نام‌گذاری این روز نشان از درک جایگاه تئاتر دارد

13:00 - 13 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۴۳۲۲
کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری روز ملی هنرهای نمایشی را تبریک گفت.
به گزارش گروه فرهنگی به نقل از روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، کوروش زارعی؛ مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پیامی ضمن تبریک روز ملی هنرهای نمایشی و نیز روز جهانی تئاتر، توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری را درباره‌ استفاده از توانمندی‌های هنرهای نمایشی را مورد تأکید قرارداد.

زارعی در پیام خود آورده است:

نام‌گذاری روزی از روزهای سال در تقویم رسمی کشور به اسم «روز ملی هنرهای نمایشی»، نشان از درک جایگاه تئاتر دارد. تئاتر، هنری است که به قول فرمایش رهبر معظم انقلاب، انسان در برابر انسان به درک سازنده‌ای نائل می‌شود. ایشان دریکی از صحبت‌های خود در تاریخ 20 تیرماه سال 1394 که به بهانه‌ روز ملی هنرهای نمایشی نیز در فضای مجازی دوباره بازنشر یافته است فرموده‌اند: «تئاتر یعنی بازیگری جلو چشم بیننده درصحنه. برخلاف سینما که فقط روی پرده شما یک‌چیزی را می‌بینید، اینجا در تئاتر، انسانْ انسان‌ها را حس می‌کند، حرفشان را از زبان خودشان می‌شنود. در این می‌تواند خیلی چیزهای سازنده‌ای باشد. در همین حسینیه سال‌ها پیش، یک تئاتری اجرا کردند برای ما، مربوط به حضرت ایوب پیغمبر‌. بعد که تمام شد، من به آن کارگردان گفتم که من داستان ایوب را در قرآن، صدها بار تا حالا خوانده‌ام امّا این فهمی را که امشب از ماجرای ایوب از تئاتر تو فهمیدم، این فهم را پیدا نکرده بودم.» نکات مطرح‌شده در فرمایشات معظم‌له بسیار قابل‌تأمل هستند.

بی‌شک هنر تئاتر، هنری تأثیرگذار است که می‌توان از ظرفیت‌های آن در راستای تعمیم نگاه انقلابی و متعهد، بهره برد. در تئاتر، چشم در برابر چشم و نفس در مقابل نفس قرار می‌گیرد و انسان مخاطب، متأثر از کلام هنرمند می‌شود. ازاین‌روست که اعتقادداریم تلاش برای توسعه‌ تئاتر مردمی در جهت منافع تئاتر و جامعه، بسیار سازنده خواهد بود؛ و همان‌طور که بارها گفته و توصیه‌شده است، این مهم به بار و ثمر نخواهد نشست مگر با هم‌افزایی و همکاری مدیران و مسئولان و نیز همدلی و همراهی هنرمندان تئاتر که بی‌اغراق ایشان از دل‌سوخته‌ترین هنرمندان جامعه‌ی ما هستند.

روز ملی هنرهای نمایشی، زمانی به‌راستی خجسته و درخشان خواهد شد که به جشنی همگانی تبدیل شود که با فراگیر شدن این هنر والا، به‌زودی زود چنین خواهد شد. ان‌شاء‌الله.
هفتم فروردین‌ماه، روز ملی هنرهای نمایشی، مصادف با 27 مارس، روز جهانی تئاتر بر همگان به‌ویژه بر هنرمندان و هنردوستان صحنه، مبارک و باشگون باد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *