کاهش ۵ تا ۸ درصد جمعیت کیفری/ رسیدگی به بیماری‌های غیر واگیر دار زندانیان

11:25 - 06 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۲۲۶
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس سازمان زندان‌ها گفت: در ابتدای مدیریت و ساماندهی کاهش جمعیت کیفری، هدف گذاری‌های سازمان زندان‌ها و دستگاه‌های مربوطه بر کاهش ۱۰ درصدی جمعیت کیفری بود که در حال حاضر رقمی در حدود ۵ تا ۸ درصد جمعیت زندانیان را کاهش یافته است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی سازمان زندان ها، جهانگیر در دیدار با جمعی از بازنشستگان سازمان زندان‌ها گفت: در ابتدای مدیریت و ساماندهی کاهش جمعیت کیفری هدف گذاری‌های سازمان زندان‌ها و دستگاه‌های مربوطه بر کاهش ۱۰ درصدی جمعیت کیفری بود که در حال حاضر رقمی در حدود ۵ تا ۸ درصد جمعیت زندانیان را کاهش یافته است.

وی افزود: هر عملی که از انسان سر بزند تبدیل به یک پدیده می‌شود، پدیده هایی که هم جنبه نورانی و هم جنبه ظلمانی پیدا می‌کنند که به طبع هر خدمتی که برای خدا و رضای خداوند متعال صورت گیرد یک نوع پدیده روحانی ثبت می‌شود و هرگز زایل نمی‌شود و در قبال کارهای ناشایست انسان ثبت ظلمانی خواهیم داشت.

وی تصریح کرد:کلیه کارهایی که شما در طول خدمت به این مردم کرده اید و از نسل خود به جا گذاشته اید اگر در راه خدا و بندگان آن خصوصاً اگر به زندانیان خدمت کردید در پرونده اعمال شما ثبت خواهد شد و به عنوان یک ثبت الهی و نورانی در نسل‌های پس از شما ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: خداوند به کسانی که به بندگان خداوند خدمت کنند عزت می‌بخشد و شما در این سال‌ها در اوج خدمات و زحماتی که متحمل شدید و به افتخار بازنشستگی نائل آمده اید مصداق این سنت الهی هستید.

وی ادامه داد: از آنجایی که شغل زندانبانی سخت و طاقت فرساست که روح و جسم فرسوده می‌شود پس ما موظف و مکلف هستیم که نه تن‌ها فرد در هنگام شاغل بودن بلکه پس از بازنشستگی نیز بنا بر ضوابط و مقررات به آنان خدمت رسانی کنیم و خلاء قوانین و مقررات مندرج در قوانین بازنشستگی نباید مانعی خدمت رسانی به عزیزان بازنشسته و خانواده آنان گردد

رئیس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه اظهار داشت: خدمت به بازنشستگان تبلور خدمت به خود می‌باشد. اگر خدمتی یا کاری برای شما بازنشستگان صورت می‌گیرد هیچ منتی در آن نیست بلکه این خدمت رسانی را از اصلی‌ترین وظایف خود می‌دانیم.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر وضعیت جمعیت کیفری زندان‌ها و پیگیری کاهش این جمعیت اولین هدف در جهت اجرای سیاستهای قوه قضاییه بوده و هست متاسفانه این مساله و ضرورت ساماندهی آن، قدرت خدمات رسانی به کارکنان و بازنشستگان عزیز را پایین آورده؛ که مسئولین ذی ربط تمام تلاش خود را در جهت کاهش جمعیت کیفری انجام داده اند.

مشاور رئیس دستگاه قضا گفت: در ابتدای مدیریت و ساماندهی کاهش جمعیت کیفری هدف گذاری‌های سازمان زندان‌ها و دستگاه‌های مربوطه بر کاهش ۱۰ درصدی جمعیت کیفری بود که با عنایت الهی و همکاری همدیگر توانستیم رقمی در حدود ۵ تا ۸ درصد جمعیت زندانیان را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در عرصه هایی مانند اشتغال، حرفه آموزی و برنامه‌های فرهنگی ما دارای توفیقات نسبی خوبی بوده ایم و مسئله اشتغال مددجویان را از سال‌های اول جزء الویت‌های خود می‌دانیم.

 جهانگیر اظهار داشت: ما برای اولین بار در زندانهای کشور علاوه بر بیماری‌های واگیر دار رسیدگی به بیماری‌های غیر واگیر دارمددجویان در زندان‌ها را هم در نظر گرفته ایم و به این مساله رسیدگی و برنامه ریزی می‌کنیم.

رئیس سازمان زندان‌ها با اشاره به وضعیت نیروی انسانی گفت: ما افرادی را در وضعیت استخدامی متفاوت داریم به نحوی که عده ایی به عنوان قرارداد کارگری، شرکتی، حجمی، پیمانی و رسمی استخدام شده اند و در حال خدمات رسانی به مجموعه می‌باشند.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه اینکه این افراد در بحث نوع خدمات رسانی کاملا در موقعیت شغلی و شرح وظایف ثابتی هستند، ولی در آمدهای آنان بر اساس نوع دریافتی تفاوت دارد که برای این همکاران عزیز تدابیری اتخاذ شود تا حقوق کارمندان موقت در روند زندگی آنان مشکل ساز نشود. ضمن اینکه برای کارمندان رسمی نیز راهکارهایی صورت گرفته است.

جهانگیر با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی خدمات زندانبانی گفت: در بیرون از زندان درک صحیحی از نحوه نگهداری مددجویان در داخل زندان نیست و همکاران ما در بخش امنیت تمام تلاش خود را از لحاظ جانی و روحی و روانی می‌کنند تا افراد درسطح جامعه بتوانند درکمال امنیت و طیب خاطر به زندگی روزمره خود بپردازند، ولی متاسفانه اطلاع رسانی مناسبی در خصوص این اقدامات انجام نشده و به نحو احسن به افکار عمومی انعکاس داده نشده است.

این مقام ارشد قضایی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰۰ بازنشسته در سازمان زندان‌ها داریم گفت: ما می‌توانیم از پتانسیل این تعداد بازنشسته در بخش‌های مختلف زندان‌ها استفاده کنیم که این پتانسیل در قالب کانون بازنشستگان می‌تواند نمود پیدا کند هرچند متاسفانه امروز کانون بازنشستگان منسجمی برای عزیزان بازنشسته نداریم که امیدواریم با کمک سازمان زندان‌ها و تشکیل کانون بازنشستگان فعال بتوانیم لبخند رضایت را بر لب این عزیزان ببینیم.

رئیس سازمان زندان‌ها در بخش پایانی سخنان خود گفت: دانش ضمنی بازنشستگان نقطه قوت در روند اصلاح و تربیت مددجویان سطح کشور می‌باشد.

وی تصریح کرد: دانش ضمنی یکی از اصلی‌ترین نقاط مثبت در زندگی بازنشستگان می‌باشد که می‌تواند معتبرترین منبع اعتباری در حل مشکلات باشد به نحوی که یک فرد تحصیل کرده در هر زمینه علمی در بسیاری از موارد نمی‌تواند پاسخگوی مسائلی باشد که یک فرد دارای تجارب مفید در کار به راحتی آن مساله را رمز گشایی می‌کند.

شایان ذکر است پیش از سخنان دکتر جهانگیر، نماینده بازنشستگان سازمان زندان‌ها طی سخنانی وضعیت بازنشستگان سازمان زندان‌ها را قرائت کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *