. بخش شمالی چین را از طریق کشورهای آسیای مرکزی (قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ترکمنستان و ازبکستان) به روسیه و اروپا متصل می‌کند.
 
مسیر مرکزی از آسیای مرکزی به ایران و خلیج فارس و همچنین ترکیه و دریای مدیترانه می‌رسد.
 
مسیر جنوبی از چین آغاز و به آسیای جنوب شرقی، جنوب آسیا و پاکستان و اقیانوس هند ختم خواهد شد. کشورهای این مسیر اکثرا عضو بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت های آسیا است که به ابتکار چین تاسیس شده است.
 
افغانستان نیز خواستار پیوستن به بانک توسعه آسیا است و اساسنامه بانک سرمایه گذاری زیربنایی آسیا توسط کابینه افغانستان تصویب و منتظر تصویب آن توسط مجلس نمایندگان افغانستان است.
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *