نقش وکلا در بحث مصالحه و ایجاد صلح وسازش برجسته است

10:06 - 09 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۲۹۴
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
یدالله موحد بر نقش ویژه وکلا در بحث مصالحه و جلوگیری از ورود پرونده های قابل صلح وسازش به محاکم قضائی تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، رئیس کل دادگستری کرمان در دیدار با اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری که به مناسبت هفته وکیل مدافع در حوزه ریاست دادگستری صورت گرفت، بیان کرد: وکلا و قضات همگام با یکدیگر به دنبال اجرای عدالت هستند و لازم است در اجرای صحیح آن به یکدیگر کمک کنند.

رئیس شورای قضائی استان کرمان عنوان کرد:جامعه قضات و وکلای دادگستری باید با هماهنگی و همگامی در راستای اجرا و توسعه عدالت حرکت کنند.

وی با اشاره به لزوم همگرايي وكلا با دستگاه قضايي بیان کرد: وکلا می‌توانند  نقش مهمی  را در کاهش ورودی‌ پرونده‌های مراجع قضائی داشته باشند و قوه قضائیه را در رسیدن به کاهش پرونده‌های وارده، کاهش جمعیت کیفری و تنازعات مردمی، پیشگیری از وقوع جرم، کاهش اطاله دادرسی و مواردی از این قبیل یاری دهند.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان  مخرج مشترک تمام اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری کرمان را رعایت شأن وکلا دانست و گفت: مجموعه دادگستری نگاه مثبتی به وکلا دارد و آن‌ها را از جنس خود می‌داند چرا که آرمان مشترک اجرا و توسعه عدالت در جامعه نقطه اتصال ما به یکدیگر است که نباید آن را کم اهمیت بپنداریم و ارزان بفروشیم.

موحد به مراجعه بیش از 28هزار ارباب رجوع در طول روز به دادگستری های سراسر استان و مشکلات ناشی از این حجم بالای مراجعات اشاره و عنوان کرد: دادگستری از ابزارهای تکنولوژی برای تسهیل در انجام کارها، محقق کردن عدالت الکترونیک استقبال می‎کند اما ملاحظه امنیتی و حفاظتی استفاده از آن‌ها نباید مورد غفلت قرار بگیرند.

وی تصریح کرد: دستگاه قضا برای ارائه خدمات روزآمد به صورت مداوم و مستمر تلاش می‌کند چرا که حرکت به سوی دادرسی الکترونیک ضرورتی انکارناپذیر است اما بدیهی است که اجازه استفاده از ابزارهای تکنولوژی برای تسهیل کار وکلا به یک حوزه خاص اختصاص ندارند بلکه با قرار گرفتن در کنار ملاحظات امنیتی و اطلاعاتی به مسائل مهم کشوری تبدیل می‌شوند از این‌رو نمی‌توان در سطح فردی تصمیم گرفت بلکه مراتب سازمانی در این زمینه و کسب اجازه از واحدهای مافوق باید مد نظر ما قرار گیرند.

موحد ضمن درخواست از اعضای هیئت مدیره کانون وکلای دادگستری برای مشخص کردن راهبردها، اهداف و برنامه‌های عملیاتی خود و حرکت بر اساس آن اظهار داشت: لازم است کانون وکلای دادگستری در برنامه‌های آموزشی خود وکلا را به برقراری صلح و سازش در پرونده‌ها دعوت کنند چرا که این امر ضمن حسن جریان امور، سبب جلوگیری از وقوع  بسیاری از جرائم و مانع بروز اختلاف گردیده و آرامش جامعه و کاهش پرونده‌ها را بدنبال خواهد داشت.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *