رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشد هشت برابری جمعیت زندان‌ها از دهه 80 میلادی

12:13 - 30 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۹۸۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
در حالی که جمعیت کشور تنها حدود یک سوم افزایش یافته ولی جمعیت زندانیان آمریکا حدود 800 درصد رشد داشته است.
وضعیت حقوق بشر در آمریکابه گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، حقوق بشر موضوعی است که صرفا بهانه ای شده برای اعمال فشارهای سیاسی به ایران تا شاید به خیال خود از این طریق بتوانند قدری از محبوبیت ایران در منطقه بکاهند و از گسترش ارزش‌های انقلاب اسلامی ایران در بین دولت‌ها و ملت‌ها جلوگیری کنند.

متاسفانه ساختارهای بین المللی حمایت از حقوق بشر و برخی کشورهای غربی که همواره خود را جزء پاسداران و مدافعان انحصاری حقوق بشر در جهان معرفی می‌کنند، در عرصه حقوق بشر رویکردی تبعیض آمیز، دوگانه، غیر مستقل و غیرمنصفانه در پیش گرفته و با عملکردی متناقض، سابقه سیاه و تلخی از خود برجای گذاشته اند.

کاظم غریب آبادی، معاون امور بین الملل و همکاری‌های بین المللی قضایی ستاد حقوق بشر، در واکنش به انتشار گزارش سالانه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا، ضمن محکوم کردن این اقدام، اظهار کرد: آمریکا کشور ذیصلاحی نیست که بخواهد در حوزه حقوق بشر حرف بزند و کشورهایی مثل ایران را که خود قربانی نقض حقوق بشر در اثر اقدامات این کشور و همپیمانان آن هستند، متهم به نقض حقوق بشر کند.

معاون ستاد حقوق بشر کشورمان تصریح کرد: آمریکا با نقض سیستماتیک حقوق بشر در داخل و خارج از قلمرو خود مواجه است و انتشار چنین گزارشاتی در مورد کشورهای دیگر را با هدف انحراف افکار عمومی از مشکلات حقوق بشری این کشور می‌توان ارزیابی کرد.

وی فقدان دادرسی عادلانه، شکنجه، خشونت، قتل، ناپدیدشدگی اجباری، تبعیض، نژادپرستی، اسلام ستیزی، نسل کشی، نقض گسترده حقوق زنان و کودکان و کارگران، اعمال محدودیت‌های غیرقانونی بر سر راه آزادی های مدنی و اجتماعی را بخشی از زنجیره نقض حقوق بشر از سوی آمریکا خواند که توجه جدی مکانیسم‌های بین المللی حقوق بشری را به خود می طلبد.

با توجه به جنایت‌های فراوان و اقدامات ضد حقوق بشری توسط رژیم صهیونستی، گروهک تروریستی داعش و حمایت کشورهای غربی و چند کشور دیگر از جمله عربستان درصدد هستیم تا با رویکردی واقعگرایانه و بی‌طرفانه نسبت به موضوع حقوق بشر در آمریکا، بخشی از واقعیات را از دریچه اخبار رسمی سازمانها و نهادهای مدنی فعال در حوزه حقوق بشر منعکس کنیم.

از این رو وضعیت حقوق بشر و میزان پایبندی به موازین و تعهدات حقوق بشری در آمریکا در حوزه‌های مشخصی در بخشی از سال 2014 و همچنین 2015 مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گفتنی است این اخبار  قسمت کوچکی از مهمترین موارد موضوعی نقض حقوق بشر در این کشور است. مطالبی که در این اخبار منعکس می‌شود برگرفته از کتاب وضعیت حقوق بشر در آمریکا است که توسط مرکز پایش معاونت امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر تهیه و تدوین شده است.

افزایش آمار مرگ و میر در زندان‌ها در سومین سال متوالی (وزارت دادگستری آمریکا- 14/5/94)

دفتر آمارهای قضایی وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که تعداد مرگ و میرها در زندان‌های  این کشور طی سال 2013 میلادی برای سومین سال متوالی با افزایش روبه رو شده است.

 این گزارش می افزاید: طی سال 013 میلادی بیش از 4446 نفر در زندان های آمریکا جان باخته اند که نسبت به سال 2012 بیش از 131 نفر افزایش نشان می دهد. 

در حالی که تعداد موارد مرگ و میر ناشی از بیماری در زندان های آمریکا با کاهش روبه رو شده است ولی تعداد خودکشی ها مسمومیت با الکل و مواد مخدر حوادث و قتل با افزایش همراه بوده است. 

افزایش چشمگیر تعداد مرگ و میرها در زندان های آمریکا از سال 2007 میلادی بی سابقه بوده است. بیش از 20 درصد مرگ و میرها در زندان های کالیفرنیا و تگزاس اتفاق افتاده است. اکثر زندانیانی که جان خود را از دست داده اند مردان بالای 35 سال بوده اند.

تظاهرات نسبت به قتل یک سیاهپوست در زندان (رویترز- 13/6/94)

ده ها تظاهر کننده در 13 شهریور 1394 در محوطه بیرونی زندان کالیفرنیا در اعتراض به قتل یک زندانی سیاهپوست به دست مسئولان این زندان تجمع کردند سه معاون رئیس این زندان به ضرب و شتم یک زندانی سیاهپوست مبتلا به اختلالات ذهنی و قتل وی متهم شده اند. 

به گزارش رویترز معترضان تجمع کننده مقابل زندان منطقه «سانتا کلارا» پلاکاردهایی به دست داشتند که روی آنها نوشته بود: «قتل با یونیفرم» دستگیری مقامات این زندان پس از آن صورت گرفت که افشای موارد مختلف توسل بیش ازحد پلیس آمریکا به زور در برخورد با متهمان و قتل شماری از آنها به نظارت بر عملکرد نهادهای پلیس منجر شد.

اعتراف اوباما به وجود بی عدالتی در دستگاه قضایی آمریکلا(اسپاتنیک- 27/7/94)

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا طی سخنانی در تاریخ 26 مهر ماه 1394 خواستار اصلاح نظام دادگستری و قضایی این کشور شد. آمریکا 25 درصد جمعیت زندانیان جهان را در اختیار دارد. 

آمریکا در مجموع 5 درصد کل جمعیت جهان را در خود جای داده است. اوباما درسخنان خود اظهار داشت: "علی رغم تلاش های صورت گرفته برای اصلاح سیستم دادگستری هنوز این سیستم ناعادلانه است." 

وی تاکید کرد: "30 سال قبل حدود 500 هزار آمریکایی پشت میله ها بودند. امروز این رقم به بیش از 2/2 میلیون نفر رسیده است و ما هر سال 80 میلیارد دلار برای نگهداری این افراد در زندان هزینه می کنیم." 

بر اساس اعلام دفتر آمارهای دادگستری آمریکا حدود نیمی از زندانیان آمریکایی به خاطر ارتکاب جرایم غیر خشن مربوط به مواد مخدر در بازداشت و زندان هستند. 

به عنوان بخشی از تلاش ها برای اصلاح سیستم دادگستری آمریکا اوباما خواستار پیگیری قانونی شده است که توسط 9 سناتور از دو حزب ارائه شده که بر طبق آن احکام زندان برای بسیاری از جرایم غیر خشن کاهش می یابد.

رشد هشت برابری جمعیت زندان ها از دهه 80 میلادی (اسپاتنیک-28/7/94)

"سالی ییتس" معاون وزیردادگستری آمریکا در نشست استماع کمیته قضایی سنای آمریکا تصریح کرد: تعداد زندانیان آمریکایی از دهه 1980 میلادی رشد چشمگیری داشته و تقریبا 800 درصد افزایش یافته است. 

وی افزود: ما شاهد انفجار در تعداد زندانیان فدرال از دهه 1980 میلادی بوده ایم. 

در حالی که جمعیت کشور تنها حدود یک سوم افزایش یافته ولی جمعیت زندانیان حدود 800 درصد رشد داشته است. این مقام آمریکایی گفت: رشد فزاینده تعداد زندانیان آمریکایی عمدتا به خاطر محکومیت در موارد مربوط به خرید و فروش مواد مخدر بوده است. 

هدف اصلی از اعمال قوانین سختگیرانه در زمینه مبارزه با مواد مخدر هدف قرار دادن کارتل های قاچاق مواد مخدر و رهبران آنها در آمریکای جنوبی بوده ولی این قوانین موجب افزایش بازداشت شهروندان آمریکایی شده است.

" ییتس" در ادامه اظهار داشت: امروز حدود نیمی از بازداشت شدگان در زندان های فدرال به خاطر جرایم مربوط به موادمخدر در زندان هستند. بیش از 7/2 میلیون کودک آمریکایی والدینی دارند که پشت میله های زندان هستند. آمریکا 25 درصد جمعیت زندانیان جهان را در اختیار دارد.

قتل یک زندانی با شوکر _آسوشیتدپرس- 15/9/94)

پلیس شیکاگو ویدئویی را منتشر کرد که در آن افسران امنیتی با اسلحه شوک دهنده به مردی در سلول زندان حمله کرده اند. این تصاویر که مر بوط به فردی به نام فیلیپ کولمن در سال 2012 است نشان می دهد که 6 افسر درحالی که کولمن بر روی تخت خوابیده است وی را محاصره می کنند پس از حمله افسران به کولمن وی به بیمارستان انتقال یافت و مدتی بعد جان خود را از دست داد.

افزایش آمار زندان‌ها در سال 2014 (ایندیپندنت- 17/10/94)

دفتر آمار قضایی فدرال آمریکا از افزایش جمعیت زندان های این کشور در سال 2014 خبر داد. دفتر آمار قضایی دولت فدرال آمریکا ارقام جدیدی را منتشر کرده است که نشان می دهد تا چه اندازه جمعیت زندان های آمریکا در سال 2014 حتی بیش از افزایش داشته است. 

بر این اساس تعداد افرادی که در زندانهای آمریکا محبوس هستند در سال 2014 میلادی 1900 نفر افزایش داشته است. 

این گزارش همچنین نشان می دهد که هفت حوزه قضایی در آمریکا مسئولیت نظارت بر نیمی از جمعیت مجرمان آمریکا را در سال 2014 برعهده داشتند و تگزاس 699 هزار و 300 مجرم داشته است که این بالاترین رقم در مقایسه با دیگر ایالات آمریکا است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *