هزینه های مسلمان ستیزی "ترامپ" از نگاه کارشناس افغانستان

10:15 - 13 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۳۹۹۹
یک کارشناس مسائل بین المللی افغانستان، تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای ممنوعیت ورود مسلمانان به آن کشور را تداعی کننده رفتار فاشیستی هیتلر دانست و گفت که سیاست مسلمان ستیزی ترامپ برای آمریکا و جهان هزینه های سنگین خواهد داشت.
هزینه های مسلمان ستیزی  به گزارش سرویس بین الملل عبدالطیف نظری گفت: ترامپ با این سیاست اشتباه خود شکاف و فضای بی اعتمادی را بین کشورهای اسلامی و آمریکا بیشتر می سازد در درون آمریکا نیز فضای دو قطبی را تشدید خواهد کرد.

این استاد دانشگاه گفت: در واقع ساختار اجتماعی و فرهنگی آمریکا با سیاست ضد اسلامی رئیس جمهوری جدید آمریکا بشدت دچار تنش خواهد شد، زیرا رنگین پوستان و مسلمانان که در آن کشور حضور دارند به طرف گسست با نظام حاکم سوق پیدا می کند و در نهایت آمریکا را از درون دچار فروپاشی هویتی خواهد ساخت.

نظری تاکید کرد که این سیاست ترامپ مبتنی بر داده های عقلانی نیست و اگر رسانه ها و افکار عمومی در مقابل این تصمیم رئیس جمهوری آمریکا مقاومت نشان دهند، وی به اشتباه خود زوتر پی خواهد برد و احتمال بازگشت از تصمیم خود وجود دارد.

این تحلیل گر سیاسی افغان افزود که در غیر این صورت و در صورت حمایت کنگره آمریکا از این سیاست تهاجمی علیه مسلمانان، می تواند خطراتی را متوجه سیاست خارجی و داخلی آمریکا بسازد و افراطیون از آن بهره خواهند برد که هزینه های آن برای آمریکا و جهان سنگین خواهد بود.
 
این استاد دانشگاه اضافه کرد که این سیاست اشتباه آمیز ترامپ، فرصت را برای سربازگیری گروه های تروریستی علیه آمریکا و غرب مساعد خواهد ساخت که جهان و امریکا را بیش از پیش آسیب پذیر خواهد کرد.

وی گفت: از این حرکت ترامپ صدای پای فاشیسم به گوش جهانیان می رسد و جهان یک بار دیگر به دوران هیتلر گرفتار خواهد شد، زیرا هیتلر هم در روزگار خود مردم آلمان و جهان را در وحشت جنگ و خشونت فرو برد و ترامپ نیز در حال تکرار همان سیاست است و می تواند آمریکا و جهان را سرنوشت مشابه آن روز گرفتار کند.

نظری تصریح کرد که تنها تفاوت امروز قدرت گرفتن رسانه ها هستند که می توانند نقشی مهم در تغییر این تصمیم فاشیستی ترامپ علیه مسلمانان ایفا کنند.

نظری، ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا را نوعی تلاش برای تحقیر کشورهای اسلامی دانست که می تواند گسست را بین جهان اسلام و آمریکا بیشتر بسازد و فرصت بیشتری را برای سربازگیری گروه های تروریستی فراهم کند.

تصمیم دونالد ترامپ برای منع سفر اتباع هفت کشور اسلامی به آمریکا، واکنش های تند مقام های بلندپایه کشورهای جهان، چهره های سیاسی و فرهنگی کشورهای مختلف را به دنبال داشته و آنان این تصمیم را محکوم کرده اند.

رئیس جمهوری آمریکا، تنها یک روز پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری، دستور ممنوعیت سفر اتباع کشورهای ایران، عراق، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را به آمریکا صادر کرد و همزمان خواستار تدابیر سختگیرانه برای سفر اتباع افغانستان نیز به آن کشور شد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *