همه باید بپذیریم مجازات‌هایی مفیدتر از حبس و زندان نیز وجود دارد

15:00 - 05 خرداد 1396
کد خبر: ۳۱۳۰۱۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان با تاکید به اینکه یکی از مجازات‌های زیانبار، مجازات حبس است، گفت: مهمترین عامل برای کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها تغییر نگاه و نگرش جامعه به مجازات است.
یدالله موحدبه گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی دادگستری کل استان کرمان، یدالله موحد رئیس کل دادگستری استان کرمان در جشن بزرگ ملی حمایت از خانواده زندانیان (نسیم مهر)، اظهار کرد: جامعه، قضات، قانونگذار و همه در حال حاضر نگاهشان زندان محور است و مجازات زندان را می‌پسندند، اما بایستی بپذیریم مجازات‌هایی مفیدتر از حبس وزندان نیز وجود دارد.

وی بیان کرد: از جمله عوامل افزایش بزهکاری زندان است و مخصوصا وقتی به صورت افراطی برای مبارزه با بزهکاری از این ابزار استفاده گردد و به ویژه زمانی که امکانات مناسب اصلاحی و تربیتی در اختیار سازمان زندان‌ها نباشد وزندان با کمبود اعتبارات مواجه باشد نه تن‌ها به اهداف نزدیک نمی‌شویم بلکه نتیجه معکوس خواهیم گرفت.

موحد گفت: خانواده زندانیان بی بضاعت یکی از آسیب پذیرترین اقشار در جامعه ما هستند و مجازاتی که خانواده زندانی متحمل می‌شود (مجازات‌های اجتماعی، ضربات روحی و روانی که به همسر وفرزندان زندانی وارد می‌گردد) به مراتب سنگین‌تر از مجازاتی است که به زندانی تحمیل می‌شود.

این مقام ارشد قضایی استان کرمان خاطرنشان کرد: آیا نگرش اجتماعی به خانواده زندانی که یک نگاه مجرمانه است، صحیح و عادلانه است؟ این نگرش باید اصلاح گردد.

وی با بیان اینکه همواره شاهد کمک‌های انسان دوستانه خیرین کرمانی در کنار نهادهای حمایتی بوده ایم، افزود: در بسیاری از مواقع خیران پیشگام‌تر از مسئولان در تمامی صحنه‌ها حضور داشته اند و اقدامات خیرخواهانه آن‌ها در استان گره گشا بوده است و دستان مقدس خیران همیشه یاری گر نیازمندان علی الخصوص خانواده مددجویان نیازمند بوده است.

موحد با اشاره به اینکه خانواده زندانیان چهار برابر خود زندانیان جمعیت دارند، هشدار داد:بالغ بر ۹۰ درصد خانواده زندانیان در استان کرمان زیر خط فقر هستند.

وی عنوان کرد: اولین ومهمترین مشکل خانواده زندانیان معیشت است و اگر این مشکل حل نشود حتما این خانواده‌ها در معرض آسیب واقع می‌شوند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان تاکید کرد:خانواده زندانیان مثل سایر اقشار جامعه نیاز به عزت و کرامت دارند ونیاز‌های معنوی مشابه‌ای دارند و واقعیت این است که حل مشکلات زندانیان کشور محتاج یک اهتمام و اراده جمعی و ملی است.

رئیس کل دادگستری کرمان گفت: باید پذیرفت که جمعیت کیفری بالا امروز به عنوان یکی از مسائل ملی شناخته شود و ما در همه‌ی سطوح بایستی برای حل مشکلات زندان وخانواده زندانیان چاره اندیشی کنیم.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان کرمان تصریح کرد: طبق آخرین آمار در استان کرمان ۱۲ هزار و ۶۶۸ نفر زندانی داریم که ۷۱ درصد آن‌ها متاهل هستند وبه عبارتی ۸ هزار و ۹۸۸ فرد زندانی دارای همسر وفرزند می‌باشند.

رئیس شورای قضائی استان کرمان اعلام داشت: قریب یک هشتم از این زندانیان تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان وسایر نهاد‌های حمایتی می‌باشند.

رئیس هیات مدیره انجمن حمایت زندانیان کرمان تاکید کرد:یکی از بزرگترین آسیب‌های اجتماعی امروز جامعه ما تعداد زندانیان ویا به تعبیری جمعیت بالای کیفری است.

وی عنوان کرد: طی سال‌های گذشته تلاش‌های فراوانی برای کاهش جمعیت زندانیان صورت گرفته و درحال حاضر به ازای هر یکصد هزار نفر ۳۹۷ نفر وارد زندان‌های استان کرمان می‌شوند و شاهد کاهش جمعیت کیفری در استان هستیم و این موفقیت خوبی است، اما هنوز در آغاز راه هستیم وباید همچنان در این مورد تلاش کنیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت:برای اولین بار در کشور طرح ساخت مسکن، ویژه خانواده‌های زندانیان نیازمند در کرمان کلید خورده است و در حال حاضر ۳ واحد منزل مسکونی در شهر کرمان آماده تحویل به ۳ خانواده زندانی بی بضاعت است

یدالله موحد اظهار داشت:این طرح با همکاری اداره کل زندان استان، شهرداری، بنیاد مسکن، اداره کل راه و شهرسازی، کمیته امداد وسایر دستگاه‌های خدمات رسان آغاز شده است و امیدواریم در آینده نزدیک مسکن‌های بیشتری ساخته شود تا مقداری از مشکلات خانواده‌های زندانی بی سرپناه کم شود.

شایان ذکر است جشن بزرگ ملی حمایت از خانواده زندانیان (نسیم مهر) شامگاه امشب در محل سالن تربیت اداره کل زندان‌های استان کرمان با حضور مدیرکل اقدامات تامینی وتربیتی سازمان زندان‌های کشور، جمعی از مسئولان وخیران وخانواده‌های زندانیان نیازمند کرمانی برگزار شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *