ایران مهمترین متحد راهبردی و نظامی روسیه است/کار دشوار مسکو برای ارتباط همزمان با واشنگتن و تهران

5:50 - 09 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۹۶۹
پایگاه «هافینگتون‌پست» طی یادداشتی با عنوان «ترامپ و پوتین، مصالحه یا مقابله» می‌نویسد که منافع راهبردی و قواعد حاکم بر روابط کنونی روسیه و آمریکا موجب شده که تاکنون تلاش های دولت جدید آمریکا و روسیه با بن‌بست مواجه شود.
پوتینبه گزارش گروه بین‌الملل ، پایگاه «هافینگتون‌پست» طی یادداشتی با عنوان «ترامپ و پوتین، مصالحه یا مقابله» می‌نویسد که منافع راهبردی و قواعد حاکم بر روابط کنونی روسیه و آمریکا موجب شده که تاکنون تلاش های دولت جدید آمریکا و روسیه با بن‌بست مواجه شود.

نگارنده این یادداشت با اشاره به اینکه برکناری «مایکل فلین» از سمت مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ که سعی زیادی در هموار کردن دشواری های رابطه روسیه و آمریکا داشت کار دونالد ترامپ برای پیش‌بردن راهبرد همکاری با مسکو را سخت کرده‌ است می‌نویسد که «مک مستر» جانشین «مایکل فلین» ژنرال مستقلی است که در دفاع از منافع آمریکا قاطعیت تمام دارد و اگر رابطه با روسیه منافع آمریکا را تأمین نکند هیچ‌گاه در این راستا گام برنخواهد برداشت.

وی می‌افزاید که پس از اخراج مایکل فلین طبقه حاکم آمریکا و همچنین افکار عمومی این کشور نسبت به تلاش مایکل فلین و دولت ترامپ برای رابطه با ولادمیر پوتین خوشبین نیستند چرا که معتقدند لغو تحریم های روسیه در راستای منافع آمریکا نیست.

این گزارش در ادامه می‌نویسد که تضاد منافع روسیه و آمریکا تنها منحصر به مسئله اوکراین نیست بلکه مهمترین مسئله، اختلاف روسیه و سازمان «ناتو» است که هم‌اکنون روسیه این سازمان را تهدیدی علیه امنیت ملی خود می‌داند و تلاش در برهم‌زدن پیوند کشورهای عضو این سازمان دارد.

«هافینگتون‌پست» در بخش دیگری ضمن اشاره به مخالفت های داخلی در هر دو کشور می‌افزاید اگر این روند ادامه یابد روسیه سرانجام مجبور است که بین ایران و آمریکا یکی را انتخاب کند، انتخاب هرکدام از این گزینه‌ها معایب و مزایایی برای روسیه دارد.

این گزارش در پایان تصریح می‌کند که ایران اصلی‌ترین متحد راهبردی و نظامی روسیه در بحران سوریه است اما این همکاری راهبردی مانع هرگونه رابطه بین روسیه و آمریکا می‌شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *