مزایای اخذ اثر انگشت در سامانه ثبت الکترونیک اسناد

6:12 - 05 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۹۸۵۰
دسته بندی: مجله حقوقی ، عمومی
کارگر در تشریح مزایای اخذ اثر انگشت در سامانه ثبت الکترونیک اسناد گفت: از بین رفتن زمینه هرگونه سوء استفاده و جعل هویت و سهل شدن اثبات امضای اصحاب سند در مراجع قضایی از جمله مزایای اخذ اثر انگشت است.
هاشم کارگرهاشم کارگر معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی به ایجاد دفاتر الکترونیک اسناد رسمی در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کرد و گفت: در اجرای مقررات ماده 7 قانون جامع حدنگار( کاداستر) کشور مصوب 29/11/1393 و مواد 5 و 11 آئین نامه اجرایی این قانون مصوب 22/1/95 مبنی بر لزوم ایجاد دفتر الکترونیک، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نسبت به ایجاد زیرساخت مورد نیاز برای تحقق این مهم اقدام کرده است.

وی به مزایا و ضروروت‌های دفتر الکترونیک اسناد اشاره کرد و گفت: افزایش امنیت نگهداری اطلاعات، افزایش محرمانگی اطلاعات در تنظیم سند، جلوگیری از به وجود امدن تناقض در تنظیم سند، بهینه سازی زمانی تنظیم سند، افزایش دقت و کنترل فرآیند تنظیم سند و افزایش سرعت دسترسی به اسناد تنظیم شده از مزایای دفاتر الکترونیک اسناد است.

این مقام مسئول در ادامه به بیان بهره برداری از فرآیند اخذ اثر انگشت در سامانه ثبت الکترونیک اسناد پرداخت و گفت: در ادامه توسعه خدمات الکترونیک ثبتی و به عنوان مقدمات اجرای ماده 7 قانون جامع حد نگار (کاداستر) کشور و بند ج ماده 12 قانون ارتقای سلامت نظام اداری، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اقدام به تکمیل زیرساخت‌های لازم برای ایجاد دفاتر الکترونیکی ثبت اسناد و املاک کرده است.

کارگر ادامه داد: بدین منظور و در راستای تحقق صحت، تمامیت، اعتبار و انکارناپذیری ثبت الکترونکی اسناد رسمی که در ماده 7 قانون جامع حدنگار( کاداستر) تصریح شده است، زیرساخت‌های لازم برای اخذ الکترونیک اثر انگشت اصحاب سند در سامانه ثبت الکترونیک اسناد، فراهم و اواخر سال 94 در کلیه دفاتر اسناد رسمی اجرایی شده است.

وی به مزایای اخذ اثر انگشت در سامانه ثبت الکترونیک اسناد اشاره کرد و گفت: اطمینان بخشی نسبت به صدور اسناد رسمی، از بین رفتن زمینه هرگونه سوء استفاده و جعل هویت، زمینه سازی برای استفاده از کارت هوشمند یا بکارگیری کارت هوشمند ملی در راستای افزایش اعتبار احراز هویت از مزایای بهره مندی از فرآیند اخذ اثر انگشت است.

این مقام قضایی ادامه داد: تقویت احراز هویت از طریق اثر انگشت، به علت منحصر به فرد بودن اثر انگشت در فرد، کاهش سوء استفاده از آثار انگشتان با توجه به ثبت اثر انگشت، تکمیل چرخه احراز هویت به علت تطبیق پذیری آن و در نهایت سهل کردن اثبات امضای اصحاب سند در مراجع قضایی از دیگر مزایای اخذ اثر انگشت در ثبت الکترونیکی اسناد است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *