نقش سرلشکر سلیمی در ارتباط ارتش با انقلاب/بررسی کامل دیدار همافران با امام خمینی (ره) در قم

13:39 - 19 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۱۶۲۰
دسته بندی: سیاست ، دفاعی و مقاومت
مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ضمن تشریح ماجرای دیدار همافران با امام خمینی (ره) به بررسی ابعاد آن دیدار پرداخت.
سردار آسودی
سردار محمد علی آسودی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی ، در خصوص روز تاریخی 19 بهمن 1357 و بیعت همافران با امام خمینی (ره) اظهار کرد: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که حماسه روز 19 بهمن 57 و دیدار همافران با امام خمینی (ره) یک مرتبه اتفاق نیفتاد؛ این دیدار پیش زمینه هایی داشت؛ بچه های نیروی هوایی در فرودگاه مهرآباد تهران هم به هنگام نشستن پرواز فرانسه به ایران نقش داشتند؛ بردن ماشین کنار پله هواپیما و سوار کردن امام خمینی (ره) بر ماشین و همچنین همراهی و محافظت از ایشان و برگزاری دیدارهای فردی و جمعی با امام خمینی (ره) پیش زمینه های دیدار 19 بهمن همافران با بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بود؛ این همافران فرزندان همان مردم انقلابی و همراه امام خمینی (ره) بودند؛ آن دیدار به حق تاثیر شگرفی در روحیه مردم انقلابی داشت و ضربه سنگینی را به شاه و رژیم شاهنشاهی وارد ساخت.

وی افزود: نحوه رفتن همافران به دیدار با امام خمینی(ره) و بیعت با او در نوع خود جالب توجه است ؛ همافران، پس از دیدار با آیت الله طالقانی، تصمیم گرفتند تا صبح روز 19 بهمن در مدرسه علوی تهران لباس های خود را عوض کنند و در حضور امام خمینی (ره) به صف شوند تا به امام خمینی (ره) ادای احترام و اعلام بیعت کنند.

سردار آسودی ادامه داد: همافران لباس های نظامی خود را در ساک گذاشته بودند و به دلیل شرایطی که حاکم بود با لباس های معمولی و غیر نظامی تا محل دیدارشان با امام خمینی(ره) در قم رفتند و قبل از ورود به محل دیدار، لباس ها و کلاه های نظامی خود بر تن کردند؛ سلام نظامی و آرایش نظامی جمعی از همافران و افسران نیروی هوایی ارتش در 19 بهمن 57 پیام های بسیار مهمی داشت.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: عکس معروف آن دیدار هم توسط عبدالحسین پرتوی گرفته شد؛ پس از انتشار خبر، دولت بختیار آن را تکذیب و عکس را مونتاژ اعلام کرد و حکم دستگیری عکاس صادر شد؛ اما مساله حضور همافران در نزد امام خمینی (ره) از سوی ایشان تایید شد؛ حسین پرتوی، عکاس روزنامه کیهان که دیدار همافران با امام خمینی (ره) را در تاریخ ثبت کرد، درباره خاطره آن روز گفته است: یک روز قرار بود به نفع دولت مهندس بازرگان راهپیمایی شود و هر کدام از همکاران به طرفی رفتند. من مامور شدم به مدرسه علوی بروم و تا رسیدم، دیدم آنجا خلوت است و یک نفر از دفتر امور مطبوعات دستور خروج همه عکاسان را اعلام کرد و گفت که همه عکاس ها را از اینجا بیرون کنید. متوجه شدم که باید خبری باشد و دیدم درب کناری مدرسه باز شد و تعدادی افسر نیروی هوایی با لباس فرم وارد حیاط شدند. به من تاکید کردند که اجازه نداری عکس بگیری! گفتم که بگذارید بدون اینکه چهره ای از کسی معلوم باشد عکس بگیرم و گرنه اگر این سند نباشد چگونه می خواهید ثابت کنید که این جا چه گذشته است. بالاخره قبول کردند و مرا تحویل دو نظامی دادند تا اگر کسی رو به دوربین کرد این دو نگذارند که من عکس بگیرم؛ چون هنوز دولت بختیار سر کار بود، نگران بودند که شناسایی شوند و دولت مجازاتشان کند. عکس را گرفتم و تا خود روزنامه دویدم و عکس در صفحه اول روزنامه چاپ شد.

وی با بیان اینکه این دیدار در افزایش روحیه مردم تاثیر بسزایی داشت؛ برخلاف برخی از دروغ پردازی ها، امام خمینی(ره) به شدت موافق و مدافع حفظ ارتش بود عنوان کرد: آن دیدار باعث شد دربار و ساواک به گارد شاهنشاهی دستور بدهند که به همافران حمله کند ؛ این حمله در همان روز در خیابان پیروزی فعلی رخ می دهد؛ پس از آن مردم به حمایت از همافران به پا خواستند و همافران به مردم اسلحه دادند. می توان گفت که نقطه اتصال حقیقی و واقعی مردم و ارتش همین دیدار همافران با امام خمینی (ره) بود.

سردار آسودی تاکید کرد: قبل از پیروزی انقلاب، افسران متدین، جوان، انقلابی و مقلد امام خمینی (ره) که در ارتش بودند نقش زیادی در پیروزی انقلاب داشتند؛از سوی دیگر در حفظ ارتش بعد از پیروزی انقلاب، خود ارتشی ها بیشترین سهم را داشتند. اگر در آن مقطع ارتشیان ایران، "نظامی گری" را رها می کردند، دیگر ارتشی باقی نمی ماند.

وی یادآور شد: در آن مقطع سرلشکر سلیمی فرمانده سابق کل ارتش به همراه چند تن از افسران ارتش به واسطه پسر شهید مهدی عراقی فرصتی پیدا کردند تا در قم به دیدار با امام خمینی (ره) بروند و در خصوص نگهداری از مرزها توسط ارتش و حفظ انبارها و مهمات توسط ارتش، گزارش هایی را بیان کنند؛ همین دیدارها منجر به این شد که حضرت امام خمینی (ره) در دفاع از ارتش و مخالفت با انحلال آن، سخنان مقتدرانه ای را بر زبان بیاورند.

مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان گفت: افراد موثر در ارتش چه قبل از انقلاب و چه همزمان با رخدادهای انقلاب کم نبودند که شهید صیاد شیرازی و شهید کلاهدوز از جمله شاخص ترین آنها محسوب می شوند.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *