رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مراجعه مدیران 4 هزار کانال تلگرامی برای ثبت مشخصات/ برخورد با فروش مواد محترقه در فضای مجازی

13:15 - 10 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۸۵۱
رئیس پلیس فتا گفت: از 11 هزار کانال تلگرامی که بیش از 5 هزار عضو دارند، تاکنون مدیران چهار هزار کانال برای ثبت اطلاعات به ارشاد مراجعه کرده اند.
پلیس فتابه گزارش گروه جانمعه ،سردار " سیدکمال هادیانفر" در حاشیه اولین همایش ملی رویارویی با جرایم سایبری، چالش ها و راهکارها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این اولین همایش در حوزه حقوق سایبری می باشد، قوانین ما در حوزه سایبری مربوط به سال 88 است و با توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ، روزآمدی جرایم و ... لازم است قوانین در این حوزه بازنگری شود.

وی افزود: علیرغم اینکه در حوزه سایبری با موضوعات و جرایم نوظهوری روبه رو هستیم اما قوانین لازم در این خصوص نداریم و در برخورد بااین جرایم به قوانین گذشته تکیه می کنیم. از همین رو لازم است مطابق با موضوعات و جرایم در فضای مجازی، قانون تدوین شود.

رئیس پلیس فتا بیان کرد: جرایم در حوزه سایبری رشد 63 درصدی داشته و علیرغم افزایش کشفیات همچنان با رشد جرایم و چالش ها در این فضا مواجه هستیم که لازم است از نظر قانونی و حقوقی به دنبال ارائه راهکار اساسی باشیم چرا که بیشترین چالش های ما در این حوزه مربوط به شبکه های اجتماعی و پیام رسان های بیگانه است.

وی اشاره کرد: البته بی قانونی در خصوص موضوعات نوظهور سایبری مختص کشور ما نیست و بسیاری از کشورها در این راستا با چالش هایی مواجه هستند چرا که تولیدکنندگان اصلی پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی ، این فضا را با قوانین خود تولید و توسعه داده اند.

سردار هادیانفر در پاسخ به روند ساماندهی پیام رسان تلگرام بیان کرد: براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، کانال ها با بیش از 5 هزار عضو باید در سامانه وزارت ارشاد ثبت شوندکه در کشور ما قریب به 11 هزار کانال با این شرایط شناسایی شده است که 4 هزار کانال تلگرامی به وزارت ارشاد برای "ثبت" مراجعه کرده اند و این روند ادامه دارد اما قطعا با مدیران کانال هایی که بیش از 5 هزار عضو دارند و نسبت به ثبت نام اقدام نکنند پس از فراخوان ، برخوردهای لازم صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه در عرصه سایبری شاهد جرایم نوینی هستیم، تأکید کرد: مطابق با عمق و پیچیدگی این جرایم نیاز به تدوین قوانین بازدارنده داریم، قوانین باید شکل پویا و کارآمدی داشته باشد.
رئیس پلیس فتا تأکید کرد: عمق جرایم نوظهور بالا بوده به طوری که در گذشته بسیاری از جرایم در نهایت ظرف 4 روزکشف می شد اما این میانگین امروز به 44 روز رسیده و این مهم بیانگر پیچیدگی جرایم است.

وی گریزی هم به اصطلاح " پول مجازی" زد و افزود: در دنیا بیش از 63 نوع پول مجازی وجود دارد و در فضای سایبر شاهد داد و ستدهای پنهان هستیم که این نیز یکی از آسیب های فضای مجازی است و باید در سطح کلان و بین المللی برای آن راهکار مناسب ارائه شود.

سردار هادیانفر در پاسخ به این سوال که نحوه برخورد با کسانی که در آستانه چهارشنبه سوری در فضای مجازی اقدام به خرید و فروش مواد محترقه می کنند، چیست؟ گفت: پلیس فتا کلیه فعالیت های مجرمانه در این عرصه را رصد و اقدامات لازم را انجام خواهد داد.
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *