رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نکاتی که باید در مورد خط تماس مستقیم فرماندهان نظامی ایران و پاکستان بدانید

6:53 - 16 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۵۷۶۱
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که این خط ارتباطی میان ایران و پاکستان چه زمانی به بهره برداری میرسد، گفت: همین الان هم خط ارتباطی مستقیم ایران و پاکستان فعال است و بناداریم نقاط ضعف را اصلاح کنیم و با سرعت بخشی به امور مانع شویم تا شکستی که دشمن در موصل و حلب خورده به مناطق دیگر از جمله پاکستان و افغانستان و در کل منطقه، منتقل کند.
-گروه سیاسی: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح چهارشنبه{ ۱۳ اردیبهشت} در راس یک هیات بلند پایه سیاسی، نظامی، انتظامی و امنیتی به اسلام آباد رفت؛ او در این سفر که پس از حادثه دردناک تروریستی اخیر در منطقه مرزی ایران و پاکستان انجام شد، علاوه بر پیگیری ویژه این حادثه هولناک، در خصوص راههای تامین امنیت مرزهای دو کشور و بستن راههای نفوذ گروهکهای ترویستی و تضمین امنیت مرزهای مشترک، با مقامات بلند پایه پاکستان گفتگو و تبادل نظر کرد.
تصاویر دیدارهای ظریف با مقامات عالیرتبه پاکستانی در سفر کوتاه خود به اسلام آباد
تصاویر دیدارهای ظریف با مقامات عالیرتبه پاکستانی در سفر کوتاه خود به اسلام آباد

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پایان سفرش به اسلام‌آباد گفت: "درباره ایجاد خط تماس مستقیم بین فرماندهان نظامی ایران و پاکستان و فرماندهان عملیاتی در منطقه و برگزاری کمیسیون مشترک امنیتی بین دو کشور در آینده نزدیک توافق شد. "

ابوالفضل حسن بیکی نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در خصوص خط تماس مستقیم بین فرماندهان نظامی و عملیاتی ایران و پاکستان در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی ، ارتباط فرماندهان ایران با سایر کشور‌ها را به سه بخش «امنیتی»، «نظامی» و «نظامی» تقسیم کرد و افزود: با توجه به تقسیم کار صورت گرفته در موارد نیاز نیروی مخصوص و یا معاونت و زیر مجموعه آن نیرو وارد عمل می‌شوند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که این خط ارتباطی میان ایران و پاکستان چه زمانی به بهره برداری می‌رسد، گفت: همین الان هم خط ارتباطی مستقیم ایران و پاکستان فعال است و بناداریم نقاط ضعف را اصلاح کنیم و با سرعت بخشی به امور مانع شویم تا شکستی که دشمن در موصل و حلب خورده به مناطق دیگر از جمله پاکستان و افغانستان و در کل منطقه منتقل کند.

نماینده دامغان در مجلس با بیان اینکه بخش کوچکی از این ارتباط‌ها هم که به استان بر می‌گردد، فرماندهی نیروی انتظامی استان و استانداران و نیروهای امنیتی مثل اداره کل اطلاعات در این باره ورود می‌کنند. در بخش بعدی که به نقطه صفر مرزی بر می‌گردد، مسئولیت عمده اش به فرماندهان مرزی کشور‌ها برمی گردد و در این منطقه هم فرمانده نیروی انتظامی با فرمانده مرزی پاکستان ارتباطات صوتی و رادیویی و ارتباطات اطلاعاتی شان افزوده می‌شود که در مقاطعی که نیاز است بتوانند به همدیگر کمک کنند.

حسن بیکی اظهار کرد: قبل از حادثه میرجاوه حدود ۵ - ۶ ماه قبل موضوعی در کمیسیون امنیت ملی مجلس طرح شد و در آن راستا با فرماندهی نیروی انتظامی، وزرای کشور، امور خارجه و دفاع جلسات متعددی را داشتیم تا روابط گرمتری بین ایران و پاکستان داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای ارتباط بهتر با کشور همسایه پاکستان، مجلس سه ماموریت را متقبل شد: ۱ - ماموریت هایی به کمیسیون امنیت ملی واگذار شده ۲ - بناشد هیئت رئیسه مجلس با هیئت رئیس مجلس پاکستان ارتباط بگیرد ۳ – گروه‌های دوستی بین ایران و پاکستان نیز فعال شوند.

نماینده مردم دامغان در مجلس تاکید کرد: بنا شد چنین روابطی بین ایران و تمامی ۱۵ کشور همسایه برقرار شود تا بتوانیم برخی مشکلات ازجمله: تروریسم، امنیت، مباحث مرزی و تبادلات اقتصادی و همکاری‌های سیاسی و اجتماعی منطقه‌ای را با این ارتباطات حل کنیم.

حسن بیکی خاطرنشان کرد: در راستای ارتباط بیشتر با کشورهای همسایه خصوصا پاکستان، هیئت پارلمانی ایران از کمیسیون امنیت ملی، رئیس مجلس و همچنین گروه دوستی به پاکستان سفر داشتند و از سویی هم ایران از رئیس مجلس پاکستان دعوت کرد تابه ایران بیاید و از این طریق بتوانیم روابط گرمتری داشته باشیم.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی یادآور شد: در حال انجام چنین اقداماتی بودیم که متاسفانه جریان میرجاوه بوجود آمد و این اتفاق از دوبعد قابل بررسی است: اولین اینکه هرگاه ایران روابطش باکشورهای همسایه مستحکم ترمی شود برای مغشوش کردن آن، تروریست‌ها را مجبور به اقدام عملیات خرابکارانه می‌کنند.

وی افزود: خوشبختانه ایران و همه کشورهای منطقه پذیرفته اند که گروهک هایی مانند طالبان، داعش، النصره و ... توسط آمریکا و غرب اداره می‌شوند و در بسیاری از بخش‌ها هم موساد و سازمان سیا بطور مستقیم وارد عمل می‌شوند. طبیعتا هیچ گونه از این اقدامات تروریستی ارتباطات ایران با دیگر کشور‌ها را مغشوش نمی‌کند.

نماینده دامغان در مجلس تاکید کرد: در حادثه میرجاوه، ماموریت ویژه‌ای به وزیر خارجه داده شد که مباحث گذشته را به عنوان وزیر خارجه و دستگاه دیپلماسی پیگیری کند و بعد ارتباطات را هرچه سریعتر برقرار کنیم که در این زمینه یک بخشی از ماموریت به وزارت خارجه و بخشی هم به وزیر کشور داده شد.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی افزود: وزارت کشور هم در سطوح عالی، میانی و پایین مسئول برقراری ارتباط شد که در سطح عالی فرماندهان، در سطح میانی هم در قسمت استان و درپایین دست هم که سطح مرزی است، فرماندهان مرزی ما با کشورهای همسایه ارتباطات داشته باشند و ما همین پیگیری‌ها را در ارتباط با کشورهای عراق، سوریه، کویت، ارمنستان، آذربایجان و ترکیه انجام دادیم.

وی درباره علل این ارتباط گیری بیشتر باکشورهای همسایه تاکید کرد: به توجه به اینکه آمریکایی‌ها و نیز تروریست در منطقه فعال شده اند و تلاش می‌کند تا شکست هایی که در یمن، سوریه و عراق داشته اند را به دیگر کشور‌ها انتقال دهند از جمله در روسیه که چند عملیات تروریستی را هم در این کشور انجام دادند ما را برایجاد ارتباطات با همسایگان مصمم‌تر کردند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها تروریست‌ها تلاش شان این است تا منطقه را ناآرام کنند ایران هم با همکاری سایر کشور‌ها درصدد است انسجام مناسبی در منطقه بوجود بیاوردتا تروریست‌های فراری از سوریه، عراق و یمن به کشورهای دیگر از جمله پاکستان و افغانستان نروند.

حسن بیکی گفت: پاکستان کشور بسیار بزرگی است و در برخی از بخشها، نیروهای امنیتی و نظامی پاکستان حضور ندارند و این مناطق جولانگاه تروریست شده است و طبیعتا با همکاری ایران می‌توانیم ریشه تروریست در منطقه را بخشکانیم.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *