هیچکس نباید فتنه گران سال 88 را تطهیر کند/ دستگیری متهم به جاسوسی در تیم هسته‌ای صحت دارد

14:00 - 06 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۲۹۱۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
نشست‌های خبری سخنگوی قوه قضائیه در شهریور ماه سال گذشته برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حجت الاسلام و المسلمین اژه‌ای 7 شهریور ماه سال گذشته در یکصد و یکمین نشست خبری خود در پاسخ به سئوالی مبنی بر تأیید بازداشت یک فرد از تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: اصل دستگیری درست است. وی تحت تعقیب قرار گرفته است؛ ولی با قرار وثیقه آزاد شده؛ اما اثبات این اتهام زمانبر است. در نهایت اصل تحت تعقیب بودن و بازداشت شدن این فرد صحت دارد.

مشروح اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در این نشست خبری را اینجا بخوانید.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای 28 شهریور ماه سال گذشته در یکصد و دومین نشست خبری خود در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون نامه اخیر دادستان سابق درباره حوادث کهریزک و عذرخواهی وی بابت این حادثه و اینکه آیا امکان بررسی دوباره این پرونده وجود دارد، اظهار کرد: آنچه درسال 88 رخ داد یک مسئله مشخص بود؛ زیرا کسانی برخلاف قانون و همه ضوابط مردم را تحریک کردند و به خیابانها آمدند و اموال مردم را به آتش کشیدند و سبب شدند عده ای جان باختند و کشور را در ناامنی قرار دادند؛ کشوری که انتخابات باشکوهی برگزار کرده بود.

سخنگوی دستگاه قضا با بیان اینکه عده ای چند ماه کشور را به ناهنجاری دچار کردند، خاطر نشان کرد: نیروهای اطلاعاتی، امنیتی و همه حکومت با وقوع این موضوع با قوت وارد عمل شدند که در این بین بخشی از افرادی که جرم کردند، دستگیر، محاکمه و مجازات شدند و البته بخشی از مجرمین نیز فرار کردند.

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه هیچکس نباید فتنه گران سال 88 را تطهیر کند، اظهار کرد: فتنه گران متهم بودند که بخشی از آنها مجازات و محاکمه شدند و کسانی که فرار کردند نیز اگر دستگیر شوند، مجازات می شوند؛ زیرا وظیفه ما این است که با آنها برخورد کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به اینکه البته حوادث تلخی به مانند حادثه کهریزک نیز در سال 88 رخ داد، افزود: نظام مثل سایر موارد در این موضوع نیز کوتاهی نکرد و بمحض اطلاع از این موضوع بصورت جدی وارد عمل شد و در اولین گام، بسرعت همه  کسانی را که در آن محل بودند، به جای دیگری منتقل کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با اشاره به اینکه اقدامات غیر قانونی نیز در این محل صورت گرفته بود، خاطر نشان کرد: کسانی که در این ماجرا چه در دستگاه قضایی، چه انتظامی و چه سایر موارد متهم بودند، تحت تعقیب قرار گرفتند و به پرونده آنها رسیدگی شد و حتی مجازات قصاص و اعدام برای آنها صورت گرفت که اگر رضایت اولیای دم نبود، اعدام می شدند.

سخنگوی دستگاه قضا خاطر نشان کرد: در این ماجرا بعضی ها محکوم به حبس شدند و بعضی ها نیز از خدمت انفصال شدند. اقدام دستگاه قضایی در این ماجرا کاملا قاطع بود و اگر فردی منصفانه نگاه کند، هیچ اغماضی در آن پیدا نخواهد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: امروز دادستان سابق نامه ای نوشته است و خودش و دادگاه باید نسبت به این موضوع ملتزم باشد؛ از این رو باید منتظر نظر دادگاه در این باره باشیم.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح  کرد: وی در همه بخشها تبرئه نشده و در بخشی هم محکوم شده است. از این رو ما ملتزم هستیم تا منتظر بمانیم که دادگاه چه نظری می دهد؛ زیرا اگر ملتزم به قانون باشیم از مجرای خودش وارد عمل خواهیم شد. اگر حکمی صادر شد و مورد قبول یک طرف نبود، طبق قانون و در صورت اعتراض با آن برخورد می شود. از این رو دادستان سابق پیرامون آنچه که نوشته است، خودش مسئول است و دادگاه باید تشخیص دهد که چه حکمی باید صادر شود.

مشروح اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در این نشست خبری را اینجا بخوانید.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *