اکثریت مردم توان خرید برنج ایرانی را ندارند

23:40 - 08 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۴۰۰۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
عضوکمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس گفت:کاهش تعرفه واردات برنج راهکاری برای تنظیم بازار توسط دولت به شمارمی آید،اما دولت باید با اتخاذ سیاست های اقتصادی از متضرر شدن تولیدکننده داخلی نیز جلوگیری کند.
برنجبه گزارش گروه سیاسی ، علی اکبری درباره کاهش تعرفه محصولات کشاورزی،گفت:کاهش تعرفه محصولات کشاورزی یکی از  راهکاری دولت برای توازن نرخ در بازار به شمار می آید،اما این راهکار نباید تولیدکننده داخلی را متضررکند و این درحالی است که  نرخ  تعیین شده محصولات کشاورزی داخلی باید برطبق قدرت خرید اقتصادی تمام طبقات جامعه تعیین شود و درغیر اینصورت بدیهی  است که دولت  برای تنظیم  نرخ  برنج باید سیاستی همچون کاهش تعرفه واردات را در دستورکار قرار دهد.

نماینده مردم شیراز درمجلس شورای  اسلامی با بیان اینکه اکثریت مردم قدرت خرید برنج ایرانی را ندارند،تصریح کرد:دولت برای ایجاد توزان  در بازار  کاهش تعرفه محصولی همچون برنج اعمال کرده است،اما دولت باید با اتخاذ سیاست های  اقتصادی از متضرر شدن تولیدکننده داخلی نیز جلوگیری کند.

 وی ادامه  داد:دولت برای اینکه تمام طبقات  اجتماعی  بتوانند محصولات کشاورزی  را در سفره اقتصاد شان داشته باشند  باید  سیاست های همچون کاهش  تعرفه  وارداتی را در نظر بگیرد تا بازار به توازن و تعادل برسد و از همین رو برای تنظیم بازار محصولات کشاورزی یکی از گزینه های مهم حضورفعال تعاونی های روستایی است.

اکبری افزود:تعیین نرخ برنج ایرانی باید همراه با درنظرگرفتن حقوق  تولیدکننده و مشتری باشد؛بنابراین برای تنظیم بازار باید واسطه های متعدد محصولات کشاورزی درچرخه تولید حذف شوند تا محصولات کشاورزی با نرخ واقعی در بازار توزیع شوند؛بنابراین تعاونی روستایی باتوجه به رسالتی که دارد می تواند با خریدمحصول ازکشاورز در مزرعه  بطورمستقیم محصولات را به دست مصرف کننده برساند.

عضوکمیسیون کشاورزی،آب ومنابع طبیعی مجلس بابیان اینکه برنج جزو محصولات استراتژیک و راهبردی است،یادآورشد: ما 700 تا 800 هزارتن تولید در سال تا خودکفایی برنج فاصله داریم،اما محدویت منابع آبی اجازه نمی دهد ما درهر نقطه ای ازکشور برنج را زیرکشت ببریم و باتوجه به این دلایل خودکفایی برنج باتوجه به محدویت منابع آبی درتولید نیازمند آمایش کارشناسی شده است.
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *