آمریکا بدون همکاری با ایران و روسیه نمیتواند مسائل سوریه را حل کند

0:48 - 31 فروردين 1396
کد خبر: ۳۰۰۶۹۶
حقیقت این است که حل بحران سوریه بدون همکاری آمریکا با ایران و روسیه دور از ذهن و غیر قابل تصور است و لذا ترامپ در نهایت نیازمند به این همکاری ها خواهد بود اما این که آیا او خرد لازم برای قبول این حقیقت را دارد یا نه هنوز معلوم نیست.
به گزارش گروه بین‌الملل ،بابارا اسلاوین کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک در گفت و گویی اختصاصی  پیرامون حمله موشکی اخیر آمریکا به خاک سوریه، اظهار نظر در مورد ترامپ را با توجه به شخصیت غریب و متلونی که دارد کار دشواری توصیف کرد.
 
وی افزود : آنچه که تا کنون از اقدامات و حرف های ترامپ به نظر می رسد این است که او دچار کیش شخصیت و بشدت گرفتار شخصیتی با واکنش های آنی و دور از اندیشه است و دلش می خواهد در انظار دیگران فردی مصمم و مقتدر جلوه کند.
اسلاوین اضافه کرد که ترامپ در واقع جانشین رئیس جمهوری مثل اوباما شده است که یکی از انتقاداتی که بر او می رفت تردید و تزلزل در تصمیم گیری های سیاسی بود و به رئیس جمهوری با شخصیت هملت معروف شده بود و حالا ترامپ تلاش می کند به کسانی که از اوباما انتقاد می کردند ثابت کند که او شخصیتی متفاوت و متضاد با اوباما دارد.
 
به گفته این کارشناس سیاسی، این خصوصیت همراه با بی تجربگی سیاسی و عدم آگاهی ترامپ از عواقب اقداماتی که می کند او را در مسیری قرار داده که از طرفی موجب اضطراب و نگرانی سایر کشور ها و از طرف دیگر مایه سرگردانی و بلاتکلیفی ماشین سیاسی واشنگتن شده است.
 
اسلاوین در ادامه می گوید، ترامپ با چنین شخصیتی و با این ادعا که دیدن تصاویر کودکانی که در اثر این حمله بطرز فجیعی کشته شده اند احساساتش را تحریک کرده، دست به چنین واکنشی زده است.
 
کارشناس اندیشکده شورای آتلانتیک در ادامه می گوید به هر حال این واقعه برای ترامپ که در صد روز اول ریاست جمهوری خود با دشواری های زیادی روبرو بوده و محبوبیت او در میان مردم آمریکا به دلیل شکست اغلب طرح ها و برنامه هایش بطور مستمر رو به کاهش بوده فرصتی مغتنم بحساب می آمد که برای کسب وجهه از آن استفاده کرد.
 
اسلاوین با تاکید بر این که او شخصا حاضر به تایید ترامپ نیست و به او در این انتخابات رای نداده ،می گوید :باید قبول کنیم که ترامپ با این توجیه که واکنشی ضروری و لازم در مقابل یک اقدام غیر انسانی نشان داده ولو بطور موقت نظر مردم آمریکا را بخود جلب کرد و به همین دلیل بود که بسیاری از سیاستمداران آمریکایی از جمله آن دسته از دموکرات هایی که شخصیت اوباما را فاقد اراده قاطع می دانستند از این اقدام ترامپ حمایت کردند.
 
این تحلیلگر و کارشناس سیاسی می گوید :در عین حال حمایت از این اقدام ترامپ در میان آمریکایی ها بیشتر حکایت از نفرت و انزجار نسبت به واقعه ای که در سوریه اتفاق افتاده بود و واکنش بجا و قابل توجیهی که ترامپ نسبت به آن نشان داد بوده است و نه لزوما تایید و حمایت ترامپ بعنوان یک رئیس جمهوری قابل و معتبر.
 
وی در پاسخ به این سوال که چنین اقدامی چه تاثیراتی در آینده روابط ترامپ با روسیه که او تا همین اواخر با لحنی حمایت گرانه و مثبت از آن حرف می زد، خواهد داشت؛ گفت:حقیقت این است که حل بحران سوریه بدون همکاری آمریکا با ایران و روسیه دور از ذهن و غیر قابل تصور است و لذا ترامپ در نهایت نیازمند به این همکاری ها خواهد بود اما این که آیا او خرد لازم برای قبول این حقیقت را دارد یا نه هنوز معلوم نیست.
 
از این کارشناس آمریکایی می پرسم ایا در حلقه ترامپ کسی نیست تا خطرات و دشواری های یکه تازی های سیاسی را به او گوش زد کند؛ می گوید که به نظر او رکس تیلرسون وزیر خارجه برخلاف بی تجربگی های سیاسی ترامپ از بلوغ شخصیتی و ذهنی بیشتری برخوردار است.
 
وی در ادامه می گوید یکی از اطرافیان دیگر ترامپ که می توان روی بلوغ ذهنی او حساب کرد و می تواند ترامپ را در رویکرد های سیاسی خود هدایت کند، جیمز ماتیس وزیر دفاع او است که گرچه از کرکس های دستگاه سیاسی آمریکا بشمار می آید اما بخوبی از توانایی های ایران و آنچه که ایران قادر به انجام آن است آگاهی دارد و این امید هست که اشخاصی مثل او ، تیلرسون و حتی مک مستر رییس شورای امنیت ملی کاخ سفید در نهایت رییس جمهوری آمریکا را به پیش گرفتن رویه ای منطقی تر از آنچه که تا بحال دیده ایم ، ترغیب کنند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *