رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

فرهنگ صلح و سازش باید جزئی از فرهنگ زندگی مردم شود

15:53 - 26 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۸۷۲۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
انصاری گفت: صلح و سازش در میان مسلمانان یک فرهنگ قرآنی است که باید جزیی از فرهنگ زندگی روزمره مردم شود.
به گزارش گروه حقوقی قضایی ، به  نقل از روابط عمومی دادگستری استان قزوین، جمال انصاری در بازدید از شورای حل اختلاف استان قزوین و دیدار با کارکنان این مجموعه، شورای حل اختلاف را مرکزی مهم و تأثیرگذار در روابط اجتماعی جامعه دانست و بیان داشت: نباید به شورای حل اختلاف نگاهی سطحی و اداری داشته باشیم چراکه این مجموعه با پیوندی که با اقشار مختلف مردم دارد، توانسته کارنامه عملکرد قابل دفاعی از خود ارائه کند.

وی ادامه داد: البته نباید موفقیت های موجود ما را در ادامه کار راضی کرده و متوقف کند بلکه لازم است حرکت رو به جلو و کسب موفقیت های بیشتر هدف باشد و به موفقیت های موجود راضی و قانع نباشیم.

رئیس کل دادگستری استان قزوین اضافه کرد: حضور اقشار مختلف مردم در شورای حل اختلاف و هم افزایی و همکاری اندیشه ها و تفکرات مختلف برای ایجاد بسترهای آرام در میان تکاپوهای زندگی روزمره فرصتی عظیم و گران سنگ است که باید به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.

وی تصریح کرد: صلح و سازش موضوعی تک بعدی نیست بلکه در دین و دنیای ما از جایگاه خاصی برخوردار است از این رو در آیه 29 سوره فتح خداوند سبحان ما را به "اشداء علی الکفار و رحماء بینهم" امر کرده است.

انصاری خاطرنشان کرد: صلح و سازشی که در شورای حل اختلاف دنبال می شود یکی از مصادیق گام برداشتن در مسیر تحقق این آیه شریف است بنابراین صلح و سازش در میان مسلمانان یک فرهنگ قرآنی است که باید جزئی از فرهنگ زندگی روزمره مردم شود.

وی مبنای تشکیل شورای حل اختلاف را اصلاح عنوان کرد و گفت: باید با برنامه‌ریزی تلاش کرد تا سازش محوری جای خود را به حکم محوری ندهد.

رئیس کل دادگستری استان قزوین از ماده 189 قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران سخن به میان می‌آورد و توضیح ‌داد: بر اساس این قانون به منظور کاهش مراجعه مردم به محاکم قضایی و در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی، رفع اختلاف محلی و نیز حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است به  شوراهای حل اختلاف واگذار شده است.

انصاری اعلام کرد: کاهش مراجعه مردم به محاکم قضایی رفع اختلافات محلی، حل و فصل اموری که ماهیت قضایی ندارد یا از ماهیت قضایی کمتری بر خوردار است، جلوگیری از طولانی شدن رسیدگی به پرونده‌ها، کاهش هزینه‌های اصحاب دعاوی، رفع خصومت و پیچیده نبودن تشریفات آیین دادرسی و ... از جمله ویژگی دادرسی شورای حل اختلاف است.

وی یادآورشد: امروز شورای حل اختلاف استان قزوین در اقصی نقاط استان حضور پررنگ و موثر دارد و لازم است اقشار مختلف در کنار این شورا به گسترش فرهنگ صلح و سازش کمک کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *