زلزله سیاسی در عربستان؛ تلاشی برای افزایش قدرت شاهزادگان سعودی یا مقدمه‌چینی برای مرگ ملک‌ سلمان

7:30 - 05 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۲۱۶۰
شاه عربستان اوایل هفته جاری بار دیگر با صدور 40 حکم سلطنتی تغییرات گسترده‌ای در کابینه سعودی ایجاد کرد، اما نگاهی به عزل و نصب‌های جدید این گمان تقویت می‌شود که پادشاه عربستان درپی قبضه کامل قدرت در عربستان است.
به گزارش گروه بین‌الملل ، شاه عربستان اوایل هفته جاری بار دیگر با صدور 40 حکم سلطنتی  تغییرات گسترده‌ای در کابینه سعودی ایجاد کرد، اما نگاهی به عزل و نصب‌های جدید این گمان تقویت می‌شود که پادشاه عربستان درپی قبضه کامل قدرت در عربستان است؛ نزدیک به یک دهه گذشته نیز پادشاه عربستان به یک‌باره بخشی از مقامات بلندپایه رژیم را برکنار کرد.

عربستان


آنهایی که رفتند و آنهایی که آمدند

ملک سلمان پسرش خالد بن سلمان را به عنوان سفير عربستان در واشنگتن منصوب كرد، به اين ترتيب او جانشين شاهزاده عبدالله بن فيصل بن تُركی مي‌شود كه گفته شده محمد بن سلمان، جانشين وليعهد عربستان، موافق او در اين پست نبوده‌ است؛شاهزاده «خالد بن سلمان» خلبان جنگنده اف-15 است که بیشتر آموزش‎های نظامی خود را در آمریکا گذرانده‌ است و بنا به گزارش رسانه‌های عربی در بمباران مردم یمن نیز نقشی گسترده داشته‌ است.

عربستان

عبدالعزيز بن سلمان  پسر ديگر ملک سلمان هم به عنوان وزير مشاور در امور انرژي تعيين شد و در پی طولاني شدن جنگ ناموفق عربستان در يمن، سرلشکر «فهد بن ترکی بن عبدالعزیز آل سعود» نیز به عنوان فرمانده نیروی زمینی تعیین و جانشین «عید بن عواض بن عید الشلوی» شد، الشلوی نیز به عنوان مشاور وزیر دفاع منصوب شد.

به دستور پادشاه عربستان و برای نخستین همه استاندارهای منطقه‌ای عربستان دارای معاونت می‌شوند که همه این معاونان شاهزادگان جوان از شاخه‌های مختلف خاندان سعودی خواهند بود.


همچنين احمد عسيری، سخنگوي ائتلاف متجاوز سعودي عليه يمن و دست راست محمد بن سلمان در ارتش نيز به معاونت رئيس دستگاه اطلاعاتي عربستان(استخبارات) منصوب شد.


عربستان

نکته قابل توجه در این احکام سلطنتی برکناری «خالد العرج» وزیر خدمات شهری از منصب خود به دلیل سوء استفاده از قدرت و نفوذ و تشکیل کمیته‌ وزارتی تحقیقاتی در این‌باره و انتصاب «عصام بن سعید» به عنوان وزیر خدمات شهری است.

در حكم ديگری  عبدالرحمن بن عبدالعزيز الشلهوب به سمت مشاور پادشاه و معاون دوم رئيس هيات وزيران معرفی شد و «احمد بن حسن بن محمد عسیری» نیز به عنوان معاون رئیس سازمان اطلاعات کل جانشین «یوسف الادریسی» شد.

«عادل الطريفي» وزير فرهنگ و اطلاع‌رساني برکنار شد و «عواد بن صالح العواد» سفير پيشين عربستان سعودي در آلمان به اين سمت برگزيده شد.

عربستان

علاوه بر تغييرات فوق، سلمان همچنين خواستار تشكيل مركزي به نام «امنيت ملي» شده است كه طبق اين دستور، اين نهاد بايد وابسته به «ديوان سلطنتی» باشد. محمد بن صالح الغفيلي نيز مشاور امنيت ملی شاه اعلام شد.

افزون بر این تغییرات پادشاه عربستان امتیازها و مزایای مالی که قبلاً با اعلام فرمان ریاضتی برای کارمندان دولتی و پرسنل ارتش قطع شده بود همه را بار دیگر احیا کرده است و  طبق دستور شاه، و به دلیل مشکلات جنگ یمن، همه نیروهایی که در عملیات یمن فعالیت دارند به میزان دو ماه حقوق پادش به آنها تعلق می‌گیرد.


«چشم‌انداز 2030» یا افزایش قدرت فرزندان


بسیاری از کارشناسان این اقدام ناگهانی پادشاه عربستان را بی‌ربط به سفر اخیر وزارت دفاع آمریکا به عربستان نمی‌دانند؛  از همه این تغییرات انتصاب شاهزاده «خالد بن سلمان» به عنوان سفیر عربستان در واشنگتن بیش از همه توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده‌است.

عربستان

 وب‌سایت «دیلی‌میل» انتصاب «خالد بن سلمان» را نشانه تمایل شدید پادشاه عربستان برای تقویت روابط خود با دولت جدید آمریکا می‌داند و به همین منظور برای ارتباط مستقیم پسر خود را به واشنگتن اعزام کرده‌است.

در حالی‌که ناظران سیاسی تغییرات کنونی در آرایش سیاسی عربستان را نه اقدامی رو به جلو که تلاشی برای یکدست‌کردن هرچه بیشتر خاندان سعودی می‌دانند پایگاه «عرب‌نیوز» اما مدعی است که این حرکت پادشاه عربستان در راستای برنامه «چشم‌انداز 2030» عربستان صورت گرفته که در هفته‌های گذشته رونمایی شده‌است.

عربستان

بنا به گفته «عرب‌نیوز»، برنامه «چشم‌انداز 2030» اولویت‌های عربستان را به کلی تغییر می‌دهد و یکی از مهمترین اولویت‌‌های آن رهایی اقتصاد عربستان از متکی‌بودن به نفت است و خود این عزل و نصب‌های جدید نشان می‌دهد که مقامات عربستان درپی‌گیری اهداف «چشم‌انداز 2030» جدی هستند.

نگاهی گذرا به انتصاب‌هاي جديد در عربستان پیش از هرچیز گمان تلاش برای  افزایش قدرت خانواده خود را تقویت می‌شود تا حرکت براساس برنامه‌ای مدون؛ به گونه‌ای كه پسران خود را در پست‌هاي اصلي قرار داده و يك مركز امنيت ملی را نیز زير نظر دفتر سلطنتی تشكيل داده است تا مقدمه كاهش اختيارات «محمد بن نايف»، وليعهد عربستان و وزير كشور باشد. 

مسئله دیگر قابل توجه این است که اين ترميم در كابينه عربستان از جمله انتصاب سفير جديدش در آمريكا، چند روز پس از سفر جيمز ماتيس، وزير دفاع آمریکا، به اين كشور نفت‌خيز صورت گرفت و پيش از آن نيز محمد بن‌سلمان، پسر پادشاه برای ديدار با مقام‌های كاخ سفيد راهی واشنگتن شده و در غياب وليعهد 57 ساله، به‌عنوان نخستين فرد در خاندان سعودی با ترامپ رسما ديدار كرده بود.






ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *