دیلی تایمز: تا سیاست آمریکا در "افغانستان" مشخص نشود، ناآرامی‌ها ادامه می‌یابد

9:11 - 09 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۸۳۲
سیاست آمریکا در افغانستان هنوز مشخص نیست و ناآرامی‌ها نیز ادامه دارد در حالی که روسیه و چین برای پر کردن خلاء این کشور از طریق ایجاد مذاکره با طالبان و کشورهای منطقه تلاش می‌کنند.
دیلی تایمز: تا سیاست آمریکا در به گزارش سرویس بین الملل به نقل از دیلی تایمز، پس از اعلام شروع رسمی حملات بهاری توسط طالبان، موج جدیدی از خشونت گریبانگیر افغانستان شده است.

در یکی از آخرین حملات طالبان، انفجار یک ماشین بمب‌گذاری شده ضمن هدف قرار دادن گروهی از نیروهای امنیتی خصوصی افغان، به کشته شدن 13 نفر در شهر خوست انجامید.

یکی دیگر از حملات اخیر طالبان به یک پایگاه نظامی در ولایت قندهار نیز دست‌کم 15 کشته بر جای گذاشت. این در حالی است که 5 تن دیگر نیز در حمله‌ منطقه شاه ولی کوت زخمی شدند.

تمامی این حملات با اولین سفر بین‌المللی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا  به خاورمیانه و اروپا همزمان شد. تروریسم محور اصلی دیدارها بود.

با وجود بیش از 16 سال حضور در افغانستان و کشته شدن صدها نفر در چند هفته گذشته در افغانستان، ترامپ به ندرت درباره مشکلات افغانستان سخن گفته است.

در حالی که آمریکا و دیگر اعضای ناتو در حال بررسی اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان برای حمایت از نیروهای امنیتی این کشور هستند، موضع سخت‌گیرانه ترامپ علیه دیگر اعضای ناتو مشکلات این کشور را افزایش می‌دهد.

ترامپ از دیگر اعضای ناتو درخواست کرده تا هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند. علاوه بر این نیز نبود رویکرد روشن و کلی واشنگتن درباره افغانستان نیز بر مشکلات این کشور می‌افزاید.

اگرچه روسیه و چین تلاش می‌کنند تا خلا موجود را با ایجاد مذاکرات بین طالبان و کشورهای منطقه پر کنند، ولی با وجود این تلاش‌ها پیشرفتی حاصل نشده است، به ویژه اینکه آمریکا از حضور در این مذاکرات خودداری کرده است.

از زمان اعلام خروج نیروهای ناتو در سال 2014، سیاست آمریکا در قبال افغانستان در وضعیت نامعلومی قرار دارد. ادامه خشونت و حملات طالبان و همچنین موضع نامشخص آمریکا در مذاکرات، اجازه موفقیت به تلاش‌ها برای ایجاد صلح افغانستان را نداده است.

خشونت سال‌هاست در افغانستان وجود دارد و تمام گروه‌های ذینفع در این کشور آگاهی دارند که نیروهای افغان به تنهایی آمادگی کافی برای مقابله با طالبان را ندارند. علاوه بر این پیامد خروج جزئی و آموزش نیروهای افغان توسط نیروهای آمریکایی نیز به بهبود این وضعیت کمکی نکرده است.

بنابراین آمریکا که بنظر می‌رسد در قبال افغانستان به فراموشی رفته است، باید از این فراموشی خارج شده و این حقیقت را قبول کند که بدون روشن کردن موضع خود در افغانستان، قادر نخواهد بود پیشرفتی در وضعیت کنونی این کشور ایجاد کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *