رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

اکونومیست تایمز:‌ "تهران و کابل" در نشست بعدی صلح طالبان حضور دارند

21:01 - 12 دی 1395
کد خبر: ۲۶۲۲۱۰
اکونومیست تایمز با اشاره به نشست 3 جانبه چین، پاکستان و روسیه در مسکو نوشت: در نشست بعدی گفت‌وگوهای صلح ایران و افغانستان حضور خواهند داشت.
اکونومیست تایمز:‌ به گزارش سرویس بین الملل  در حالیکه روسیه، چین و پاکستان درتلاشند تا با ایجاد یک محور جدید در افغانستان از طالبان به عنوان یک ابزار در برابر گروه تروریستی داعش استفاده کنند، اما به نظر می‌رسد که نادیده گرفتن دهلی‌نو در چنین تعاملاتی بر روابط هند و روسیه عواقب منفی را در پی خواهد داشت.
 
اکونومیست تایمز نوشت: روز سه‌شنبه با وجود اعتراض شدید حکومت افغانستان ، کشورهای چین، پاکستان و روسیه نشست یک روزه‌‌ای را درباره چگونگی گفت‌وگوهای صلح افغانستان در مسکو برگزار کردند. 
 
در این نشست، 3 کشور شرکت‌کننده ضمن بررسی اوضاع امنیتی افغانستان و نگرانی از حضور گروه تروریستی داعش در این کشور تاکید کردند که در نشست بعدی، افغانستان و ایران را نیز دعوت خواهند کرد.
 
«ناندان یونی کریشنان» تحلیلگر روسیه در بنیاد پژوهشی آبزرور می‌گوید با توجه به روابط محدودی که در حال حاضر بین روسیه و هند وجود دارد، این اقدام مسکو می‌تواند این روابط محدود را خدشه دار سازد.
 
در تازه‌ترین مورد دهلی‌نو ضمن تقویت روابط با مسکو اعلام کرد که تجهیزات دفاعی نظامی را به ارزش 10 میلیارد دلار از روسیه خریداری می‌کند.
 
در ادامه این گزارش آمده است: در اعلامیه مشترک که از سوی 3 کشور روسیه ، چین و پاکستان منتشر شده، آمده است که مسکو و پکن به عنوان اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاش خواهند کرد که به منظور آغاز گفت‌وگوهای صلح بین دولت افغانستان و طالبان، نام بعضی از شخصیت‌های مهم این گروه از فهرست سیاه سازمان ملل حذف کنند.
 
این کار زمانی نتیجه خواهد داد که روسیه و چین به حذف نام شماری از سران طالبان از فهرست سیاه پافشاری کنند و ایالات متحده آمریکا نیز با این درخواست مخالفت نباشد.
 
بنابراین زمینه خارج شدن نام شماری از فرماندهان طالبان از فهرست سیاه سازمان ملل متحد به آسانی مهیا می گردد.
 
اما از سوی دیگر دولت افغانستان درخواست کرده تا نام شماری دیگری از فرماندهان طالبان در فهرست سیاه سازمان ملل متحد درج شود.
 
در نشست اخیر در مسکو به گونه آشکارا نگرانی‌های دهلی‌نو نادیده گرفته شده است، کشوری که طالبان را به عنوان بزرگترین تهدید برای افغانستان می‌داند.
 
در حال حاضر دولت افغانستان درگیر بحران سیاسی داخلی است، اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه درگیر چانه‌زنی‌های سیاسی هستند، آمریکا که حدود 9800 سرباز نظامی برای مبارزه با تروریسم در افغانستان دارد مطمئن نیست که تحت اداره دونالد ترامپ چگونه از این نیروها در افغانستان استفاده خواهد کرد.
 
همچنین دهلی‌نو درباره چگونگی ادغام طالبان با دولت افغانستان دارای خطوط قرمز مشخصی است اما به نظر می‌رسد که با شکل‌گیری محور جدید در قبال حل بحران افغانستان نادیده گرفته شده است.
 
دهلی‌نو فکر می‌کند که در این محور جدید افغانستان نقش کمتری در چانه‌زنی‌های سیاسی خواهد داشت و در مقابل پاکستان نقش بیشتری را ایفا خواهد کرد و بار دیگر این اسلام‌آباد است که نقش اصلی را در آینده افغانستان بازی خواهد کرد.
 
ایران از جابجایی جنگجویان گروه داعش از عراق و سوریه به افغانستان بیشتر نگران است، بنابراین حالا همه خواستار تامین صلح در افغانستان هستند و این جا دیگه مسئله طالبان خوب و بد مطرح نیست، اما چیزی که خیلی روشن است، نادیده گرفته شدن دهلی‌نو است.
 
روسیه با این کار 2 هدف را دنبال می‌کند و می‌خواهد با ایجاد یک صفحه تازه با پاکستان، داعش را تحت فشار بیشتری در منطقه قرار دهد.
 
مسکو بر این باور است که پاکستان دروازه و یا پلکان گروه‌های تندرو از جمله داعش است و می‌خواهد با استفاده از پاکستان این گروه‌ها را تحت فشار بیشتر قرار دهد و تهدیدهای داعش علیه روسیه را در خاک پاکستان خنثی سازد.
 
در آخرین مورد روسیه در کنار دهلی‌نو بود، اما این بار مسکو می‌گوید نسبت به از دست‌دادن دوستی با هند بیشتر نگران حضور داعش در منطقه به ویژه در نزدیکی مرزهایش است.
 
/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *