"روسیه و ترکیه" اقدامات نظامی در سوریه را هماهنگ می‌کنند

19:19 - 25 اسفند 1395
کد خبر: ۲۹۰۴۵۲
با توجه به وخامت اوضاع در شمال سوریه و امکان درگیری بین نظامیان ترکیه و متحدانشان با نیروهای دولتی سوریه و نظامیان روس، مسکو و آنکارا گروه مشترکی برای نظارت بر تحرکات نیروها، با هدف ممانعت از بروز چنین درگیری تشکیل می‌دهند.
به گزارش سرویس بین الملل   روسیه و ترکیه بزودی گروه مشترکی تشکیل خواهند داد که بر تحرکات نیروهای مختلف در سوریه نظارت خواهد داشت. مهمترین وظیفه این گروه، ممانعت از بروز درگیری احتمالی بین نیروهای روسیه و ترک و نیز جلوگیری از درگیری متحدان این دو کشور است.
 
روزنامه ایزوستیا به نقل از یک مقام آگاه در محافل نظامی-سیاسی روسی این خبر را اعلام و نوشته است: در جریان مذاکرات اخیر "ولادیمیر پوتین" و "رجب طیب اردوغان" در مسکو، روسای جمهوری دو کشور در خصوص تشکیل یک گروه مشترک تخصصی به توافق رسیده‌اند که وظیفه دارد تحرکات نیروهای نظامی روسیه و ترکیه و همچنین متحدان آنها در خاک سوریه را پیگیری کند.
 
کارشناسان یادآور شده اند که برقراری چنین مکانیزمی بسیار ضروری است، برای اینکه در شرایط کنونی اوضاع در شمال سوریه بیش از اندازه حساس شده و امکان گسترش درگیری بین بازیگران خارجی در عرصه سوریه نیز غیرممکن نیست.    
 
به گفته این منابع خبری، ضرورت ایجاد چنین مکانیزم کنترل جدیدی به خاطر این واقعیت مهم است که نظامیان ترکیه و گروههای مخالف سوری که با آنها همکاری دارند در حال حاضر در جبهه های نبرد دقیقا مقابل نیروهای دولتی سوریه که از سوی نیروهای ویژه و جنگنده‌های روسی حمایت می شوند، قرار دارند.   
 
چند روز قبل نظامیان ترکیه و متحدان آنها به سمت یک پست نگهبانی ارتش سوریه در منطقه حائل در غرب شهر منبج تیراندازی کردند. در نتیجه این حمله حداقل 8 سرباز سوریه کشته شدند. همچنین روز دوشنبه رسانه های گروهی منطقه خبر دادند که گروه‌های مسلح طرفدار ترکیه چند سرباز مرزبانی سوریه را در حومه شهر الباب به اسارت گرفته اند. این حوادث باعث شد که مقامات دمشق آنکارا و متحدین آن را به اقدامات تهاجمی و تلاش برای گسترش مناطق تحت نفوذ خویش متهم کنند، در حالی که نیروهای دولتی سوریه روی نابودی گروه تروریستی داعش متمرکز شده است. وزارت امور خارجه سوریه حتی از دبیرکل سازمان ملل و شورای امنیت خواسته است تا بر دولت ترکیه اعمال فشار بیشتری وارد کرده و خواستار خارج شدن نظامیان ترکیه از خاک این کشور شوند.  
 
"ولادیمیر آواتکوف" مدیر مرکز تحقیقات شرق شناسی روسیه به روزنامه «ایزوستیا» گفته است که در حال حاضر در شمال سوریه اوضاع بسیار وخیم و مانند بشکه باروت در حال انفجار شده که هر لحظه ممکن است درگیری نظامی بین نیروهای ترکیه و متحدانشان با نیروهای دولتی بوجود آید و حتی حادثه ای بین نظامیان روسی و آمریکایی رخ دهد.
 
این کارشناس افزود: «اکنون می توان امیدوار بود که با تشکیل این گروه تخصصی، اوضاع وخیم تر از شرایط کنونی نشده و عدم بروز حادثه تاسف باری در منطقه تا حدودی تضمین شود. ترکها می دانند که اقداماتشان در سوریه مورد رضایت مقامات مسکو و واشنگتن نیست، ولی اوضاع داخلی در ترکیه و نیز بلندپروازی مقامات آنکارا باعث شده تا دست به این ریسک زده و به حضور نظامی خود در خاک سوریه ادامه دهد.»   
 
به گفته آواتکوف، در عرصه سیاست داخلی مسئله این است که آنکارا در آستانه برگزاری همه پرسی مربوط به قانون اساسی جدید قرار دارد و در این شرایط اردوغان نیاز دارد تا به رای دهندگان نشان دهد که او در مبارزه با کردها تا چه اندازه موفق عمل کرده است تا توجه نیروهای راست گرا را به سمت خویش جلب کند.
 

وی افزود: ضمن اینکه بلندپروازی‌های آنکارا در سیاست خارجی در منطقه نیز از بین نرفته است. دولت ترکیه بحران سوریه را بعنوان یک مسئله داخلی تلقی می کند. اردوغان هنوز از نظریه سرنگونی دولت بشار اسد در سوریه صرف نظر نکرده است. در عین حال نظامیان ترک تمام تلاش خود را بکار بسته اند تا بتوانند شهر رقه را تصرف کنند و از این پیروزی برای تقویت مواضع خویش در سوریه استفاده کنند.

آنطور که این کارشناس توضیح داده، بروز حادثه بین نظامیان ترکیه و روسیه نیز بعید نیست، برای اینکه روابط دو کشور تازه شروع به سرو سامان پیدا کردن گرفته و ملاقات چند روز گذشته رهبران دو کشور هم نتوانسته تا وخامت موجود در روابط دوجانبه را برطرف کند. دولت ترکیه همچنان به مواضع خویش، چه در عرصه اقتصادی و چه در زمینه سیاست خارجی اصرار دارد. این در حالی است که روسیه تلاش می کند تا ساختار امنیتی جدیدی در منطقه بوجود آورد که اساس آن مبتنی بر توازن منافع همه طرفین است و به همین دلیل هم از مشارکت همه طرف‌های علاقه مند در مبارزه با داعش استقبال می کند و این مسئله شامل مبارزین کرد هم می شود.     



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *