رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

افزایش 32 برابری تولید "مواد مخدر" در افغانستان بعد از ورود آمریکایی‌ها

17:17 - 10 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۳۸۹۶
معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفت: براساس گزارش افسران رابط کشور ایران در کابل و هرات، کشت تریاک در افغانستان در سالجاری بین 35 الی 40 درصد افزایش داشته است.
افزایش 32 برابری تولید به گزارش سرویس بین الملل هادی نژاد در دیدار رئیس مرکز بین‌المللی اطلاعات و معاضدت قضائی پلیس ملی و رئیس اینترپل هلند که در محل این ستاد برگزار شد، گفت: برابر گزارش دفتر UNODC در سال قبل حدود 4800 تن مواد مخدر در افغانستان تولید شده است. همچنین براساس گزارش افسران رابط کشورمان در کابل و هرات، کشت تریاک در افغانستان در سالجاری بین 35 الی 40 درصد افزایش داشته است.
 
هادی‌نژاد ادامه داد: در سال 2001 که نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به افغانستان وارد شدند، تولید مواد در این کشور، 200 تن بود و در سال 2014 که آمریکا از افغانستان خارج شد، بنا به مؤسسه تحقیقاتی «سیگار» تولید در افغانستان به 32 برابر یعنی 6400 تن رسید.
 
وی افزود: سال گذشته، قیمت تریاک در افغانستان کیلویی  870.000 تومان بود اما در سالجاری کیلویی 550.000 تومان است که 2 علت باعث این کاهش 35 درصدی قیمت در افغانستان است: یکی افزایش کشت و دیگری زمان برداشت محصول.
 
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با موادمخدر ایران اظهار داشت: ما تمام طول نوار مرزی خود با افغانستان را با موانع مختلف مسدود کرده‌ایم و امکان حمل مواد مخدر بصورت خودرویی توسط قاچاقچیان، امکان پذیر نیست. قاچاقچیان مواد مخدر را بصورت کوله‌ای (توسط مهاجرین غیر قانونی)، دواب و شتر انتقال می‌دهند.
 
هادی نژاد گفت: بیشترین محموله‌های مواد مخدر که توسط قاچاقچیان از شرق کشور وارد ایران می‌شوند، مسلحانه است.
 
وی افزود: همچنین امضای یک تفاهم نامه همکاری در معیشت جایگزین با افغانستان، مراحل اجرایی خود را می‌گذراند اما مهمترین مشکل در اقدام و عمل در این راستا فقدان امنیت در افغانستان می‌باشد که کار را کند کرده است.
 
هادی‌نژاد بیان داشت: دولت افغانستان هنوز در کشور خود مسلط نشده‌اند و آمریکا 10 پایگاه نظامی در افغانستان دارد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر افغانستان بدنبال قانونی کردن تجارت تریاک است و در نظر دارد بعنوان یک محصول قانونی، امکان تجارت و تبادل آن در بازارهای قانونی را کسب کند. لذا برآورد ما اینست که تولید در افغانستان گسترش خواهد یافت و ناامنی و تولید مواد مخدر در شمال افغانستان، با بازگشت تروریست‌ها از عراق و سوریه، افزایش خواهد یافت.
 
این مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران افزود: بر اساس گزارشات افسران رابط ما در افغانستان، پیش سازها به طور فزاینده‌ای به افغانستان وارد می‌شود. بخشی از این پیش سازها از هند، چین و پاکستان به آن کشور قاچاق می‌شوند.
 
رئیس اینترپل هند در این دیدار گفت: معتقدم که مبارزه با مواد مخدر کاری نیست که ایران بتواند به تنهایی انجام دهد. این کار مشترک است. ما می‌توانیم مبارزه علیه مواد مخدر را در ایران و هلند به هم مرتبط کنیم و در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانیم همکاری داشته باشیم.
 
وی گفت: شرکت K9 در هلند، علاوه بر تولید سگ‌های موادیاب، کار تحقیق بر روی سایر حیوانات دارای شامه قوی و جثه کوچک(مثل موش) را آغاز کرده است. در صورت نتیجه بخش بودن این تحقیقات، امکان استفاده از این حیوانات نیز در عرصه مبارزه با مواد مخدر نیز امکان پذیر است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *