آشنایی با اصطلاحات حقوقی در قانون /4

16:00 - 03 فروردين 1396
کد خبر: ۲۹۰۵۳۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
از آنجایی که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، بنابراین آموزش مباحث و اصطلاحات حقوقی و قضایی د رراستای آشنایی عموم مردم با قوانین، از اصول مسلم حقوق است.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ،  از آنجایی که جهل به قانون رافع مسئولیت نیست، بنابراین آموزش مباحث و اصطلاحات حقوقی و قضایی د رراستای آشنایی  عموم مردم با قوانین، از اصول مسلم حقوق است که در ادامه برخی از این اصلاحات تشریح شده است.

اجاره : عقدی است كه به موجب آن یك طرف كه موجر نامیده می شود و منافع عین مالی را (چه غیر منقول مانند خانه و چه منقول مانند خودرو) به ازای دریافت اجاره بها به طرف دیگر كه مستاجر نامیده می شود منتقل می كند. اگر شخص منافع و نیروی كار خود را به ازای دریافت اجرت در اختیار دیگری قرار دهد به او اجیر و به استفاده كننده مستاجر می گویند
 

اجرائیه :ورقه ای است كه تحت تشریفات خاصی قانونی در مراجع قضائی یا اداری مانند ادراه ثبت اسناد و املاك تهیه می شود و مفاد آن متضمن دستور دادگاه به انجام موضوع آن است برای مثال حكم دادگاه مبنی بر پرداخت سه ماه اجاره بهای معوقه یا تخلیه ساختمان مسكونی یا الزم به تنظیم سند رسمی و ... 
 

اجرت المثل : اگر كسی از مال دیگری استفاده كند و عین مال با استفاده كردن باقی باشد و از بین نرود مانند استفاده از اتومبیل یا خانه یا ملك دیگری, و بین استفاده كننده و صاحب آن عقدی منعقد نشده باشد استفاده كننده باید بابت آنچه كه استفاده كرده به صاحب مال بدهد. به وجهی كه بابت این استفاده پرداخت می شود اجرت المثل گویند. برای تعیین اجرت المثل با در نظر گرفتن شرایط و اوضاع و احوال و نوع استفاده, عین مال و... مبلغی برای مدت استفاده در نظر گرفته می شود. در مقابل اجرت المثل, اجرت المسمی قرار دارد یعنی اجرتی كه برای آن توافق كرده اند.

احضاریه : ورقه ای است كه در آن قاضی امر می كند تا كسی اعم از متهم, مطلع یا گواه در دادسرا یا دادگاه حاضر شود. در صورت ابلاغ احضاریه با رعایت تشریفات مربوطه و عدم حضور مخاطب بدون عذر موجه موجب خواهد شد تا توسط مراجع قضائی جلب گردد.
 

اخذ به شفعه :هر گاه مال غیر منقول قابل تقسیمی مانند خانه, زمین و ... بین دو نفر مشترك باشد و یك نفر از شركاء سهم خودشرا به شخص ثالثی بفروشد. شریك دیگر حق دارد به اندازه وجهی كه شخص ثالث پرداخته, به او بدهد و كل مال را تملك كند. و شخص ثالث نقشی در اعمال این حق از سوی شریك ندارد از این رو در معامله مال غیر منقول كه دارای شریك است باید توجه كرد كه شریك حق اعمال اخذ به شفعه را دارد..
 

اخطاریه :یاد آوری كردن رسمی یك یا چند موضوع در حدود مقررات به مخاطب است مانند اخطاریه برای حضور در دادگاه حقوقی یا ارائه اصول اسناد در دادگاه یا برای پرداخت مالیات توسط اداره دارایی.
 

ارتفاق :حقی است برای ملك شخصی در ملك دیگری مانند حق عبور آ ب از ملك غیر و حق گشودن ناودان در زمین دیگری

 
ارش : در معاملات عبارتست از كسری كه صورت آن تفاوت قیمت صحیح و معیب روز تقویم مال مورد معامله و مخرم آن كسر, قیمت صحیح روز تقویم می باشد هر گاه این كسر ضرب در قیمت بهای روز وقوع عقد نشود حاصل این ضرب را ارش می گویند و در امور كیفری هر گاه در قانون برای عضوی دیه مقرر و تعین نشده باشد برای آن عضو توسط كارشناس یا قاضی ارش تعیین می شود برای مثال دست دارای دیه معین است یعنی 50 نفر بیشتر ولی طحال دارای دیه مشخص نمی باشد و قاضی برای آن ارش تعیین می كند.
 

استرداد دعوی : در امور حقوقی هر گاه خواهان (مدعی) از دعوی خود با رضایت خودش از دادخواست و ادعایش صرفنظر كند اصطلاحاً گفته می شود كه خواهان دعوایش را مسترد كرده است. 

اظهار نامه ثبتی : ورقه ای است چاپی و رسمی كه توسط مامور دولتی مخصوص كه مامور توزیع اظهار نامه نام دارد پس از تنظیم صورت مجلسی شامل حدود و نوع ملك و مشخصات آن و مالك و امضاء ریش سفیدان محل و مطلعین, بین متصرفین به عنوان مالكیت توزیع می شود مندرجات آن باید به صورت مجلس بالا مطابق باشد و شماره ملك هم باید در اظهار نامه ثبت شود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *