رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تاکید رئیس جمهور اکوادور بر حق پناهندگی یک هکر!

4:46 - 09 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۴۲۱۴
وی در عین حال خاطر نشان کرد به لحاظ دفاع از حقوق بشر، از وضعیت کنونی آسانژ که در سفارت اکوادور در انگلیس پناهنده شده است، حمایت می کند.
به گزارش گروه بین‌الملل ، به نقل از خبرگزاری رویترز، بر خلاف رافائل کورئا، رئیس جمهوری پیشین اکوادور، که جولیان آسانژ، را یک روزنامه نگار می دانست، لنین مورنو، بنیانگذار پایگاه افشاگر ویکیلیکس را یک هکر توصیف کرد.

بر اساس این گزارش، مورنو که هفته گذشته به عنوان رئیس جمهوری جدید اکوادور  سوگند یاد کرد، در برابر خبرنگاران گفت: «آقای آسانژ یک هکر رایانه ای است. چیزی که برای ما قابل قبول نیست و شخصا آن را نمی پذیرم».

وی در عین حال خاطر نشان کرد به لحاظ دفاع از حقوق بشر، از وضعیت کنونی آسانژ که در سفارت اکوادور در انگلیس پناهنده شده است، حمایت می کند.

ویکیلیکس خود را یک سازمان غیر انتفاعی بین المللی معرفی کرده و از سال 2006 تاکنون با مدیریت جولیان آسانژ در حال انتشار ده‌ها هزار سند محرمانه از دولت‌ها و سازمان‌های امنیتی جهان، و عمدتاً از آمریکا، بوده است.

جولیان آسانژ درسال 2010 به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد تا مانع از استرداد خود به سوئد شود. آسانژ که استرالیایی ا‌ست، از طرف دولت سوئد، به اتهام تجاوز تحت تعقیب قرار گرفته بود. اما او این اتهام‌ها را رد کرد و گفت استرداد به سوئد بهانه‌ ای ا‌ست تا او در نهایت به آمریکا فرستاده شود.

در آمریکا به خاطر افشاگری‌های پایگاه ویکیلیکس، پرونده ای قضایی علیه آسانژ تشکیل شده و در صورت محاکمه، او ممکن است به مجازات سنگینی محکوم شود.

کمیته تحقیق سازمان ملل متحد سال 2016 اعلام کرد اقامت آسانژ در سفارت اکوادور مصداق بازداشت غیرقانونی است و او باید بدون هیچ قید و شرطی آزاد باشد تا این محل را ترک کند و به خاطر چند سالی که حق خروج از این محل را نداشته باید خسارت دریافت کند.
 
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *