رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

کسب رتبه نخست کشوری در کاهش تلفات جاده‌ای/ برخورد قاطع با رانندگان پرخطر

9:20 - 27 دی 1395
کد خبر: ۲۶۸۰۷۸
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
مرتضوی با اشاره به برخورد قاطع با رانندگان پرخطر گفت: استان خراسان رضوی در کاهش تلفات جاده‌ای در شش ماهه اول سال 95 توانسته است حائز رتبه نخست در کشور شود.
سید امیر مرتضوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای کاهش تصادفات رانندگی گفت: یکی از جرایمی بطور جدی در دستور کار معاونت اجتماعی دادگستری استان و بالتبع آن دادسرای عمومی و انقلاب در مرکز استان قرار گرفته است موضوع تصادفات اعم از فوتی و جرحی است. البته تصادفات خسارتی نیز در این مقوله، همواره مورد توجه بوده است.

وی گفت: در سال جاری چهار جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به موضوع پیشگیری از تصادفات اختصاص یافته و نهایتاً شیوه نامه پیشگیری از تصادفات که برای 19 سازمان و دستگاه، 81 وظیفه پیش بینی کرده است تصویب و با ابلاغ به کلیه دستگاه‌های سطح استان خراسان رضوی لازم الاجرا شد.

این مقام قضایی اظهار کرد: با تأسی به فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند پیشگیری‌ها عالمانه و کاربردی باشد جلسات مستمر و متعددی در این خصوص تشکیل شد که موجب شد از ظرفیت تمامی سازمان‌ها مرتبط در این راستا جهت هم افزایی استفاده شود.

مرتضوی گفت: تصادفات اعم از فوتی و جرحی، علاوه بر اینکه خسارت‌های سنگین عاطفی و روانی را برخانواده و جامعه تحمیل می‌کند، خسارت‌های مالی فراوانی نیز به بار می‌اورد. آمارها نشان می‌دهد که 6 تا 7 درصد درآمد ناخالص ملی کشور در اینگونه تصادفات هزینه می‌شود.

معاون اجتماعی دادگستری کل استان خراسان رضوی توضیح داد: در کشور ما خسارت‌های مادی تصادفات در هر سال بالغ بر 20 میلیارد دلار است . لذا باید به این مقوله بطور جدی پرداخته شود.
 
مرتضوی بیان کرد: در بررسی‌های صورت گرفته از عللی که موجب گسترش تصادفات می‌شوند  می‌توان به قانون‌گریزی، عدم رعایت مقررات راهنمایی رانندگی توسط رانندگان، عدم توجه به جلو در حین رانندگی، خستگی و خواب آلودگی، انحراف به چپ، سرعت و سبقت غیر مجاز و ... اشاره کرد.

این مقام قضایی به برگزاری 4 جلسه کمیته پیشگیری از تصادفات در حوزه درون و برون شهری اشاره کرد وگفت: از جمله مهمترین اقدامات صورت گرفته می‌توان به برخورد با رانندگان پر خطر در سطح معابر درون و برون شهری اشاره کرد. بر همین اساس رانندگان پرخطر شهرستان مشهد مقدس در دیماه 1394، 58 مورد بوده  که در شهریور ماه امسال به صفر رسیده است و در سطح معابر برون شهری در کل استان نیز شاهد کاهش 9 کیلومتری میانگین سرعت بوده ایم.

وی ادامه داد: در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل شاهد کاهش 148 نفری تلفات جاده‌ای در استان بوده ایم. یعنی کاهش 15 درصدی فوتی‌ها در سطح استان خراسان رضوی و در سطح شهرستان مشهد مقدس نیز شاهد کاهش 19 درصدی هستیم که این امر نشانگر مؤثر بودن طرح برخورد با رانندگان پر خطر ، اعمال قانون پس از شناسایی اولویت تخلفات، توجه به امر آموزش و اطلاع رسانی و استفاده از ظرفیت سیما است.

مرتضوی اظهار کرد: در تصادفات جرحی هرچند با 2 درصد افزایش جرحی و 11 درصدی مجروحین مواجه هستیم، لکن نسبت به میانگین کشوری آماری بسیار قابل توجه است و تلاش و برنامه ریزی، بر این امر صورت گرفته است که انشاءالله  با اتخاذ رویکرد پیشگیرانه، بتوانیم در پایان سال عملکرد قابل قبولی ارائه دهیم.

وی در پایان گفت: استان خراسان رضوی در کاهش تلفات جاده‌ای در شش ماهه اول سال 95 توانسته است حائز رتبه نخست در کشور شود.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *