گذشت اولیاء دم در پرونده قتل عمدی نوجوان ایوانی

9:00 - 25 اسفند 1395
کد خبر: ۲۹۰۴۷۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
داودی نیا گفت: با تلاش اعضای شورای حل اختلاف و هیئت صلح وسازش شهرستان ایوان از توابع استان ایلام، اولیاء دم مقتول از قاتل گذشت کردند و نوجوان ایوانی به آغوش گرم خانواده بازگشت.
علی‌اکرم داودی نیا معاون قضایی و رئیس شورای حل اختلاف استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی در مورد به سازش کشیدن قتل عمدی پرونده جوان غیر بالغ شرعی شهرستان ایوان، اظهار کرد: سال گذشته یک فقره قتل عمدی بین دو دوست و فامیل با اسلحه شکاری در منزل مقتول به وقوع می‌پیوندد که پرونده پس از طی مراحل قانونی نهایتا در شعبه 101 دادگاه کیفری دو شهرستان ایوان مورد رسیدگی قرار می گیرد.

وی افزود: در این درگیری که بین  قاتل «ح.ح» 13 ساله و مقتول  «ر-ک»  9 ساله صورت گرفت در حین رسیدگی مراجع قضایی منتهی به محکومیت عاقله قاتل به پرداخت یک فقره دیه کامله در حق اولیاء دم مقتول می‌شود که با تلاش شعب ویژه صلحی شورای حل اختلاف، بزرگان، ریش سفیدان، امام جمعه سرانجام منتهی به گذشت و رضایت بدون قید و شرط و بدون دریافت دیه توسط اولیای دم  می‌شود.

رئیس شورای حل اختلاف استان ایلام تصریح کرد: طی 5 ماهه دوم امسال 4 مورد قتل عمدی در استان ایلام با تلاش شورای حل اختلاف استان ایلام و با همکاری و کمک هیئت صلح و بزرگان و ریش سفیدان و ائمه جمعه و فرمانداران منجر به صلح و سازش شده است. همچنین بین سه تا 7 فقره پرونده قتل عمدی دیگر به احتمال زیاد تا پایان سال 95 یا اواخر ماه فروردین سال 96 منتهی به صلح و سازش می‌شود.

وی با بیان اینکه روحیه گذشت و سازش در استان ایلام نشان دهنده توجه مردم به تاکیدات و اوامر دین مبین اسلام و دستورات قرآن مبنی بر گذشت و صلح و سازش و هم زیستی مسالمت آمیز و دوستی بین مسلمانان است افزود: صلح و سازش در جامعه قومی قبیله‌ای  استان ایلام نشان از احترام به ارزش های دینی و قائل به احترام به حرف بزرگان و معتمدین بوده و این امر موجب هم نشینی صمیمانه و وحدت و دوستی بین آحاد جامعه خصوصا طرفین دعوا می‌شود.

داودی نیا ادامه داد: خوشبختانه طی امسال  با تلاش اعضای شوراهای حل اختلاف در استان 920 فقره پرونده کیفری و 5203 فقره پرونده حقوقی تا سقف 20 میلیون تومان از پرونده‌های وارده و ارجاعی به شعب حکمی و صلحی ختم به صلح و سازش شده است.

وی گفت: علاوه بر این 6 فقره پرونده مهم دیگر از جمله یک پرونده مالی به مبلغ یک میلیارد تومان، یک فقره قصاص عضو چشم، چندین فقره دیگر پرونده های ایراد ضرب و جرحه عمدی منتهی به حکم محکومیت به پرداخت دیه بالای 50 میلیون تومانی نیز با تلاش شبانه روزی شعب شوراهای حل اختلاف و هیئت های صلح استان ایلام خوشبختانه منجر به صلح و سازش گردیده است.

رئیس شورای حل اختلاف استان ایلام با اشاره به اینکه ورود شورای حل اختلاف در پرونده‌های قتل عمدی، در پرونده‌هایی است که بدون سبق تصمیم یا به عبارتی سابقه تصمبم و نقشه برای قتل است و نیز قتل‌های اتفاقی که منجر به قتل عمدی می‌شود و قتل‌های فامیلی است که مستقیما با جان و ناموس و امنیت شهروندان منافاتی ندارد و ورود برای صلح و سازش و جلوگیری از قتل‌های بعدی و خسارت‌های مالی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به بسترسازی و نهادینه کردن فرهنگ صلح و سازش باید توجه جدی شود و رسانه‌ها در این راستا نقش مهمی بر عهده دارند تصریح کرد: مردم در استان ایلام برای بزرگان و ریش سفیدان احترام و ارزش خاصی قائل هستند و جوانان هم از بزرگان درس می‌آموزند که انشاالله شاهد جامعه ای سالم و شاداب و بدون خصومت باشیم.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *