رونمایی از 15 شی شاخص فصل چهاردهم کاوش شهر سوخته در موزه زاهدان

9:51 - 08 بهمن 1393
کد خبر: ۲۹۸۹۶
خبرگزاری میزان: مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان از رونمایی 15 شی شاخص بدست آمده از چهاردهمین کاوش باستانشناسی شهر سوخته خبر داد و اظهار کرد: این اشیاء که از میان 550 شی کشف شده انتخاب شده است.

: مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان از رونمایی 15 شی شاخص بدست آمده از چهاردهمین کاوش باستانشناسی شهر سوخته خبر داد و اظهار کرد: این اشیاء که از میان 550 شی کشف شده انتخاب شده است.

علی رضا شهبخش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان با اعلام خبر رونمایی از اشیاء چهاردهمین کاوش شهر سوخته اظهار کرد: یک شنبه، 12 بهمن تعداد 15 اثر شاخص کشف شده از اشیایی که در شهر سوخته کشف شده است به مناسبت دهه فجر در موزه بزرگ زاهدان رونمایی می شود.

وی با بیان این که550 شی در مجموع از شهر سوخته کشف شده است، تصریح کرد: خوشبختانه در تعداد و وسعت موزه ها مشکلی وجود ندارد. پس از نمایش ابتدا 15 شی شاخص و به مرور تمام اشیاء کشف شده را در ویترین های خاص جانمایی می کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان با بیان این که موزه بزرگ زاهدان، موزه شهر سوخته و موزه زابل موزه هایی است که در نهایت 550 شی کشف شده در آنها به نمایش در می آید، اذعان کرد: پس از رونمایی اولیه به مرور و به صورت چرخشی اشیا کشف شده در این سه موزه جابجا می شود تا تعداد بیشتری از افراد بتوانند از آنها دیدن کنند.

شهبخش در پایان گفت: از شاخص ترین اشیا کشف شده در چهاردهمین فصل کاوش و پژوهش در شهر سوخته جام مرمری بسیار زیبایی بوده که از کاوش گور یک زن حدود 28 تا 30 ساله و کودکش بدست آمده است.

گفتنی است؛ شهر سوخته از لحاظ بافت شهری، جمعیت، برنامه ریزی شهری و غیره با بیش از پنج هزار سال قدمت و 151 هکتار وسعت نخستین شهر جهان به شمار می رود.

بقایای این شهر نشان می‌‌دهد که دارای پنج بخش مسکونی واقع در شمال شرقی، بخش‌های مرکزی، منطقه صنعتی، بناهای یادمانی و گورستان است که به صورت تپه‌های متوالی و چسبیده به هم واقع شده اند. همچنین در جریان حفاری‌های فصل های گذشته در شهر سوخته مشخص شد که با توجه به صنعتی بودن شهر سوخته و وجود کارگاه‌های صنعتی ساخت سفال و جواهرات در این منطقه، ساکنان شهر از درختان موجود در طبیعت محوطه برای سوخت استفاده می‌‌کرده اند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *