میرسلیم: روش نفتی دولت جای افتخار ندارد/جهانگیری: اطلاعات میرسلیم درباره صادرات کشور کم است

18:12 - 22 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۸۲۳۶
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: روشی که دولت اتخاذ کرده و به آن افتخار می‌کند که صادرات نفت خام را از یک میلیون بشکه به 2 و نیم میلیون بشکه رسانده است روشی است که بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و جای افتخار ندارد.

سید مصطفی آقا میر سلیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ، سید مصطفی آقا میر سلیم در جریان سومین مناظره که با موضوع اقتصادی برگزار شد در پاسخ به این سؤال که برنامه شما برای جلوگیری از صادرات و خام فروشی اظهار کرد: برنامه مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین کرده‌ایم این است که به نفت به عنوان مواد خامی که می‌تواند به کالاهای میانی و اساسی برای صادرات  تبدیل شود، نگاه کنیم.

وی ادامه داد: روشی که دولت اتخاذ کرده و به آن افتخار می‌کند که صادرات نفت خام را از یک میلیون بشکه به 2 و نیم میلیون بشکه رسانده است روشی است که بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و جای افتخار ندارد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: ای کاش درآمدهای حاصل از نفت را می‌توانستیم با اختیار خودمان در کشور مصرف کنیم و پول‌هایمان در بانک‌های خارجی نماند و گاهی مهم مجبور نشویم از کالاهایی استفاده کنیم که نمونه مشابه آن در داخل کشور وجود دارد و استفاده از آن موجب بیکاری عده‌ای از هم‌وطنانمان شود.

میرسلیم خاطر نشان کرد: باید توجه کنیم تسهیل صادرات نباید به گونه‌ای باشد که مانع تقویت صدور کالاهای تولیدی ما و افزایش فروش آن‌ها در کشورهای همسایه باشد.

وی گفت: متأسفانه تعرفه‌های فعلی ما طوری وضع شده‌اند که کشورهای وارد کننده کالاهای ما به خاطر قیمت کم کالای ایرانی می‌توانند آن را به کشورهای دیگر بفروشند و برای خود کسب سود داشته باشند و این روش نادرست ما را در به دست آوردن ارز خارجی و جایگاه مهم اقتصادی کمک نمی‌رساند.

حجت الاسلام حسن روحانی  در پاسخ به اظهارات میرسلیم گفت: صادرات مسئله بسیار مهمی ست و دولت ما این افتخار را دارد که بازار صادرات ایران را پس از برجام باز کرد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در دولت ما پتروشیمی که در انبارها مانده بود صادر شد همچنین میعانات که روی آب‌ها باقی مانده بود صادر کردیم.

وی عنوان کرد: صادرات نفت خام نیز بر اساس سیاست‌های کلی نظام انجام گرفته است و من تعجب می‌کنم چرا آقای میرسلیم این نکته را نمی‌دانند با این که خودشان در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور دارند.

روحانی عنوان کرد: در اوپک توانستیم حقمان را بگیریم و در این دوره بود که توانستیم بازارمان را در اوپک را از عربستان پس بگیریم.

اسحاق جهانگیری نیز در پاسخ به بیانات میرسلیم اظهار کرد: آقای میرسلیم اطلاعاتشان درباره صادرات کشور کم است.

وی افزود: خام فروشی یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که من رئیس آن هستم و خود رهبری به خاطر این که من مورد وثوق ایشان و نیز مورد اعتماد آقای روحانی بودم من را برای پذیرش این سمت مناسب دیدند.

جهانگیری با بیان این که ما در خام فروشی مناسب عمل کردیم گفت: در تمام زمینه‌ها سعی کردیم کالاهایی تولید کنیم که قابل صادرات باشد.

این کاندیدای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری افزود: من مرتباً شورای عالی صادرات را تشکیل می‌دادم تا تصمیم گیری کنیم که چه طور کالاها را به بهترین نحو صادر کنیم.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی نیز در ادامه این برنامه و در پاسخ به اظهارات میرسلیم گفت: درباره خام فروشی می‌توان گفت اگر امروز بتوانیم در استان‌های کشور پالایشگاه‌هایی را تشکیل دهیم می‌توانیم جلوی خام فروشی را بگیریم .

وی  با طرح این سؤال که  ما باید چه کنیم که وابستگی نفتی‌مان کم شود افزود: دولت می‌تواند مالیات بگیرد اما این مالیات نباید تنها نسبت به کسانی باشد که تولید کننده هستند بلکه باید مالیات سنگین از افرادی که قاچاق کالا می‌کنند و همچنین فرار مالیاتی دارند گرفته شود و با آن‌ها برخورد جدی کنند که برخورد جدی در این زمینه نمی‌کنند.

حجت الاسلام رئیسی یادآور شد: متأسفانه به خاطر دریافت مالیات از کاسبان و تولید کنندگانی که زیر 40 تا 50 کارگر دارند نباید منجر به تعطیلی این واحدهای تولیدی شویم.

وی در پایان تصریح کرد: 250 واحد تولیدی تبدیل به واحد توزیعی شده‌اند آن هم به خاطر مالیات.

هاشمی طبا نیز در پاسخ به بیانات میرسلیم گفت: امروز سهم مالیات ما 45 میلیارد دلار شده است و مهندسین ما در 15 کشور دنیا فعالیت می‌کنند و این باعث افتخار است .

وی تأکید کرد: برای رسیدن به صادرات واقعی آن طور که طبق فرمایشات رهبری در فرامین اقتصاد مقاومتی آمده است باید بتوانیم بهترین کالاها را تولید کنیم.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به بیانات میرسلیم گفت: مشکل صادرات حل نخواهد شد با وجود همین روحیه 4 درصدی‌ها چون اجازه نمی‌دهند چون منافعشان در آن است .

وی با بیان این که مطالب آقای جهانگیری دروغ آشکار است عنوان کرد: دو هزار و 200 میلیارد املاک نجومی باید ثابت شود در املاکی که گفته شد من به دادستان کل نامه نوشتم  که ایشان اعلام کردند جرم و تخلف در این مورد به صورت سازمان یافته نبوده است ولی چون حقوق نجومی افشا شده بود به گفته دادستان تهران آقای نجفی گفتند معادل سازی کنید تا جلوی کثافت کاری حقوق نجومی گرفته شود .

قالیباف در ادامه یادآور شد: 4 درصدی‌ها خیلی پررو و جو ساز هستند .

وی خطاب به جهانگیری گفت: با بانک گردشگری برادرتان برخورد کنید من می‌گویم این اخلاق من نیست این اخلاق شما است که راست‌راست مثل آقای روحانی دروغ می‌گویید

این کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: آقای جهانگیری شما از این دولت وقتی که وزیر بودید در ونک زمینی 385 متری گرفتید به ارزش متری 140 هزار تومان ،ما املاک را به رفتگر داده‌ایم تحقیق  و تفحص را وارد ندانستند چون سیاسی کاری بود

وی عنوان کرد: شخص شما نیز اسناد و مدارکتان را از دارایی‌هایتان بگذارید تا مردم بدانند که شما چه دارید.

میرسلیم در زمان 5 دقیقه وقت پایانی خود در جمع بندی بیاناتش خطاب به روحانی و جهانگیری گفت: قرار ما بر این نبود که صادرات نفت خام داشته باشیم .

وی تصریح کرد: سستی ما در سیاست خارجی که در مواجهه با عراق و قطر صحبت نکردیم تا از مخازن مشترکمان به صورت صیانتی استفاده کنیم  چرا باید منابع خود را به تاراج بدهیم 

وی تصریح کرد: ما به جای محدود کردن صادرات به چند کشور محدود باید آن را گسترش دهیم و برنامه عمومی برای توسعه صادرات داشته باشیم.

میرسلیم تأکید کرد: چرا هر سال مقررات صادرات و  واردات را تغییر می‌دهید اجازه دهید تا یک ثباتی به وجود آید.

میرسلیم گفت: آیا از برجام برای صادرات و واردات استفاده کردید یا نکردید اما انشالله ما سعی می‌کنیم از این ظرفیت استفاده کنیم .

وی افزود: برای رونق صادرات بایستی سراغ بهبود کیفیت و فناوری‌های جدید برویم و از قراردادهای استعماری خودداری کنیم زیرا این نوع قراردادها به ما خسارت می‌زند.


میرسلیم خاطر نشان کرد: محصولاتی که ما تولید می‌کنیم بایستی بتوانند با محصولات خارجی رقابت کنند و با قیمت کمتر و کیفیت بیشتر باشند و گرنه به جایگاه مطلوب در عرصه صادرات نمی‌رسیم.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *