زورآزمایی پدر روس و مادر آمریکایی/ کارشناسان نظامی: زور پدر بمب‌ها از مادر بمب‌ها بیشتر است + تصاویر

22:30 - 27 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۹۳۱۵
در روزهای اخیر بار دیگر دو ابرقدرت دنیا در یک فضای جنگ سردی گوشه‌ای از سلاح‎های خود را به جهانیان معرفی کردند.
به گزارش گروه بین‌الملل ، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور مواضع عناصر داعش در استان ننگرهار افغانستان را با قوی‌ترین بمب غیرهسته‌ای موسوم به «مادر همه بمب‌ها» بمباران کرده که در پی آن شمار زیادی از عناصر داعش کشته شدند.



مختصات فنی مادر همه بمب‌ها

بمب «جی بی یو 43» که در ارتش آمریکا با نام «مادر تمام بمب‌ها» شناخته می‌شود، 10 تن وزن دارد و حاوی ماده تی‌ان‌تی با قدرت انفجاری بالاست. پنتاگون اعلام کرد این بمب بزرگترین بمب غیرهسته‌ای موجود در زرادخانه ارتش آمریکاست.

مادر بمب‌ها

 
بنا به گزارش وبسایت «دیفنس نیوز»، «جی بی یو 43» با بیش از 10 تن وزن و 8164 کیلوگرم ماده منفجره، یکی از قدرتمندترین سلاح‌های متعارفی است که در حال حاضر در جهان وجود دارد. قدرت تخریب این بمب برابر با انفجار 11 تن "تی ان تی" است و همچنین شعاع انفجار آن نیز به 1،6 کیلومتر می‌رسد.

مادر بمبها

چنین ویژگی‎هایی باعث شده که در ارتش آمریکا به آن لقب «مادر تمام بمب‌ها» داده شود، این بمب در سال 2002 از سوی نیروی هوایی ارتش آمریکا طراحی و به عنوان قدرتمندترین سلاح غیراتمی جهان معرفی شد. اما روسیه در سال 2007 در اقدامی متقابل از بمبی ملقب به «پدر تمام بمب‌ها» رونمایی کرد که گفته می‌شود از قدرت تخریب به مراتب بیشتری نسبت به همتای آمریکایی خود برخوردار است.

مادر بمبها


مختصات فنی پدر همه بمب‎ها

اما ساعاتی پس از اعلام این خبر ارتش آمریکا و هیاهوی تبلیغاتی درخصوص توانایی «مادر همه بمب‌ها» روسیه اعلام کرد که «پدر همه بمب‌ها را در اختیار دارد که 4 برابر کُشنده‌تر از مادر همه بمب‌هاست.

پدر بمبها

بنا به گزارش پایگاه «بیزینس اینسایدر» قدرت تخریبی پدرهمه بمبها (FoAB) برابر با انفجار انفجار 44 تُن «تی‌ان‌تی» یعنی چهار برابر قدرت تخریبی مادر همه بمب‌های آمریکا؛ بنا به گفته مقامات روسیه ارتش  این کشور در سال 2007 با موفقیت پدر همه بمب‌ها را آزمایش کرده‌اند.

پدر بمب‎ها یک سلاح گرمافشاری است به این معنا که هدف اصلی از شلیک  آن سوزاندن هدف خود است به طوریکه پس ازانفجار و اصابت به هدف کوهی آتشین پیرامون هدف تشکیل می‌شود.

پدر بمبها

«جرمی بِندر» کارشناس نظامی در گفتگو با «بیزینس‌اینسایدر» در این باره می‌گوید که در زمان انفجار پدر بمب‌ها، دمای تمام منطقه به چنان درجه‌ای می‌رسد که همه‌چیز ذوب می‌شود.


تفاوت‌های پدر و مادر بمب‌ها

بنا به گفته ژنرال الکساندر روشکین معاون رییس ستاد ارتش روسیه، پدر همه بمب ها (FOAM) که در اختیار روسیه است، وزن کمتر و ابعادی کوچک‌تر از مادر بمب‌ها دارد اما به خاطر اینکه درجه حرارت مرکز انفجار آن دو برابر بمب آمریکایی است، قدرت تخریبی آن 4 برابر مادر همه بمب ها است.
پوتین

از سوی دیگر، مادر بمب‌های آمریکا با وجود اینکه ادعا می شود از قابلیت هدایت دقیق با جی‌پی‌اس برخوردار است، در افغانستان با استفاده از چتر و از یک هواپیمای هرکول سی-130 بر روی اهداف موردنظر در مرز افغانستان و پاکستان انداخته شد.

همچنین، مادر بمب‎ها بیشتر برای تخریب مواضع نه چندان سخت مانند غارهای سنگی و تونل‌های زیرزمینی استفاده می‌شود و بر خلاف پدر بمب‌های روسیه، برای سازه‌های تقویت شده مانند سنگرهای بتونی و زرادخانه‌های زیرزمینی چندان مناسب نیست.

پدر بمبها

این بمب که در سال 2003 ساخته شده حدود یک متر پیش از اصابت به زمین منفجر شده و تا شعاع یک کیلومتری همه چیز را نابود می کند.


پدر بمبها

تفاوت بمب گرمافشاری که بمب خلاء نیز نامیده می‌شود با سایر بمب‌های متعارف این است که با استفاده از اکسیژن موجود در هوا، یک ابر انفجاری قدرتمند ایجاد و با این کار در مقایسه با بمب‌های معمولی، انرژی تخریبی خود را در طول زمان و در شعاع بیشتری آزاد می‌کند؛ پدر بمب‌های روسیه قدرت و موج انفجاری تقریبا برابر با یک بمب هسته‌ای دارد با این تفاوت که از تشعشعات مضر رادیواکتیو برخوردار نیست.



ناشناس
|
-
|
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
0
0
ایران به زودی از عمه تمام بمب ها رونمایی خواهد کرد که از پدر و مادر تمام بمب ها بیشتر تخریب می کنه
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *