مخاطره اصلی اردوهای راهیان نور ریزگردها هستند یا اتوبوس‌ها؟/حضور بیش از 3 میلیون زائر در خوزستان

10:23 - 10 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۶۵۸
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
به گفته سردار یعقوب سلیمانی مسئول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج مستضعفین، "وجود ریزگردها و آلودگی شدید هوا، امسال موجب کاهش اردوهای دانش آموزی در یادمان های استان خوزستان شد".
-گروه سیاسی: بلافاصله پس از پایان هشت سال دفاع مقدس و تقدیم هزاران شهید و جانباز توسط هموطنانمان در راه دفاع از میهن اسلامی‌ ایران، از همان سال های 70 و 71 مردم قدرشناس کشورمان به صورت خودجوش و بدون هیچگونه سازماندهی ابتدایی، با حضور در برخی از مناطق عملیاتی دفاع مقدس، یاد و خاطره دلاوری های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس را گرامی داشتند.

این حرکت به مرور و با تبلیغاتی که از سوی نهادهای فرهنگی صورت می گرفت و پس از پاکسازی اکثر مناطق عملیاتی از خطر وجود مین، به یکباره در ابتدای سال 76 بسیار همه‌گیر شد؛ برای نخستین بار رسانه ملی در نوروز سال 76 اعلام کرد که چندین هزار نفر در لحظه سال تحویل در مناطق عملیاتی دفاع مقدس حاضر بودند و سال نو خود را با عطر و بوی شهادت تحویل کردند.

راهیان نور

این حضور گسترده مردم در شرایطی رقم خورده بود که همچنان دستگاه و یا نهاد خاصی متولی و مسئول سازماندهی حضور مردم در مناطق عملیاتی دفاع مقدس یا همان "یادمان های راهیان نور" نبود.

حضور مقام معظم رهبری در هشتم فروردین سال 1378 در یادمان شلمچه و حضور در میان زائران راهیان نور سبب توجه بیشتر مسئولان به این مقوله شد.

در دوازدهم اسفند همان سال ستاد کل نیروهای مسلح، دستورالعملی مبنی بر تشکیل ستاد هماهنگی راهیان نور با مسئولیت و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صادر کرد و بدین ترتیب این بنیاد مسئول اصلی سازماندهی برنامه های راهیان نور هم در بخش مردمی و هم در بخش شناسایی و بسترسازی یادمان های راهیان نور شد.

تشکیل ستاد مرکزی راهیان نور به دستور رهبر انقلاب

پس از حضور مقام معظم رهبری در یادمان های عملیاتی دفاع مقدس در استان خوزستان، حضور مردم در این مناطق که روز به روز در حال افزایش بود، به یکباره رشد بسیار چشمگیری داشت به نحوی که ظرف یکی دو سال، استان خوزستان به عنوان شلوغ ترین استان کشور در ایام نوروز معرفی شد؛ همین امر، لزوم توجه بیشتر به کاروان های راهیان نور را بیشتر نشان می داد و به همین منظور  در سال 1384 با ابلاغ رهبر معظم انقلاب اسلامی "ستاد مرکزی راهیان نور" با هدف ساماندهی اردوهای راهیان نور تاسیس شد. 

ستاد مرکزی راهیان نور پس از شکل گیری برنامه های مهمی را جهت جلوگیری از ازدحام فراوان جمعیت در یادمان ها اجرایی کرد؛ از جمله این اقدامات می توان به ساماندهی قشری کاروان ها اعم از "محلات"، "مساجد"، "دانشجویی"، "صنفی"، "دانش آموزی"، "اداری" و ... اشاره کرد؛ همچنین ستاد مرکزی راهیان نور به شناسایی و ساماندهی "راویان" و "خادمان" و "مبلغان" راهیان نور پرداخت و علاوه بر آن امکان خدمات رسانی در طول سال را برای داوطلبان حضور در اردوهای راهیان نور فراهم کرد تا از این طریق یادمان های دفاع مقدس در طول سال برای بازدید زائران مهیا باشند و صرفا در ایام نوروز پذیرای مردم نباشند.

از دیگر اقدامات مهمی که صورت گرفت می توان به تمرکززدایی یادمان های دفاع مقدس از استان خوزستان اشاره کرد به نحوی که امروز علاوه بر مناطق عملیاتی دفاع مقدس که در استان خوزستان پذیرای زائران هستند، مناطق عملیاتی غرب و شمالغرب کشور نیز فعال شده اند و در طول سال بسیاری از هموطنانمان با حضور در این مناطق یاد و خاطره دلاوری های رزمندگان اسلام در این مناطق را زنده نگه داشته و از آنان طلب مغفرت می کنند.

تمرکززدایی یادمان های دفاع مقدس از استان خوزستان

بدون تردید توسعه کمّی راهیان‌ نور از یک استان به هفت استان خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان،‌ هرمزگان، آذربایجان و بوشهر و همچنین افزایش یادمان های دفاع مقدس از عدد 22 در سال 80 به عدد 57 در سال جاری، نشان دهنده علاقمندی مردم به تاریخ دفاع مقدس است.

ارتفاعات بازی دراز

شناخته شده ترین مناطق و یادمان های عملیاتی شناسایی شده شمالغرب کشور توسط ستاد مرکزی راهیان نور در مناطق "سنندج، دالانی، دزلی، مریوان، بانه، سردشتو پیرانشهر" واقع شدند؛ همچنین "پاوه، ارتفاعات بازی دراز، سومار، تنگه مرصاد، قصر شیرین، پادگان ابوذر و قوچ سلطان" نیز مناطقی هستند که امروز به عنوان شناخته شده ترین یادمان های دفاع مقدس در طول سال پذیرای زائران هستند.

طلائیه

"دهلران، شرهانی، امامزاده عباس (ع)، دوکوهه، اندیمشک، دزفول، فتح المبین، شوش، فکه، طلائیه، کانال کمیل و حنظله، چزابه، بستان، دهلاویه، سوسنگرد، گمبوعه، شلمچه، هویزه، مزار شهدای هویزه، اهواز، آبادان، شهدای هور، طلائیه، زید، بیمارستان صحرایی امام حسین (ع)، شرق کارون، جاده اهواز خرمشهر، نهر خین، علقمه و همچنین اروند" از جمله شناخته شده ترین مناطق و یادمانهای دفاع مقدس استان خوزستان محسوب می شوند.

اما با این وجود به دلیل گستردگی و حجم بسیار بالای درگیری های هشت سال دفاع مقدس در استان خوزستان، طبق اخبار و اطلاعات به دست آمده، همچنان سیل انبوه زائران یادمان های دفاع مقدس به سمت استان خوزستان در حال حرکت است؛ سردار ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور در نشست خبری اخیر خود تعداد زائران مناطق عملیاتی راهیان نور در سال 95 را بیش از 6 میلیون نفر در طول سال اعلام کرد که از این تعداد بیش از نیمی از زوار، به سمت استان خوزستان حرکت می کنند و مابقی به سمت شش استان دیگر می روند.

اتوبوس های راهیان نور


مخاطرات ساختگی و حقیقی راهیان نور

حضور گسترده مردم به ویژه نسل سوم و چهارمی ها در یادمان های دفاع مقدس، سالهای سال است که خشم دشمنان نظام جمهوری اسلامی را مهیا کرده است؛ آنها در تلاش بیهوده خود برای تخریب این حضور گسترده، مدام از "صرف هزینه های هِنگفت" و همچنین "غیرایمن سفر کردن زائران" صحبت می کنند و مطلب می نویسند؛ در حالیکه  همانگونه که بارها و بارها گفته شده، بسیاری از هزینه هایی که در مناطق عملیاتی دفاع مقدس انجام می شود به صورت کاملا خودجوش و مردمی صورت می گیرد و همچنین افزایش سالیانه نسل سومی ها و چهارمی ها در این یادمان ها، گویای اشتیاق مردم برای حضور در کاروان های راهیان نور است؛ از طرف دیگر نیز طبق اعلام دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اقداماتی که صورت گرفته "در طول 2 سال گذشته علاوه بر آنکه کاروان های راهیان نور بیمه شدند و هیچ حادثه منجر به فوتی در اردوهای راهیان‌ نور وجود نداشته است."

ریزگردها در خوزستان

اما شاید مهمترین مساله پیرامونی این سالهای راهیان نور، وجود ریزگردها و هوای ناسالم و آلوده استان خوزستان باشد؛ نکته ای که اگر در اسرع وقت به آن رسیدگی و چاره جویی نشود، ممکن است روند رو به افزایش حضور زائران در مناطق عملیاتی دفاع مقدس را کُند سازد.

به گفته سردار یعقوب سلیمانی مسئول سازمان اردویی راهیان نور و گردشگری بسیج مستضعفین، "وجود ریزگردها و آلودگی شدید هوا، امسال موجب کاهش اردوهای دانش آموزی در یادمان های استان خوزستان شد"؛ البته سردار سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، به این نکته هم اشاره کرد که "طبق آماری که بهداری به ما داده است در میان زوار راهیان نور تعداد بیماری ها افزایش پیدا نکرده است."

دو جمله رهبر انقلاب در باب اهمیت اردوهای راهیان نور

در خاتمه گفتنی است که حضور دو مرتبه ای مقام معظم رهبری در یادمان های راهیان نور به سال های 1376 و 1393، گویای توجه ویژه ایشان به مقوله حفظ و بازگویی تاریخ دفاع مقدس است و در همین راستا، دو جمله معظم له در خصوص اهمیت اردوهای راهیان نور را مرور می کنیم:

حضور رهبر انقلاب در یادمان های راهیان نور

هشت سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی زمانی نیست؛ گنجینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی عظیمی است که تا مدتهای طولانی ملت ما می تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کند. (22 شهریور 88)

آنچه مهم است این است که ملت ایران این مقطع تاریخىِ حساس دفاع مقدس را هرگز فراموش نکند و سالهای پرمحنت، ولی پرافتخار دوران جنگ تحمیلی را هرگز از یاد نبرید. این آمدنها، این اظهار ارادتها، این یادبود گرفتنها، کمک میکند به اینکه این یادها در ذهنها زنده بماند. (11 فروردین 89)



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *