"جنگ افغانستان" در رسانه‌های آمریکا منعکس نمی‌شود

12:28 - 06 فروردين 1396
کد خبر: ۲۸۱۳۴۷
مارک کارلین در یادداشتی برای پایگاه خبری بازفلش نوشت: به‌رغم جنگ ۱۵ ساله آمریکا در افغانستان، این جنگ در رسانه‌های آمریکا فراموش شده است.
به گزارش سرویس بین الملل مارک کارلین تحلیلگر سیاسی در یادداشتی برای پایگاه خبری بازفلش نوشت: ورود پر هیاهوی ترامپ به کاخ سفید، باعث شده تا اخبار مربوط به طولانی‌ترین جنگ آمریکا در صفحات آخر رسانه‌ها قرار گیرد (البته اگر هنوز خبری درباره آن منتشر شود).
 
در این یادداشت آمده است:‌ البته باید در نظر داشت که این جنگ از سوی آمریکایی‌ها آغاز شد و تاکنون بیش از 15 سال از شروع آن می‌گذرد.
 
ظاهرا هدف اصلی این جنگ، مجازات طالبان برای پناه دادن به القاعده، پس از حملات 11 سپتامبر بود. اما سئوال اینجا است که باقی ماندن ما در افغانستان تا این زمان، چه توجیهی جز انگیزه‌های برتری جویانه آمریکا و امپراطوری نظامی این کشور دارد.
 
کارلین با اشاره به اینکه این جنگ در تاریخ 7 اکتبر 2001 آغاز شد، نوشت: قرار بود مأموریت رزمی آمریکا در این کشور در سال 2014 به طور رسمی خاتمه یابد، اما آمریکا هرگز به شکل واقعی، همه مشاوران و سربازانی که با هدف «آموزش» در افغانستان مستقر شده بودند را از این کشور خارج نکرد. علاوه بر این، پیمانکاران نظامی که وابسته به دولت آمریکا بودند نیز همچنان به فعالیت خود در افغانستان ادامه دادند.
 
طبق گزارش «رادیو ملی» (NPR)، سناتور «جان مک‌کین» تأیید کرده که هنوز بیش از 13 هزار سرباز ناتو، از جمله 8 هزار و 400 نیروی آمریکایی، در افغانستان مستقر هستند. با این حال، وی معتقد است باید سربازان بیشتری به این کشور اعزام شوند.
 
با توجه به این شرایط، چنین به نظر می‌رسد که آمریکا دوباره به صورت رسمی به جنگ افغانستان بازگردد؛ موضوعی که تأیید می‌کند به این زودی‌ها پایانی برای این جنگ متصور نباشد.
 
در این رابطه ژنرال جان نیکلسون به کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: نیروهای خارجی، به خصوص روسیه، طی چند سال گذشته، میزان دخالت‌های خود در افغانستان را افزایش داده‌اند، به نحوی که مقابله دولت تحت حمایت آمریکا در کابل با شورشیان و حفظ پیروزی‌های به دست آمده بر ضد آنان را سخت‌تر کرده است.
 
در ادامه این یادداشت آمده است:‌ به همین خاطر است که آمریکا و متحدانش باید برای کمک به ارتش، پول و سرباز بیشتری به افغانستان بفرستند؛ بدین ترتیب، نظامیان افغانستان می‌توانند حملات و دفاع موثرتری در مقابل دشمنان داشته باشند و سرزمین‌های به دست آمده خود را حفظ کنند.  
 
نیکلسون گفت: قابلیت تهاجمی، چیزی است که باعث شکسته شدن بن‌بست در افغانستان خواهد شد. البته وی جزئیات دقیق‌تری درباره تعداد سربازان مورد نیاز ارائه نکرد.
 
گزارش ژنرال نیکلسون، بار دیگر موضوع طولانی‌ترین جنگ افغانستان را به صفحات اول خبرگزاری‌ها بازگرداند. به رغم اینکه این جنگ روند بدی داشته، اما تا حد زیادی تحت تأثیر مبارزات انتخاباتی و مراسم تحلیف ترامپ قرار گرفته است.   
 
بیش از 6 هزار و 800 تن از نیروهای مسلح ـ و ده‌ها هزار غیرنظامی ـ در جریان جنگ افغانستان و عراق کشته شده‌اند، که حدود یک چهارم تلفات نظامیان آمریکایی در افغانستان رخ داده است.
 
نیوزویک، خلاصه‌ای از گزارش نیکلسون را با این تیتر منتشر کرد: «ژنرال آمریکایی برای شکستن بن بست افغانستان خواهان اعزام سربازان بیشتر به افغانستان شد.» به نظر می‌رسد که در افغانستان، گرفتار یک «بن بست» 15 ساله شده‌ایم.
 
با توجه به رویدادهای مضحک ـ و بسیار مخربی ـ که در هفته‌های اول دولت ترامپ رخ داده است، انتظار نمی‌رود که چیز زیادی درباره مرحله بعدی فعالیت آمریکا در افغانستان بشنویم. اما باید به یاد داشته باشیم که این کشتار و قتل عام، به واسطه اقدامات امپریالیستی و مداخله‌جویانه آمریکایی‌ها، همچنان ادامه خواهد داشت.  
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *