مهلت اقامت دانش آموزان و دانشجویان "افغانستان" در پاکستان تمدید می شود

19:22 - 03 بهمن 1395
کد خبر: ۲۷۰۳۳۵
یک مقام ارشد دولت پاکستان گفت: در صورت موافقت اعضای کابینه فدرال این کشور، طرح ارائه مجوز تمدید اقامت آن دسته از مهاجران افغانی که در مراکز آموزشی پاکستان مشغول به تحصیل هستند، اجرا خواهد شد.
مهلت اقامت دانش آموزان و دانشجویان به گزارش سرویس بین الملل رسانه های پاکستان روز شنبه به نقل از محمد شهزاد ارباب معاون وزارت امور مناطق مرزی پاکستان اعلام کردند که مهلت نهایی بازگشت پناهندگان افغانستان از پاکستان تا دی ماه 1396 (پایان سال جاری میلادی 2017) اعلام شده اما در صورت تصویب لایحه ارائه شده از سوی اعضای کابینه دولت پاکستان، با اقامت دانش آموزان و دانشجویان افغان پس از دسامبر 2017 نیز موافقت خواهد شد.

وی افزود: تاریخی نهایی که برای خروج پناهندگان افغان از سوی دولت پاکستان اعلام شده شامل حال دانش آموزان و دانشجویان افغانی نخواهد شد.

این مقام پاکستانی خاطر نشان کرد: آن دسته از اتباع افغانی که در مراکز آموزشی پاکستان مشغول تحصیل هستند می توانند بعد از دسامبر 2017 نیز در پاکستان اقامت داشته و با ارائه کارت ویژه مهاجرت می توانند در نهادهای آموزشی پاکستان حضور داشته باشند.

وی افزود: اعضای کابینه دولت پاکستان قرار است ماه جاری میلادی لایحه ای در این خصوص تصویب کنند.

معاون وزارت امور مناطق مرزی پاکستان گفت: پس از پایان مهلت اقامت پناهندگان افغان در پاکستان، اجباری برای بازگشت آن دسته از اتباع افغانی که به صورت 'قانونی' در فهرست مهاجران ثبت هستند، نخواهد بود.

وی تاکید کرد: اجباری در بازگشت مهاجران افغانستان نخواهد بود و خواسته ما از آنها، خروج داوطلبانه از پاکستان است و این سیاست رسمی اسلام آباد محسوب می شود.

این مقام پاکستانی یادآور شد: سال گذشته 400 هزار نفر از مهاجران ثبت شده و غیرثبت شده افغان به کشورشان بازگشتند.

نزدیک به سه میلیون مهاجر قانونی و غیر قانونی افغان در مناطق مختلف پاکستان حضور دارند که تنها نیمی از این تعداد ثبت نام شده اند و مابقی، بطور غیرقانونی در این کشور اقامت دارند.

پاکستان پیش تر اعلام کرده بود که پس از پایان ضرب الاجل برای بازگشت داوطلبان مهاجران افغان، تدابیر سختی برای بیرون راندن آنان اتخاذ خواهد کرد.

عبدالقادر بلوچ وزیر امور مناطق مرزی پاکستان اعلام کرده است که پس از پایان ضرب الاجل تعیین شده، تمام افغان هایی که در پاکستان حضور داشته باشند، به عنوان مهاجران غیرقانونی تلقی خواهند شد.

مسائل امنیتی، اقتصادی و اشتغال باعث شده تا پاکستان جدی تر از هر زمان دیگر در گذشته به دنبال بازگرداندن آوارگان افغان به کشورشان باشد اما افغان ها به دلیل نبود شرایط مساعد و نبود امنیت در کشورشان، میل به بازگشت ندارند.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *