ترکیه نقش منفی در گفتگوهای آستانه دارد/ آمریکا و کشورهای غربی هیچ‌گاه در مبارزه با تروریسم جدی نبوده‌‌اند/ عملیات آزادسازی الرقه در راستای منافع مردم سوریه نیست

9:32 - 01 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۱۹۳۶
بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در گفتگویی مطبوعاتی به نقش منفی ترکیه و آمریکا در بحران سوریه تأکید کرد.
بشار اسدبه گزارش گروه بین‌الملل ،  رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد: دمشق آمادگی مذاکره در هر زمینه‌ای با مخالفان مسلح را دارد.

بشار اسد در گفتگوی اخیر خود با رسانه‌های روسی در خصوص گفتگوها برای حل بحران سوریه تصریح کرد: مقامات سوریه آمادگی دارند که درباره همه چیز از جمله قانون اساسی پیشنهادی روسیه با گروه‌های مسلح مذاکره کند اما قبل از آن باید مشخص شود چه کسانی قرار است در گفتگوهای ژنو شرکت کنند.

رئیس‌جمهور سوریه ضمن تأکید بر اینکه دولت سوریه آماده مذاکره درباره جزئی‌ترین مسائل است اظهار کرد: مشکل کنونی این است که نمایندگان گروه‌های مسلح در گفتگوهای اخیر آستانه شرکت نکردند.

بشار اسد دولت اردوغان را عامل اصلی شرکت نکردن مسلحین در گفتگوهای آستانه دانست و افزود: به نظرم  حاضر نشدن نمایندگان مسلحین در آستانه از پیامده‌های منفی حضور ترکیه در این گفتگوهاست.

رئیس‌جمهور سوریه در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان اینکه هرگونه حضور نظامی کشورهای خارجی در سوریه بدون موافقت دمشق غیرقانونی است تصریح کرد: هر گونه عملیات نظامی د رسوریه بدون اجازه دولت مرکزی سوریه غیرقانونی و تجاوز به خاک سوریه است، حتی اگر این عملیات برای آزادسازی الرقه یا هرجای دیگری در سوریه باشد.

بشار اسد همچنین با اشاره به ادعای ائتلاف آمریکایی موسوم به «ائتلاف جهانی ضد داعش» تأکید کرد: هم‌اکنون برای همه روشن است که این ائتلاف هیچ‌گاه درخصوص مبارزه با گروه داعش جدی نبوده است، بنابراین باید پرسید که انگیزه اصلی آنها از عملیات ادعایی آزادسازی شهر الرقه سوریه چیست؟ اگر به واقع طرحی برای آزادسازی این شهر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه عملیات آزادسازی الرقه در راستای یکپارچگی ملت سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور نیست افزود : این عملیات در جهت کمک به دولت و ملت سوریه نیست و باید پرسید که الرقه قرار است  از دست  چه کسانی آزاد شود و پس از آزادسازی این شهر کنترل آن به چه کسی واگذار شود؟.

بشار اسد همچنین به سیاست یک بام و چند هوای آمریکا درخصوص مبارزه با تروریسم اشاره کرد: اکنون دیگر نمی‌توان گفت آمریکا در برخورد با مسائل بین‌المللی استانداردهای دوگانه دارد بلکه باید گفت که این کشور از آنجایی که پایه سیاست بین‌المللی‌اش نه بر پایه قوانین و ارزشهای بین‌المللی بلکه براساس منافع و چشم‌اندازهای جناح‌های مختلف سیاست داخلی آمریکا است هم‌اکنون استانداردهای چندگانه دارد.

رئیس‌جمهور سوریه درباره استانداردهای چندگانه آمریکا تصریح کرد: آمریکا و کشورهای غربی بمباران گروه داعش در شهر موصل عراق را تمجید می‌کنند اما مبارزه ما با گروه‌های تروریستی و داعش در سوریه و بمباران مواضع آنها برای آزادسازی شهرهای سوریه و به ویژه حلب را جنایت علیه بشریت و نقض حقوق بشر می‌دانند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *