رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نسخه برجام آمریکا برای روسیه

14:57 - 27 دی 1395
کد خبر: ۲۶۸۳۵۷
روسیه سلاح هسته ای دارد، این کشور یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل است، اما جمهوری اسلامی ایران علیرغم تبلیغات منفی که علیه فعالیت های هسته ای اش شد، هیچگاه به سوی ساخت سلاح هسته ای حرکت نکرد.
به گزارش گروه بین الملل ، توافق هسته ای ایران و 1+5 اکنون برای آمریکا به عنوان یک الگو مطرح است.

آمریکایی ها گمان می کنند برجام می تواند در بسیاری مسائل دیگر هم رواج پیدا کند، مانند بحران غرب آسیا و حتی روسیه.

آمریکا از برجام به غیر از موضوع هسته ای ایران، انتظارات دیگری هم دارد. مذاکره بر سر سوریه، عراق، بحرین، یمن و البته پیشرفت های دفاعی و موشکی جمهوری اسلامی ایران.

اما ترامپ علیرغم این که برجام را یک قرارداد ابلهانه می داند و حتی پیش از انتخابات گفته بود آن را پاره می کند، می خواهد از الگوی توافق هسته ای با ایران برای دیگر کشورها هم بهره ببرد.

روسیه یکی از همان کشورهایی است که درتیررس مذاکراتی مانند برجام قرار دارد.

مسکو به خاطر بحران اوکراین و پیوستن کریمه به روسیه از سوی آمریکا و اروپا تحت فشار قرار دارد.

تحریم های سختی از سوی غرب علیه روسیه وضع شده تا روسیه به زانو در آید و تن به خواسته آمریکا بدهد.
آمریکا در پی نفوذ هر چه بیشتر در آسیای میانه و قفقاز است، به همین خاطر افزایش تعداد کشورهای این منطقه که به آمریکا وابسته می شوند، حوزه نفوذ واشنگتن و غرب را در منطقه گسترش می دهد و باعث تضعیف جایگاه روسیه در اطراف خود می شود.

روسیه اکنون به خاطر حضور در بحران سوریه، در این منطقه دست برتر را دارد و شاید آمریکا بخواهد بر سر اوکراین و سوریه با روسیه معامله کند.

البته دونالد ترامپ به تازگی شرطی را برای برچیدن تحریم ها علیه روسیه گذاشته است.

او گفته است که روسیه اگر سلاح های هسته ای خود را محدود کند، تحریم های اقتصادی علیه این کشور هم می تواند برچیده شود.


ترامپ گفت: « تحریم ها علیه روسیه وجود دارد بیایید ببینیم می توانیم با روسیه معاملات خوبی داشته باشیم یا نه. به طور مثال من فکر می کنم که تسلیحات هسته ای باید کمتر شود و اینجا تحریم های روسیه مطرح است و روسیه اکنون از این تحریم ها به شدت آسیب می بیند. من فکر می کنم که اینجا ممکن است راه برون رفت پیدا شود و بسیاری پیروز میدان خواهند بود.»

توافق هسته ای با ایران، مطلوب آمریکا است، اگر گاهی دیده می شود که صدای مخالفی در آمریکا علیه برجام شنیده می شود یا ترامپ علیه آن سخن می گوید، تنها یک شو و صحنه سازی است، آنها به خوبی می دانند که توافق هسته ای تاکنون به نفع ایالات متحده تمام شده است.

به همین خاطر برجام الگویی است برای برجام های دیگر حتی با روسیه.

حال آیا روسیه تن به توافق با آمریکا بر سر موضوع تسلیحات هسته ای خود به ازای لغو تحریم های اقتصادی می دهد؟

روسیه در این یکی دو سال گذشته که با تحریم های اقتصادی غرب روبرو بود، توانسته است با درون نگری و بهره بردن از توانایی های داخلی خود تحریم های اقتصادی را پشت سر بگذارد، البته بی تأثیر نیست اما می توان زهر تحریم ها را کاست.

پیشنهادی که ترامپ داده است، یک پیشنهاد یکطرفه برای روسیه است، اگر این پیشنهاد، دیگر کشورهای دارای سلاح هسته ای را هم در بر می گرفت، آنگاه می توانستیم بگوییم کاهش سلاح های هسته ای در جهان از جمله در روسیه، به ازای برچیدن تحریم های اقتصادی این کشور، عادلانه تر خواهد بود.

اما به نظر نمی رسد که ترامپ چنین دیدگاهی داشته باشد و تنها در پی کاهش سلاح های هسته ای روسیه است تا از این طریق توازن سلاح های هسته ای در جهان را به سوی خود سنگین تر کند.

گرچه گفته می شود ترامپ با روسیه و شخص پوتین روابط نزدیکی دارد، اما آمریکا و روسیه همیشه دو رقیب مقابل هم هستند که هر کدام از آنها چشم دیدن دیگری را ندارد.

روسیه در جریان مذاکرات و توافق هسته ای با ایران قرار دارد، او اکنون می بیند که ایران علیرغم اجرای تعهدات خود، همچنان نتایج برجام را نچشیده است. آیا می تواند به آمریکا اعتماد کند و قدرت هسته ای خود را کاهش دهد؟

روسیه هم مانند ایران بارها طعم اعتماد به آمریکا را چشیده است، به خصوص در بحران سوریه، این نمونه ها برای هر کشور دیگری می تواند الگو باشد تا به آمریکا اعتماد نکند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *