صنایع دستی روایتگر تاریخ و سفیر فرهنگی یک قوم است

0:00 - 09 اسفند 1395
کد خبر: ۲۸۳۷۲۵
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مرتضوی گفت: صنایع‌دستی روایتگر تاریخ و سفیر فرهنگی یک قوم است، برای نمونه تبریز به شهر فرش و کفش معروف است، وقتی از بازار تهران عبور می‌کنیم کفش را با تبریز می‌شناسیم و این سفیر فرهنگی بودن و افتخار نظام است.
به گزارش گروه حقوقی و قضایی به نقل از روابط عمومی سازمان زندان‌ها، عبدالله مرتضوی مدیرکل دفتر برنامه ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌های کشور در همایش تاثیر هنر، صنایع‌دستی و مهارت‌های شغلی در اصلاح رفتار زندانیان در سالن همایش دانشگاه هنر اظهار داشت: فرآیند جدید نظام زندان در پنج گام و در راستای اصلاح و تربیت تدوین شده است

وی گفت: صنایع‌دستی روایتگر تاریخ و سفیر فرهنگی یک قوم است، برای نمونه تبریز به شهر فرش و کفش معروف است، وقتی از بازار تهران عبور می‌کنیم کفش را با تبریز می‌شناسیم و این سفیر فرهنگی بودن و افتخار نظام است.

وی با بیان اینکه این پنج گام شامل مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، روحی و روانی، مداخلات فرهنگی، عقیدتی و مذهبی،حرفه‌آموزی و تجهیز زندانیان است، افزود: همه این اقدامات به خاطر این است که زندانیان پس از آزادی بتوانند امرار معاش و اشتغال در رشته آموزش دیده را داشته باشند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌های کشور با اشاره به مراقبت‌های بعد از خروج زندانیان گفت: این مراقبت پس از آزادی به مدت کوتاه خواهد بود تا با نظارت و ارائه نتیجه از طریق پرداخت وام اشتغال پایدار، ایجاد شود که البته بعضاً برخی از زندانیان آزاد شده نیاز به وام نداشته ولی نظارت روی آنها صورت می‌گیرد.

وی با تاکید به اهمیت بازخورد حرفه‌آموزی به عنوان نرخ بازگشت تصریح کرد: مسؤولیت ارزیابی‌کننده سازمان زندان‌ها بوده و جهت کاهش بازگشت مجدد زندانیان اقدامات شایسته انجام داده است

مرتضوی با ابراز تاسف از اینکه ۲۲۰ هزار زندانی در کشور داریم،افزود: مطابق با منویات مقام معظم رهبری هر شخصی که زندانی می‌‌شود سیلی محکمی به نظام است.

وی با بیان اینکه با اقدامات علمی، پشتوانه و همدلی مناسب نرخ بازگشت زندانیان به سه تا چهار درصد خواهد رسید، گفت: متاسفانه این نرخ  نزدیک به ۴۰ درصد است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌های کشور خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بیشتر از این مسائل و مشکلات زندانیان را پوشش دهیم سرمایه‌گذاری عظیمی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: نجات یک شخص از هنجار به منزله نجات یک جامعه بوده و نشان‌دهنده این است که فعالیت‌های اصلاح و تربیتی چقدر مهم است که وظیفه مسؤولان امر برای تلاش هر چه بیشتر را می‌طلبد.

مرتضوی در تشریح فعالیت‌های سال‌جاری برای توانمندسازی زندانیان در کل کشور بیان کرد: در حوزه اشتغال و حرفه‌آموزی در ۶ ماهه اول ۴۲ هزار و ۵۰۰ زندانی در کلاس‌های مهارت آموزی ثبت نام کردند که ۳۲ هزار نفر در آزمون شرکت داشته و مطابق با تفاهم‌نامه منعقد شده بین سازمان‌های زندان و فنی حرفه‌ای مدرک مهارت بدون درج نام زندان داده می‌شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی اشتغال و حرفه‌آموزی سازمان زندان‌های کشور ادامه داد: ۶هزار و ۳۰۸ نفر موفق به اخذ مدرک فنی و حرفه‌ای شده‌اند همچنین ۱۹ هزار و ۳۹۹ نفر در حوزه اشتغال درون کارگاه‌ها و مراکز اشتغال به فعالیت مشغول هستند که سهم صنایع‌دستی در زمینه اشتغال زندانیان ۵ هزار و ۴۱۱ نفر است.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *