رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

بانک جهانی: برنامه همبستگی ملی باعث بهبود زیرساخت‌ "افغانستان" شده است

16:05 - 05 ارديبهشت 1396
کد خبر: ۳۰۰۵۲۶
بانک جهانی در گزارشی نوشت برنامه همبستگی ملی توانسته در بخش توسعه روستا و با ایجاد زیرساخت در افغانستان به فراهم آوردن اشتغال جدید برای مردمان این کشور کمک کند.
بانک جهانی: برنامه همبستگی ملی باعث بهبود زیرساخت‌
به گزارش سرویس بین الملل   وب سایت بانک جهانی در گزارشی نوشت: لوله‌های جدید، مخزن آب را به تانکری که در کنار جاده اصلی در روستای کارملیک (Karmalik) متصل کرده است.
 
عبدل احد، 45 ساله، مسئول این کار است که مطمئن باشد همه اهالی روستا به آب دسترسی داشته باشند. وی هر روزه لوله‌ها را بررسی و پمپ آب را روشن می‌کند تا مطمئن شود که مخزن آب کاملا پر است.
 
عبدل احد یکی از اعضای شورای توسعه روستا می‌گوید: زمانی سیستم آبرسانی در روستا خراب بود و ما با دشواری‌های زیادی روبرو بودیم. همین اواخر جاده اصلی روستا بازسازی شده و افراد روستا برای انتقال کالا راحت‌تر شدند، اما کار بروی این جاده به شبکه آبرسانی روستا آسیب رساند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: شبکه آبرسانی روستا در سال 2009 توسط برنامه همبستگی ملی(NSP) احداث شد. با از بین رفتن سیستم آبرسانی در روستا اعضای روستا دیگر قادر نبودند از آب در منازل خود استفاده کنند. روستائیان توانایی مالی لازم را برای بازسازی سیستم آبرسانی نداشته و به منابع سنتی تامین آب وابسته بودند.
 
عاقله 50 ساله از ساکنان روستا در این رابطه می‌گوید: ما قبلا از چاه‌ها و چشمه‌ها آب می‌آوردیم. علاوه بر اینکه آوردن این آبها به خانه بسیار دشوار بود،‌ از نظر بهداشتی هم وضعیت خوبی نداشت.
 
دسترسی به آب‌های لوله کشی و همچنین نگرانی بهداشتی برای بسیاری از اهالی روستا بخصوص زنان بسیار دشوار است. برای حفظ بیشتر آب، اهالی لباسها و ظرفهای خود را در چشمه‌های گل آلود می‌شورند. وی می‌گوید که در حال حاضر ما لباسها و ظرفها را در خانه می شوریم. و هر زمان که به آب نیاز داریم،‌ شیرآب را باز و از آب تمیز استفاده می‌کنیم.
 
شبکه آبرسانی روستا توسط برنامه همبستگی ملی بازسازی شد. عبدل احد در این رابطه می‌گوید:  ما از برنامه حفظ، مراقبت و کاریابی قدردانی می کنیم و الان به آب آشامیدنی در خانه های خود دسترسی داریم.
 
کار بازسازی شبکه آبرسانی با بودجه 640 هزار افغانی در آوریل سال 2016 آغاز و در ژئون همان سال تمام شد. با اتمام این پروژه اکنون 700 خانوار این روستا به آب سالم دسترسی دارند.
 
برنامه حفظ، مراقبت و کاریابی شاخه از برنامه همبستگی ملی وزارت بازسازی روسته و توسعه است. و همچنین برنامه همبستگی ملی از سوی برنامه توسعه بانک جهانی و موسسه توسعه اجتماعی حمایت می شود.
 
هدف برنامه همبستگی ملی توسعه و ارتقا حکومت محلی در جوامع روستایی افغانستان از طریق تقویت شورای روستا است. این امر از طریق تقویت و توسعه اقدامات که در آن جوامع شناسایی، مدیریت و از طریق شورای توسعه محلی تحت نظارت قرار می‌گیرند، انجام می‌شود.
 
تاثیر برنامه حفظ، مراقبت و کاریابی در ولایت‌های دیگر افغانستان از جمله بلخ نیز مشخص شده است. با اجرای این برنامه، 571 پروژه مختلف مرتبط با تعمیر و نگهداری جاده‌های موجود، کانال‌های و سیستم‌های آبرسانی را در بیش از 504 روستا این ولایت نجام شده است. برنامه حفظ، مراقبت و کاریابی(Maintenance Cash Grant) برای مدت دو ماه امنیت غذا را برای بیش از 143 هزار خانواده در سرتاسر این ولایت فراهم آورده است.
 
فاضل احمد، یکی از ساکنان روستای کارمالیک که کارگر روزمزد نیز هست، از کاری که پیدا کرده خوشحال است. وی می‌گوید: من بدنبال کار بودم تا اینکه  برنامه حفظ، مراقبت و کاریابی به روستای ما آمد، ماهیانه 2500 افغانی در آمد دارم و با پس انداز این مقدار می‌توانم از خانواده‌ام حمایت کنم.
 
از شروع دولت جدید افغانستان، برنامه همبستگی ملی که از طریق آن بیش از 35 هزار شورای روستا را در سرتاسر افغانستان نقش مهمی در اجرای پروژه های روستا و حل تعارضات و مشکلات داشتند، با برنامه منشور شهروندی افغانستان جایگزین شد.
 
هدف منشور شهروندی افغانستان ارتقا زیرساخت‌های اساسی و خدمات عمومی برای مشارکت دادن جوامع از طریق تقویت شورای توسعه روستا است. این خدمات بخشی از حداقل خدمات استانداردی است که حکومت متعهد شده که برای شهروندان افغانستان فراهم کند.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *