رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افتتاح آزمایشگاه مرمت و رونمایی از پروژه نورپردازی ویژه آثار نقاشی

15:40 - 27 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۹۸۷۷
مدیر‌کل امور پایگاه‌های ملی و جهانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: همزمان با فرا رسیدن هفته میراث‌فرهنگی آزمایشگاه مرمت آثار افتتاح شد و از پروژه نورپردازی ویژه آثار نقاشی در حوضخانه رونمایی شد.
افتتاح آزمایشگاه مرمت و رونمایی از پروژه نورپردازی ویژه آثار نقاشیبه گزارش گروه جامعه ،فرهاد عزیزی گفت:همزمان با هفته میراث‌فرهنگی از فناوری معرفی آثار حوضخانه با حضور محمد‌حسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امروز در کاخ گلستان رونمایی شد.

وی افزود: هر ساله هفته منتهی به روز 28 اردیبهشت‌ (18 می) روز جهانی موزه‌ها، در ایران با نام هفته میراث‌فرهنگی مزین می‌شود و در این هفته برنامه‌های گوناگون و متنوعی در سرتاسر ایران با موضوعات مرتبط با میراث‌‌فرهنگی از سوی دفاتر مختلف سازمان برگزار می‌شود.

عزیزی گفت:در همین راستا، دفتر امور پایگاه‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، برنامه‌های خود را در هفته میراث‌فرهنگی  سال جاری به رونمایی از چندین پروژه مشترک با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که به صورت نمونه برای اولین بار در محوطه میراث جهانی کاخ گلستان صورت پذیرفته بود، اختصاص داد.

مدیر‌کل امور پایگاه‌های ملی و جهانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: این مراسم سه‌شنبه 26 اردیبهشت‌ در کاخ جهانی گلستان با حضور سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور، جمعی از مدیران پایگاه‌ها، کارشناسان این حوزه‌ها، پژوهشگران و علاقه‌مندان برگزار شد.

وی اضافه کرد: از مهم‌ترین رخداد‌های این برنامه می‌توان به افتتاح آزمایشگاه مرمت آثار، رونمایی از پروژه نورپردازی ویژه آثار نقاشی در حوضخانه و رونمایی از فناوری معرفی آثار حوضخانه اشاره کرد.

عزیزی افزود: این پروژه‌ها از سال 93 با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای ارتقای فناورانه مجموعه میراث‌جهانی کاخ گلستان به‌عنوان اولین سایت جهانی، هم‌راستا با توسعه تکنولوژی روز با حفظ احترام به کالبد تاریخی آغاز به کار کرد.

مدیر‌کل امور پایگاه‌های ملی و جهانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری  یادآور شد:ارتقای زیرساخت‌های فناورانه نیز به‌عنوان فاز یک کار و پیش‌نیاز سایر اقدامات با مشارکت مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان اجرایی شده که در این راستا شبکه فیبر نوری ویژه مجموعه طراحی و راه‌اندازی شد.

وی گفت: پروژه معرفی آثار و اشیای حوضخانه با استفاده از فناوری‌های نوین با هدف بهبود شناخت و معرفی میراث جهانی ایران به مردم و با استفاده از تکنولوژی روز دنیا چون رمزینه پاسخ سریع، واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و نمایش سه‌بعدی صورت پذیرفت.

عزیزی افزود: پروژه نورپردازی تالار حوضخانه با هدف معرفی بهتر آثار هنری موزه‌ها در ترویج آموزش و ظرفیت تعامل فرهنگی با استفاده از تکنولوژی مدرن نورپردازی پس از مدل‌سازی و مستندسازی کامل آثار و تابلوها و آزمایش های لازم به اجرا در آمد.

مدیر‌کل امور پایگاه‌های ملی و جهانی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خاطر‌نشان کرد: ایجاد آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیا و آثار در دو بخش مواد آلی و معدنی نیز به دلیل وجود آثار نفیس فراوان موزه‌ای از اولویت‌های کاری این همکاری مشترک بود. در این راستا تجهیز فضایی از مجموعه با به‌روز‌ترین وسایل آزمایشگاهی از امروز رسما شروع به کار کرد.

انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *