افتتاح نمایشگاه دست‌بافته‌های بلوچ در موزه فرش

12:57 - 24 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۸۹۴۰
نمایشگاه دست‌بافته‌های بلوچ به‌مناسبت سالگرد تأسیس موزه ملی فرش ایران دیروز 23 بهمن افتتاح شد.
افتتاح نمایشگاه دست‌بافته‌های بلوچ در موزه فرشبه گزارش گروه جامعه ،در این نمایشگاه که با‌ حضور رجبعلی خسروآبادی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان تهران، سردار امیر رحمت‌اللهی فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان تهران، اعضا هیئت‌امنای موزه فرش ایران و استادان فرش ازجمله استاد ژوله، استاد ستاری و... افتتاح شد، آثاری چون سفره، خورجین، گلیم و قالیچه با میانگین قدمت حدود 100 سال (از اوایل قرن 14 قمری تاکنون) به‌نمایش درآمده است.

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران، در حاشیه افتتاح این نمایشگاه با اشاره به اینکه ایران در دنیا با هنر فرش دست‌باف  شناخته می‌شود خاطرنشان کرد: «هنر زبان بسیار گویایی برای انتقال ارزش‌ها و فرهنگ و تمدن ایران است.»

خسروآبادی گفت: بیشتر گردشگران خارجی که به تهران سفر می‌کنند بازدید از موزه ملی فرش ایران را در برنامه خود قرار می‌دهند که این موضوع نشان از جایگاه و اعتبار جهانی هنر فرش دست‌بافت ایرانی دارد.

وی ادامه داد:امروز در عرصه جهانی شدن باید از داشته‌های فرهنگی و تمدنی خود به‌درستی محافظت کنیم تا اجازه ندهیم سایر کشورها طرح و نقش فرش ایرانی را به‌نام خود ثبت و معرفی کنند.

خسروآبادی حفظ شدن هنر فرش دست‌بافت را در طول تاریخ به‌دلیل کاربردی بودن آن در زندگی خانواده‌های ایرانی دانست و افزود: ساده‌ترین راهکار برای صیانت از هنر فرش دست‌باف معرفی آن به نسل‌های امروزی در قالب نمایشگاه‌های فرش و دست‌بافته‌های اصیل  ایرانی و قرار دادن هنرهای سنتی در سبد خرید خانوارهای ایرانی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران گفت:فرش ایرانی براساس فرهنگ و اندیشه و باور مردمان مناطق مختلف این سرزمین کهن بافته شده است و این موضوع تنوع زیادی در طرح و نقش فرش ایرانی به‌وجود آورده که باید در قالب نمایشگاه‌های مختلف منطقه‌ای و قومی در معرض دید عموم مردم و گردشگران خارجی  گذاشته شود.

نمایشگاه دست‌بافته‌های بلوچ در موزه فرش تا 15 اسفند برقرار است و عموم می‌توانند همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 16 بعدازظهر از این نمایشگاه واقع در موزه فرش در خیابان کارگر شمالی تقاطع فاطمی بازدید کنند.

علاقه‌مندان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌تلفن 88962093 تماس بگیرند.
انتهای پیام/ 


برچسب ها: فرش دست بافت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *