رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

چرا باید برجام را حفظ کرد؟

11:05 - 30 بهمن 1395
کد خبر: ۲۸۱۰۲۳
پایگاه روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی تحت عنوان «چرا باید توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کرد» استدلال می‌کند که توافق هسته‌ای برخلاف آنچه که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا آن بد و وحشتناک توصیف می‌کند و پنهانی برای لغو آن تلاش می‌کند، توافقی است که در راستای تأمین امنیت ملی آمریکا و متحدان آن در منطقه است که باید در حفظ آن کوشا بود.
ترامپبه گزارش گروه بین‌الملل ، نشریه «نیویورک تایمز» در گزارشی تحت عنوان «چرا باید توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کرد» استدلال می‌کند که توافق هسته‌ای برخلاف آنچه که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جدید آمریکا آن را بد و وحشتناک توصیف می‌کند توافقی است که باید در حفظ آن کوشا بود.

«نیویورک تایمز» می‌نویسد که با وجود اظهارات آشکار ضد برجامی دونالد ترامپ که آن را بد، وحشتناک و احمقانه توصیف می‌کند، مقامات کنونی آمریکا در نشست اخیر با «فدریکا موگرینی» پایبندی خود را به توافق هسته‌ای با ایران اعلام کردند و اعضای کابینه  حتی بیانیه آتشین «مایکل فلین» علیه ایران را در گفتگوهای رسانه‌ای تصحیح کردند.

نگارنده این گزارش درباره  رفتار دوگانه دولت ترامپ واین تناقض ظاهری درخصوص برجام اعتقاد دارد که به احتمال زیاد هیاهوهای ضدبرجامی دونالد ترامپ پوششی برای این حقیقت است که دولت ترامپ به کارآمدی توافق هسته‌ای پی برده‌ است و اینکه برجام امنیت ملی آمریکا و متحدان آن در منطقه را تضمین می‌کند.

وی اما این احتمال را نیز طرح می‌کند که اعلام پایبندی به توافق هسته‌ای از سوی کابینه ترامپ بیشتر تاکتیکی و موقتی باشد تا برآمده از یک نگاه راهبردی، و برای دفاع از این نظرخود با اشاره به اظهارات و رفتارهای تاکنونی دولت ترامپ می‌نویسد که دولت ترامپ هم‌اکنون با دو رویکرد همزمان درپی برهم‌زدن آرام توافق است بدون اینکه به صورت رسمی در پی لغو یک جانبه این توافق باشد چرا که لغو یک‌جانبه برجام از سوی دولت ترامپ موجب انزوای بین‌المللی آمریکا می‌‌شود تا ایران.

نویسنده در توضیح این دو رویکرد تصریح می‌کند که نخستین رویکرد این است که ترامپ در پی مذاکره مجدد توافق هسته‌ای برای «توافقی بهتر» است، یعنی اعمال محدودیت‌های بیشتر و دسترسی‌های گسترده‌تر به مکان های نظامی ایران در قبال تشویق‌های مالی و اقتصادی به ایران و همچنین گنجاندن محدودیت های بیشتر بربرنامه موشکی ایران به مفاد برجام که اظهارت مایکل فلین درخصوص اینکه از این به بعد ایران «تحت نظارت» قرار گرفته و یا اعمال تحریم های جدید علیه ایران به علت آزمایش موشکی در این رویکرد قرار می‌گیرند. 

از آنجایی که دولت ترامپ اهل بده و بستان و دادن تشویق‌های مالی به ایران نیست و طرف های دیگر توافق نیز حاضر به مذاکره مجدد درباره مفاد برجام نیستند، بنابراین هدف اصلی بحث مذاکره مجدد لغو تدریجی برجام است.

وی رویکرد دوم را افزایش فشار به ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای می‌داند یعنی اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران به خاطر آزمایش موشک بالستیک، حضور در تحولات سوریه و حمایت از نیروهای مردمی در یمن و عراق، پشتیبانی از حزب‌الله لبنان، تلاش برای گنجاندن سپاه پاسداران در لیست سازمانهای تروریستی.

این گزارش نیویورک تایمز در پایان درباره این رویکرد دوم ضد برجامی دولت ترامپ تصریح می‌کند که هدف دولت اوباما نیز نسبت به قدرت‌نمایی ایران در منطقه بی‌تفاوت نبود و فشارها و تحریم ها را علیه ایران در حوزه‌های غیرهسته‌ای همچنان حفظ کند اما تفاوت در این است که دولت ترامپ تحریم هایی را اعمال می‌کند که تحت مفاد برجام لغو شده‌اند که می‌توان آن را نقض برجام تفسیر کرد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *