رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

راه‌اندازی ثبت لوایح تجدیدنظرخواهی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی/ اسکن مدارک بیش از 150 هزار پرونده قضایی/ ثبت نام سامانه ثنا در زندان انجام شد

9:03 - 16 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۶۸۲۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
آقاعلیخانی با اشاره به انجام بایگانی الکترونیک گفت: کلیه پرونده‎های قبل از ثبت سمپ پالایش شده است که چیزی بیش از 2 میلیون پرونده بوده است و مدارک بیش از 150 هزار از پرونده‎های ضروری اسکن و تبدیل به پرونده الکترونیکی شده است.
آقاعلیخانی معاون آمار فناوری دادگستری قزیون
عبدالله آقا علیخانی  معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری قزوین، در گفت‎وگو با خبرنگار گروه حقوقی قضایی ، با اشاره به ارائه خدمات الکترونیک در دستگاه قضایی اظهار کرد: دستگاه قضا گام های جدی را برای حرکت به سمت الکترونیکی شدن فرایند اداری دادرسی برداشته است و در حال حاضر 30 تا 40 درصد پرونده‎ها به صورت الکترونیکی ابلاغ می‎شود.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری قزوین با بیان اینکه ثبت نام افراد برای استفاده از مزایای سامانه "ثنا" الزامی است گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده افراد بعد از ثبت نام در سامانه مزبور، دارای نام کاربری و رمز عبور خواهند بود که از طریق این سامانه اوراق قضایی مختلف را دریافت خواهند کرد.

علیخانی تصریح کرد: افراد در هنگام ثبت نام شماره همراه و ایمیل خود را اعلام می کنند که در صورت وجود اوراق قضایی در سامانه، به وسیله پیامک و ایمیل به اطلاع آنها خواهد رسید.

وی عنوان کرد: در شرایط غیرالکترونیک ابلاغ اوراق قضایی مسائل مختلفی همچون نبود نشانی صحیح و یا واقعی، تغییر محل سکونت و ... موجب می شد تا اوراق قضایی به مخاطبان تحویل نشود و از سویی هزینه مالی بالایی نیز متوجه دستگاه قضایی شود.

وی اعلام کرد: اما در شرایط حاضر طرفین دعوا برای طرح شکایت و یا رسیدگی به ادعایشان، ابتدا لازم است در سامانه "ثنا" ثبت نام کرده باشند تا بتوانند نسبت به درخواست و یا پیگیری ادعایشان اقدام کنند.

وی ادامه داد: اقشار مختلف مردم نیز باید در  سامانه "ثنا" ثبت نام کنند چراکه در فضای خدمات الکترونیک بدون داشتن نام کاربری در سامانه "ثنا" امکان دریافت خدمات برای افراد فراهم نیست بنابراین کسانی که دادخواست ثبت می‎کنند باید ثبت ثنا کنند تا اخطاریه و ابلاغیه از طریق این سامانه ارسال شود.

آقاعلیخانی تصریح کرد: توسعه و گسترس خدمات الکترونیک قضایی در قزوین فعال است و اقدامات گزینشی آن نیز انجام شده و در ابتدای سال 96 در شهرستانها نیز فعال خواهند شد.

وی به روز رسانی تجهیزات سخت‌افزاری، جایگزین کردن فیبر نوری در 10 نقطه از استان قزوین به جای کابلهای قدیمی، را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و گفت : نوسازی شبکه‎ها در شهرستان‎های بوئین زهرا و تاکستان در دست اقدام است و در سال آینده عملیاتی خواهد شد.

آقا علیخانی معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری قزوین تصریح کرد: دادگستری‎ها و شوراهای حل اختلاف استان قزوین و تمامی حوزه ها و بخش های شهرستان ها نیز  به سیستم سمپ متصل هستند و گزارشات و اقدامات از این طری صورت می‎گیرد.

وی از راه اندازی ثبت لوایح تجدیدنظرخواهی در دفاتر خدمات الکترونیک خبر داد و گفت :از هفته گذشته لوایح تجدیدنظرخواهی و اعتراضات در دفاتر خدمات الکترونیک صورت می‎گیرد.

معاون آمار و فناوری اطلاعات دادگستری قزوین در ارتباط با انجام بایگانی‌های الکترونیک اظهار کرد: از سال 88 بحث پالایش پرونده‎های قدیمی در بایگانی اسناد آغاز شده و در بایگانی ها کلیه پرونده‎های قبل از ثبت سمپ پالایش شده است که چیزی بیش از 2 میلیون پرونده بوده است و مد ارک بیش از 150 هزار از پرونده‎های ضروری اسکن و تبدیل به پرونده الکترونیکی شده است.

آقاعلیخانی در پایان از ثبت نام سامانه ثنا در زندان خبر داد و گفت : از آنجا که زندانیان در داخل زندان بوده و دسترسی به سامانه برای ثبت نام ندارند، تمهیداتی تدارک دیده شده تا ثبت نام آنها در زندان انجام شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *