سیستان و بلوچستان، مقصد گردشگری ایرانیان در سال 96

12:47 - 17 دی 1395
کد خبر: ۲۶۴۲۶۶
مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان از ایجاد میدان گردشگردی و راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی تا نوروز 1396 خبر داد.
به گزارش گروه فضای مجازی ، کامبیز گوهری مشتاق مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با آنا گفت: «با توجه به اینکه سال ۹۶ استان سیستان و بلوچستان به عنوان مقصد گردشگری ایرانیان انتخاب شده، تصمیم گرفتیم با همکاری دستگاه‌های ذیربط در ورودی شهر زاهدان میدانی تحت عنوان میدان گردشگری ایجاد کنیم که در حال حاضر طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد میدان گردشگری در ورودی شهر زاهدان انجام شده است و این پروژه تا نوروز سال جدید به پایان خواهد رسید.

وی تاکید کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است در میدانی که در ورودی شهر زاهدان قرار دارد المان‌های تاریخی با الهام از فرهنگ بومی استان تعبیه شود تا هموطنان و گردشگران خارجی و داخلی در زمان ورود به مرکز استان بدانند که به نوعی ایران کوچک را مشاهده می کنند.»
در حال رایزنی برای بازارچه‌های مرزی هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان درباره راه‌اندازی بازارچه صنایع دستی در این استان بیان کرد: «طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است دو بازارچه در شهرزاهدان، یک بازارچه در ایرانشهر و یک بازارچه در چابهار ایجاد شود. در حال حاضر طراحی برخی از بازاچه‌ها انجام شده و اعتبار لازم برای آن نیز تامین شده است که تا نوروز سال جدید به بهره‌برداری خواهد رسید. ما همچنین در حال رای‌زنی برای راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در میرجاوه، کنارک و سراوان هستیم تا آثار هنرمندان صنایع دستی استان نیز در این نمایشگاه‌ها عرضه شود.»

گوهری مشتاق در خصوص دیگر ظرفیت‌های گردشگری استان سیستان و بلوچستان تشریح کرد: «آنچه که در ظرفیت گردشگری کشور می توان شاهد بود، در استان سیستان و بلوچستان به واسطه جاذبه‌های طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری روستایی و عشایری وجود دارد. بیش از 1/5 درصد از جمعیت روستایی کشور در این استان قرار دارد به طوری‌که می توان گفت که بیشترین جمعیت این استان‌ در روستا‌ها قرار گرفته است که همین امر گردشگری روستایی و عشایر را که جزو گردشگری ارگانیک است و برای توریست‌ها بویژه گردشگران اروپایی جالب و ارزشمند است، تقویت می‌کند.»

وی ادامه داد: «جذابیت‌های طبیعی این استان در سطح کشور، با ظرفیت‌های هیچ‌یک از استان‌ها قابل قیاس نیست. کویر لوت که چندی پیش نیز به ثبت جهانی رسیده است در کنار جنگل حرا چابهار، زیستگاه تمساح پوزه کوتاه، کوه تفتان، روستای تمین، سواحل ماسه‌ای و گرم دریای عمان و همچنین آب‌هوای بی‌نظیری که چابهار دارد از جذابیت‌های بی‌مثال سیستان و بلوچستان محسوب می‌شوند.»

مدیرکل میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان در اشاره به میراث فرهنگی و بناهای تاریخی این استان نیز تاکید کرد: «شهرسوخته زابل که نشانی از اولین و بزرگترین استقرار و شهرنشینی در شرق ایران است، از پنج بخش گورستان، منطقه مسکونی، بناهای یادمانی، صنعتی و بخش مرکزی تشکیل شده است که با وجود چندین بار آتش‌سوزی و خشکسالی­‌های ممتد همچنان از نقاط دیدنی استان به شمار می‌رود. قلعه ناصری ایرانشهر که به عنوان مرکزحکومتی بوده است، از دیگر مناطق گردشگری است که با تبدیل شدنش به نمایشگاهی برای عرضه محصولات صنایع دستی گردشگران بیشتری را به خود جلب خواهد کرد.»

وی در پایان سخنانش همچنین گفت: «استان سیستان و بلوچستان با چهار کوهستان برف‌گیر و با فاصله زمانی 3 ساعته مناظر حیرت‌انگیزی از دریا و کویر را به گردشگران مسافران ارائه می‌گیرد. علاوه بر این موارد روستاهای استان گنجینه جالبی از بوم‌گردی هستند.»



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *