هدف انگلیس از خروج از اتحادیه اروپا چه بود/برگزیت؛ پیروزی یا شکست لندن؟

8:45 - 05 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۹۹۳۶
مردم انگلیس در تاریخ 23 ژوئن سال 2016 با شرکت در همه پرسی، به عدم حضور انگلیس در این اتحادیه رأی مثبت دادند.
به گزارش گروه بین‌الملل ، مردم انگلیس در تاریخ 23 ژوئن سال 2016 با شرکت در همه پرسی، به عدم حضور انگلیس در این اتحادیه رأی مثبت دادند؛ در پی این اقدام چالش‌های زیادی برای دولت انگلیس ایجاد شد.
 
حدود 17 میلیون نفر در این همه پرسی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رأی مثبت دادند اما در نهایت تصمیم گیری درباره این موضوع به پارلمان انگلیس واگذار شد.
 
 
برگزیت
 
 
به اعتقاد کارشناسان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا(برگزیت)، تأثیر بسزایی در قسمت‌های گوناگون اقتصادی و سیاسی و اجتماعی برای انگلیس در پی خواهد داشت.
 
با این وجود بسیاری از مردم و مقامات در انگلیس مخالف برگزیت بوده و در اعتراض به برگزیت در خیابان های این کشور تجمع کردند و با حمل پرچم انگلیس خواستار لغو برگزیت شدند.
 
دادگاه عالی انگلیس  3 نوامبر 2016 عنوان کرد که شروع مذاکرات برگزیت نیازمند چراغ سبز پارلمان انگلیس است و دولت این کشور به تنهایی نمی تواند در این زمینه تصمیم بگیرد.
 
 
برگزیت
 
 
در همین حال و علیرغم حمایت «ترزا می» نخست وزیر انگلیس از برگزیت، در تاریخ 26 اکتبر 2016 رسانه‌ها سخنرانی پخش شده ای از نخست وزیر انگلیس منتشر کردند که وی در جریان آن نسبت به آثار منفی برگزیت هشدار داده است.
 
این سخنان ترزا می علیه برگزیت  زمانی که وی وزیر کشور کابینه دیوید کامرون بوده است کاملا در جهت مخالف آن چیزی است که اکنون به عنوان نخست وزیر انگلیس به زبان می آورد.
 
 
 
برگزیت
 
 
می در این سخنرانی می  می‌گوید: اگر ما در اروپا نباشیم موسسه ها و شرکت ها به دنبال پاسخ به این سؤال خواهند بود که بهتر نیست به جای حضور در انگلیس به فعالیت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا  فکر کنیم؟ بنابراین فکر می کنم که حضور در این اتحادیه دارای مزایای قطعی اقتصادی برای انگلیس است و خروج از یک بازار تجاری 500 میلیون نفری برای ما خوب نخواهد بود.
 
نخست وزیر انگلیس روز 7 دسامبر اعلام کرد که به دنبال قراردادهای تجاری جدید با اتحادیه اروپا هستیم که به نفع اتحادیه اروپا و انگلیس است و من همیشه گفته‌ام که به دنبال ارتباط قوی با اتحادیه اروپا با 27 عضو هستم و اتحادیه اروپای قوی و داشتن روابط گسترده با این اتحادیه به نفع انگلیس است.
 
 
 
برگزیت
 
با این وجود «فیلیپ هاموند»، وزیر دارایی انگلیس 27 ژانویه 2017 اذعان کرد که این کشور تا زمان پایان تعهداتش به اتحادیه اروپا نمی‌تواند مذاکره تجاری با آمریکا و دیگر کشورها را آغاز کند.
 
فیلیپ هاموند با انتشار توئیتی از شورای امور مالی و اقتصادی اتحادیه اروپا، اعلام کرد: انگلیس به عنوان یک عضو اتحادیه اروپا باقی می‌ماند تا زمانی که ما این اتحادیه را ترک کنیم و همکاری خود با این اتحادیه را به پایان برسانیم.
 
این در حالی است که نخست وزیر انگلیس در سفر خود به آمریکا و پیش از این اظهارات هاموند، در سخنان خود در جمع جمهوریخواهان کنگره آمریکا گفته بود: خوشحالم که دولت جدید آمریکا توافقنامه تجارت آزاد میان دو کشور را در اولویت‌های خود قرار داده است.
 
 
برگزیت
 
 
 
نخست وزیر انگلیس در پی سفر به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ در ماه ژانویه، به ترکیه سفر کرد و در این سفر که با هدف تقویت انگلیس پس از ترک اتحادیه اروپا انجام شده بود، چندین توافق تجاری با مقامات این دو کشور امضا کرد. 
 
 
موضوع قابل توجه این است که طی نظرسنجی انجام شده در انگلیس درباره فروش سلاح به عربستان حدود دو سوم از مردم انگلیس این اقدام دولت را غیرقابل قبول عنوان کرده‌اند با این وجود دولت ترزا می در آستانه خروج از اتحادیه اروپا، اشتیاق فراوانی به گسترش صادرات اسلحه دارد.
 
ترزا می نیز بر این باور است که صادرات اسلحه بعد از برگزیت از منابع درآمد اصلی انگلیس خواهد بود.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *