بیکاری در جامعه یکی از علل اصلی در افزایش جمعیت کیفری است

13:52 - 05 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۰۲۲
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
القاصی رئیس کل دادگستری فارس با بیان اینکه از دید جرم‌شناختی، فرد زندانی مقصر و گناهکار اصلی نیست بلکه عوامل مختلف اجتماعی سبب می‌شود زندانی قربانی جامعه شود، گفت: بیکاری در جامعه یکی از علل اصلی در افزایش جمعیت کیفری است.
علی القاصیبه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان فارس، علی القاصی رئیس کل دادگستری استان فارس در همایش نسیم مهر و روز حمایت از خانواده زندانیان با اشاره به آیات و روایات متعدد و برشمردن حسنات کمک و انفاق به همنوعان گفت: این گردهمایی و محفل و نامگذاری این روز در حقیقت در راستای معطوف شدن نگاه‌ها به سمت این قشر مظلوم و همچنین تجلیل از خیرین و کسانی است که در راستای کمک به خانواده زندانیان و پایان دادن به چشم انتظاری خانواده زندانیان و آزادی سرپرست خانواده آنان همت گماشته اند برگزار می‌شود.

علی القاصی در جمع مسئولان قضایی و اجرایی، خیرین و خانواده زندانیان، گام برداشتن خیرین در مسیر کمک و دستگیری از زندانیان را بهترین عمل و با ارزش‌ترین کار توصیف کرد و افزود: وقتی به آموزه‌های دینی، آیات و روایات نقل شده از معصومین (ع) نگاه می‌کنیم می‌بینیم هیچ عملی به اندازه انفاق و کمک به نیازمندان سفارش نشده است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس در ادامه با بیان اینکه خانواده‌های زندانیان یک قشر فراموش شده و ر‌ها شده در جامعه به شمار می‌روند گفت: بسیاری از اقشار محروم و نیازمند کمک در جامعه نزد عموم مردم و خیرین شناخته شده هستند، اما خانواده زندانیان که محروم‌ترین قشر جامعه محسوب می‌گردند اغلب به فراموشی سپرده شده و یا با نگاه‌های منفی جامعه روبرو می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه خانواده زندانی اولین قربانی بزه و جرم محسوب می‌شود از خیرین و نیک‌اندیشان خواست برای حمایت از زندانیان جرائم غیرعمد و خانواده آنان اهتمام بیشتری نمایند.

رئیس شورای قضایی استان فارس با اشاره به اینکه علی رغم تلاش‌های فراوان و همت خیرین امسال در مقایسه با سال گذشته ۱۰ درصد به جمعیت زندانیان جرائم غیر عمد و مالی استان افزوده شده است گفت: عمده زندانیان استان فارس فاقد شغل هستند و این امر نشان دهنده آن است که بسیاری از این افراد بخاطر عدم شغل مناسب و یا در نتیجه فشار‌های اقتصادی و اجتماعی روند انحرافی را در پیش گرفته اند.

القاصی با بیان اینکه از دید جرم‌شناختی، فرد زندانی مقصر و گناهکار اصلی نیست بلکه عوامل مختلف اجتماعی سبب می‌شود زندانی قربانی جامعه شود، افزود: بیکاری در جامعه یکی از علل اصلی در افزایش جمعیت کیفری است.

این مقام ارشد قضایی استان اظهار داشت: متاسفانه نگرش نادرستى که درخصوص زندانى وخانواده وى وجود دارد این است خیلى از افراد جامعه تصور مى کنند هر نوع زندانى، تبهکار و مخل نظم و متعرض حقوق جامعه است در حالیکه هر زندانى مجرم نیست و بر فرض مجرم بودن خانواده وى کاملا بى گناه است که با زندان افتادن سرپرست وى در عمل خانواده اش مجازات مى شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس خاطر نشان کرد: امروزه بخشی از آسیب‌های کلان جامعه به زندانیان و خانواده‌های آنان مرتبط است و به همین منظور نیک‌اندیشان در حمایت از خانواده‌های زندانیان انفاق و همت بیشتری داشته باشند.

وی به نقش دولت به عنوان متولی مسائل اقتصادی جامعه به آسیب‌های رو به افزایش ناشی از مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: جمعیت کیفری امروز که هزینه‌های زیادی صرف آنان می‌شود اغلب معلول آسیب‌های مختلف جامعه هستند.

القاصی در ادامه گفت: اگر ما زمینه ایجاد یک جامعه برخوردار از حیث اشتغال و رفاه را فراهم نمائیم و همه بتوانند از شرایط برابر اجتماعی بهره‌مند باشند قطعاً با چنین جمعیت کیفری بالایی مواجه نخواهیم بود.

وی جرم و پدیده مجرمانه را امری چند بُعدی و دارای علل و عوامل مختلف ارزیابی و تصریح کرد: در این میان شخص مجرم و بزه کار اولین قربانی است و فرد شاکی و زیان دیده در شکل گیری فرآیند مجرمانه دارای نقش است.

وی جامعه و دولت به مفهوم عام آن را نیز در وقوع پدیده‌های مجرمانه دارای نقش دانست و افزود: همین قوانین موجود که امروز مبنای زندگی ما می‌باشد قوانین در برگیرنده و جامعی نیست، بنابراین بخش‌های مختلف در پدید آمدن جرم نقش دارند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از زندانیان را زندانیان جرائم غیر عمد تشکیل می‌دهند افزود: وقتی به علل حضور این افراد در زندان نگاه می‌کنیم می‌بینیم به طور مثال زندانیان تصادفات در نتیجه حادثه‌ای که ناشی از عدم استاندارد وسایل نقلیه و یا راه‌ها بوده است در زندان به سر می‌برند این در حالی است که پس از زندانی شدن این فرد در نتیجه یک جرم غیر عمد ما آن فرد را به عنوان یک مجرم تلقی و با خانواده وى عموما با نگاه منفى برخورد مى شود.

رئیس کل دادگستری استان فارس در ادامه تغییر رویکرد و نگرش جامعه نسبت به زندانیان و بخصوص خانواده آنان را یک امر مهم و اصلاح این دیدگاه را موثر در سلامت جامعه ارزیابی کرد و افزود با افتادن فرد به زندان و عدم توجه به نیازهای خانواده وی تن‌ها چرخه جرم تکمیل می‌شود.

وی با ابراز امیدواری از تغییرنسبی دیدگاه عمومی جامعه نسبت به زندانیان و خانواده آنان در نتیجه اطلاع رسانی و همت رسانه ملی، به نقش آفرینی خبرنگاران، اصحاب رسانه و مطبوعات اشاره کرد و افزود: انتظار داریم که این قشر فرهیخته جامعه با قلم فرسایی در این حوزه ذهن افراد صالح و خیر اندیش جامعه را به سمت کمک بیشتر به این افراد هدایت کنند.

وی اطلاع یافتن صحیح افراد از وضع زندانیان و خانواده آنان را زمینه ساز قدم گذاشتن افراد بیشتر جامعه در راستای حل معضلات این بخش خواند و خاطر نشان کرد: استان فارس یک استان برخوردار از نظر ظرفیت وجودی انسان‌های صالح و نوع دوست است، اما آنچه مهم است ایجاد اهتمام در عزم و اراده آنان و بسیج خیرین در راستای کمک به خانواده زندانیان نیازمند است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *