چرا شناورهای کوچک ایران، ناوشکن‌های مدرن آمریکا را به چالش می‎کشند؟

5:00 - 23 دی 1395
کد خبر: ۲۶۶۳۵۲
وب‌ سایت «بیزینس اینسایدر» در گزارشی ضمن اشاره به رویارویی هفته جاری نیروی دریایی ایران و آمریکا در آب های خیلیج فارس و ادعای شلیک هشدارآمیز ناوشکن‌ آمریکایی به شناورهای تندروی ایران در پی واکاوی این موضوع است که چگونه امکان دارد که نیروی دریایی ایران با قایق های کوچک و با تجهیزات نیمه‌مدرن ناوشکن ها و ارتش پیشرفته آمریکا را به چالش بکشد.
به گزارش گروه بین‌الملل ، وب‌ سایت «بیزینس اینسایدر» در گزارشی ضمن اشاره به رویارویی هفته جاری نیروی دریایی ایران و آمریکا در آب های خیلیج فارس و ادعای شلیک هشدارآمیز ناوشکن‌ آمریکایی به شناورهای تندروی ایران در پی واکاوی این موضوع است که چگونه امکان دارد که نیروی دریایی ایران با قایق های کوچک و با تجهیزات نیمه‌مدرن ناوشکن ها و ارتش پیشرفته آمریکا را به چالش بکشد.

«بیزنس اینسایدر» با استناد به گفته مقامات وزارت دفاع آمریکا مدعی است که ایجاد مزاحمت های دریایی ایران برای ناوشکن‌ها و کشتی‌های جنگی آمریکا در سال 2016 یعنی  یک سال پس از توافق هسته‌ای با ایران به صورت چشمگیری افزایش یافته است.

قایقهای تندرو ایران

نگارنده گزارش «بیزینس اینسایدر» در ادامه  قدرت‌نمایی نیروی دریایی ایران در آبهای خلیج فارس را از نظر سیاسی و نظامی تحلیل می کند و ضمن اشاره به توانمندی های نظامی نیروی دریایی ایران در عین حال مدعی است که رویکرد سیاسی و نظامی دولت اوباما نیز موجب شده که ایران با ساده‌ترین تجهیزات نظامی برای کشورهای غربی و به خصوص آمریکا دردسرهای  فراوانی ایجاد کند.

وی با ارجاع به گفته کارشناسان سیاسی آمریکایی معتقد است که اگرچه اعمال تحریم های فلج کننده علیه ایران ضروری است اما اذعان می کند تحریم های چند دهه علیه ایران  کارآمدی خود را نشان نداده و از لحاظ نظامی نتوانسته مانع پیشرفت نظامی ایران شود و باید رویکرد تهاجمی تری علیه این کشور اعمال کرد که دولت اوباما به علت توافق هسته‌ای با ایران از آن هراس داشته‌است.

این وب‌سایت آمریکایی با اشاره به بازداشت تفنگداران آمریکایی  توسط نیروی دریایی ایران به نقل از «لورانس برنان» فرمانده بازنشسته نیروی دریایی آمریکا مدعی می‌شود که دولت آمریکا در تلاش برای حفظ برجام، فرماندهان نظامی و دریایی آمریکا را از پاسخ متقابل به مزاحمت های دریایی ایران برحذر داشته و از سوی دیگر موجب رویکرد تهاجمی نیروی دریایی ایران نیز شده است.

بازداشت ملوانان آمریکایی

درخصوص توانمندیهای  داخلی و ماهیت نیروی نظامی ایران، «بیزنیس اینسایدر» معتقد است که ورزیدگی و چابکی نیروی نظامی ایران در جنگ های نامتقارن عامل مهم دیگر است که موجب می‌شود با اینکه شاید سلاح های چندان مدرنی دراختیار ندارد، اما برای نیروی نظامی آمریکا در منطقه مزاحمت های جدی ایجاد کند.

«بیزنس اینسایدر» در ادامه مدعی می‌شود که برای درک راهبرد کلی ایران در برخورد با آمریکا باید به این موضوع توجه داشت که در زمان جنگ تحمیلی کشتی‌های جنگی آمریکا در آب های خلیج فارس نیروی دریایی ایران را مغلوب کردند، اما اکنون نیروی دریایی ایران با قایق های کوچک تندروی خود برای ناوشکن های مدرن ما ایجاد مزاحمت می کند.

مانور دریایی ارتش

این گزارش درباره جنگ نامتقارن ایران با آمریکا می‌نویسد که ایران و آمریکا از رویارویی مستقیم نظامی اجتناب می کنند و با این حال ایران با مهارت خاص خود گروه‌های هوادار خود در منطقه را با انواع سلاح ها و به خصوص موشک های دوربرد خود را تجهیز می کند تا به قدرت نظامی آمریکا در منطقه ضربه بزنند.

این وب‌سایت در بخش دیگری از گزارش خود ضمن اشاره به توان موشکی و هوشمندی سیاسی و نظامی ایران می‌نویسد که ایران با آنکه در مقایسه با آمریکا از نظر نظامی چندان مدرن نیست و از نظر وسعت هم کشور کوچکتری به حساب می آید؛ اما نشان داده که دشمنی با کفایت و توانمند است.

توان موشکی ایران

گزارش نویس «بیزنس اینسایدر» مدعی می‌شود که ایران از یک سو به دنبال دست‌یابی به سلاح اتمی بوده و به نگرانی اصلی آمریکا و کشورهای غربی تبدیل شده و آنها را از لحاظ سیاسی درگیر کرده که سرانجام به توافق هسته‌ای منجر شد.

برجام

اما برجام تنها مختص به برنامه هسته‌ای ایران است و هیچ گونه اقدام مؤثری برای جلوگیری از برنامه موشکی این کشور در آن گنجانده نشده است.

نویسنده در این باره ضمن تأکید براینکه هدف قرار ندادن برنامه موشکی ایران در برجام از شکست های جدی دولت اوباما در برخورد با ایران است ، می افزاید که نبود محدودیت های جدی علیه برنامه هسته ای ایران در توافق هسته ای موجب می شود که تهران به راحتی به ساخت موشک های بالستیک هسته‌ای دست بزند.

توان موشکی

«بیزنس اینسایدر» در پایان  مدعی می شود از آنجایی که ایران نیروی هوایی مدرنی ندارد به دنبال تقویت برنامه موشکی خود است و  سعی می کند هوشمندانه از رویارویی نظامی مستقیم با آمریکا اجتناب کند و با شیوه‌های کم هزینه و رویکرد جنگ نامتقارن در منطقه نفوذ خود را در منطقه خاورمیانه افزایش دهد و قدرت آمریکا و متحدان او را در منطقه به چالش بکشد و در این راه تاکنون نیز موفق بوده است.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *