گزینه‌های پیشنهادی «جیمز ماتیس» برای حمله نظامی به ایران چه بود؟

13:27 - 20 دی 1395
کد خبر: ۲۶۵۶۶۶
روزنامه «واشنگتن‌پست» در گزارشی به دیدگاه «جیمز ماتیس» گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای وزارت دفاع این کشور درباره ایران پرداخت.
جیمز ماتیسبه گزارش گروه بین‌الملل ، روزنامه  «واشنگتن‌پست» در گزارشی به رویکرد و دیدگاه «جیمز ماتیس» گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای وزارت دفاع درباره ایران پرداخته است.

«واشنگتن پست» با اشاره به اینکه «جیمز ماتیس» پیش از بازنشستگی یکی از افسران ارشد ارتش آمریکا در خاورمیانه بوده می‌نویسد که گزینه پیشنهادی دونالد ترامپ برای وزارت دفاع در طول دوران خدمت خود همواره از هواداران رویکردهای تهاجمی و حتی حمله نظامی به ایران بود.

نگارنده این گزارش برای توضیح علت خشم این ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا نسبت به ایران مدعی است که در دوران حضور «جیمز ماتیس» در عراق در سال 2011 شماری از سربازان آمریکایی بر اثر حملات موشکی ایران به خاک عراق به قتل رسیدند به همین علت وی در پیشنهادی به وزارت دفاع اوباما پیشنهاد داد که باید گزینه نظامی در برخورد با ایران در اولویت قرار گیرد.

یکی از افسران ارشد ارتش آمریکا در گفت وگو با واشنگتن‌پست درباره گزینه‌های پیشنهادی «جیمز ماتیس» در برخورد با ایران در سال 2011 می گوید که ماتیس در آن زمان می گفت که باید به ایرانی‌ها نشان دهیم که ما هم موشک داریم و شبانه باید پالایشگاه‌های نفت و نیروگا‌ه‌های برق ایران را موشک‌باران کنیم.

به گفته این منبع نظامی ارشد ارتش آمریکا دولت اوباما اما در بررسی نهایی این پیشنهاد «ماتیس» را رد کرد و عقیده داشت که حمله نظامی به خاک ایران اوضاع ناپایدار منطقه را بی‌ثبات‌تر می کند.

«واشنگتن‌پست» در ادامه می افزاید که اکنون «جیمز ماتیس» گزینه پیشنهادی رئیس جمهور آتی آمریکا برای وزارت دفاع است، رئیس جمهوری که بی طرفی سازمان های امنیتی واطلاعاتی آمریکا را زیر سؤال برده و غیرقابل‌پیش‌ بینی‌ بودن را بر تحلیل های دقیق و قدرت سخت را بر دیپلماسی ترجیح می دهد.

این روزنامه آمریکایی در پایان ضمن اشاره به تهدید دونالد ترامپ مبنی بر شلیک به قایق های تندروی ایران در صورت ایجاد مزاحمت برای کشتی‌های جنگی آمریکا در آبهای خلیج فارس می نویسد که جیمز ماتیس در مقام وزیر دفاع وارد عرصه‌ای ناشناخته ای می شود و باید رویکردهای تهاجمی گذشته را کنار بگذارد چرا که با رئیس جمهور بی‌تجربه‌ای چون دونالد ترامپ سرو کار دارد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *