حادثه تروریستی منچستر و بروز حفره‌های امنیتی؛ ناتوانی کشورهای غربی برای مبارزه با داعش+تصاویر

22:30 - 07 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۵۵۴
پایگاه تحلیلی-خبری دبکا‌فایل با بررسی حادثه تروریستی اخیر در شهر منچستر، آن را نشان دهنده ناتوانی سرویس‎های امنیتی انگلیس و دیگر کشورهای غربی می‌داند.
به گزارش گروه بین‌الملل ، پایگاه تحلیلی-خبری «دبکا» در گزارشی درباره حادثه تروریستی اخیر در شهر منچستر انگلیس می‌نویسد که با روشن‌تر شدن هرچه بیشتر چگونگی حادثه تروریستی منچستر مشخص می‌شود که سازمان اطلاعاتی و امنیتی انگلیس با یک بحران جدی روبروست.

سلمان عابدی


«دبکا» با اشاره به گزارش‎های اخیر مبنی بر ارتباط «سلمان عابدی» عامل بمبگذاری در سالن کنسرت در منچستر با شبکه تروریستی داعش خارج از انگلیس می‌افزاید: اطلاعات پیرامون حادثه تروریستی در منچستر به روشنی نشان می‌دهد که دولت «ترزا مِی» و همچنین سرویس‎های مخفی و امنیتی انگلیس با بزرگترین بحران اطلاعاتی و امنیتی در مبارزه با تروریسم روبرو هستند.

حادثه تروریستی انگلیس


پایگاه «دبکا» با اشاره به انتشار تصویر عامل انفجار منچستر نخستین بار توسط رسانه‌های آمریکا و خشم و ناراحتی پلیس و نیروهای امنیتی انگلیس از درز اطلاعات مربوط به عامل انفجار به رسانه‌های آمریکا و اقدام این رسانه‌ها به انتشار فوری آن می‌نویسد: نهادهای امنیتی و اطلاعاتی انگلیس تمام سعی و تلاش خود را به کار بردند تا با انتقاد از رسانه‌های آمریکا و دولت ترامپ از درز اطلاعات مربوط به «سلمان عابدی» انگشت اتهام را به سوی رسانه‌های آمریکایی معطوف کنند و ضعف و بحران عمیق اطلاعاتی خود را پنهان کنند.

سلمان عابدی

نویسنده در ادامه می‌افزاید که تمام مسائل مذکور فرع بر این موضوع اصلی است که چگونه «سلمان عابدی» ۲۲ ساله که در فهرست افراد تحت نظر نیروهای امنیتی قرار داشته به آسانی و به دور از چشم نیروهای اطلاعاتی عملیات تروریستی خود را انجام می‌دهد، چند بمب دست‌ساز می‌سازد و یکی از آن‌ها را به یک هدف از پیش تعیین‎‌شده- سالن کنسرت «آرِنا» منچستر- می‌برد و بدون هیچ دردسری منفجر می‌کند که در نتیجه آن ۲۲ نوجوان کشته و بیش از ۱۰۰ تن دیگر نیز زخمی می‌شوند.

سلمان عابدی

افزون بر این طبق بیانیه «جرارد کولوم» وزیر کشور فرانسه یک روز پس از حادثه تروریستی انگلیس، «سلمان عابدی» پیش از این به سوریه سفر کرده و با عناصر تروریستی داعش دیدار داشته و همچنین سازمان‎های اطلاعاتی آلمان اعلام کردند که عامل حادثه تروریستی منچستر ۴ روز پیش از حادثه از ترکیه به شهر «دوسلدروف» آلمان سفر کرده‌است.


سلمان عابدی

دیکا با استناد به اطلاعات مذکور تأکید می‌کند که همه این شواهد نشان می‌دهد که «سلمان عابدی» نقشی مرکزی در شبکه تروریستی دارد که در شماری از کشورهای اروپایی و خاورمیانه گسترده است، شهر «دوسلدورف» همان جایی است که «انیس عمری» در آن سکونت داشت که در دسامبر ۲۰۱۶ با یک کامیون به جمعیت یک بازار در شهر برلین حمل کرد و ۱۲ نفر کشته و بیش از ۴۸ تن زخمی برجای گذاشت.

سلمان عابدی

نویسنده در ادامه این سؤال را طرح می‌کند که چرا با همه این اطلاعات روشن نام «سلمان عابدی» از فهرست افراد تروریست و مظنون پاک شده تا از پرواز او به کشورهای دیگر اروپایی جلوگیری شود و از همه مهمتر اینکه چگونه سرویستهای امنیتی کشورهای غربی توانایی شناسایی «سلمان عابدی» و شبکه تروریستی‌اش را نداشتند که هم‌اکنون در حال تولید و ساخت نسلی جدید از وسایل انفجاری کوچک، اما قدرتمند هستند که می‌تواند کشتارهای وسیعی در پی داشته باشد.

سلمان عابدی

وی همچنین می‌افزاید که مهمترین علت خشم سرویس‎های امنیتی انگلیس از درز اطلاعات مربوط به حادثه تروریستی منچستر به رسانه‌های آمریکا این است که نشان می‌دهند تا چه حد ساده می‌توان بمب‎های مرگباری همانند آنچه که در منچستر استفاده شد ساخت و برای ساخت آن‌ها نیاز نیست به مکان‎های خیلی دور و مخفی در یمن یا عراق برویم و آن را با هواپیما به کشورهای اروپایی منتقل کنیم، این نوع بمب‌ها را به راحتی می‌توان در یک آشپزخانه یا یک آپارتمان ساخت همان‌گونه که مورد حادثه تروریستی منچستر چنین بود.

سلمان عابدی

«دبکا» در پایان ضمن بیان اینکه نگرانی عمیق‌تر این است که اگر «سلمان عابدی» برای این حادثه ترویستی و ساخت بمب آموزش دیده پس شمار زیادی از اعضای شبکه وی نیز همین آموزش‌ها را دریافت کرده‌اند تأکید می‌کند: حفره‌های امنیتی بزرگ در سیستم ضد تروریستی انگلیس بدون شک نشان‌دهنده ناتوانی کشورهای اروپایی برای مقابله با تهدیدهای تروریستی داعش است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *