صادقی با 14 پرونده به دادسرا معرفی شد / اظهار نظرهای خارج از حیطه نمایندگی صادقی چه بود؟

10:17 - 01 دی 1395
کد خبر: ۲۵۸۱۵۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
از 16 مورد اتهامی که در مورد محمود صادقی نماینده تهران مطرح بود 14 مورد خلاف شان نمایندگی تشخیص داده و دو مورد دیگر جزء مواردی بودند که در حیطه وظایف وی تشخیص داده شده اند.
صادقی-گروه سیاسی: بیش از 200 روز از آغاز به کار مجلس دهم می گذرد؛ مجلسی که بیش از 70 درصد اعضای آن تازه وارد بودند و در دوره های قبل قانونگذاری در مجلس حضور نداشتند. از همان روزهای ابتدایی شروع به کار مجلس جدید، حاشیه سازی‌های برخی از نمایندگان تازه وارد بر متن جلسات مجلس شورای اسلامی غلبه کرد؛ از نگاه خارج از عرف و اخلاق حرفه ای یک نماینده به برگه رای اعتماد نماینده دیگر تا دفاع یک نماینده از نجومی بگیری یکی از اقوامش  پشت تریبون صحن علنی مجلس!

در آخرین نمونه این حاشیه سازی‌ها، در آبان ماه محمود صادقی نماینده تهران در مجلس، درست پنج روز بعد از تکذیب علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در خصوص شایعات دشمنان درباره حساب های قوه قضائیه، بار دیگر همان خواسته ضد انقلاب را در صحن مجلس تکرار کرد! صادقی همچنین در نطق خود در مجلس این اتهام را وارد کرده بود که حساب مزبور متعلق به شخص رئیس قوه قضائیه می باشد.

در این میان احضار صادقی به دادسرای فرهنگ و رسانه که به گفته جعفری دولت آبادی دادستان تهران به دلیل هشت فقره شکایت خصوصی و سه فقره اعلام جرم عمومی بود، با واکنش تند این نماینده مجلس روبرو شد؛ به نحوی که او صحبتهایش در صحن علنی مجلس درباره حساب های قوه قضائیه را تنها دلیل این احضار بیان می کرد.

بلافاصله بعد از روشنگری های دادستان تهران و همچنین معاون اول قوه قضائیه در برابر اتهام زنی‌های این نماینده تهران، شاهد نوعی عقب نشینی و تناقض گویی در پیام های توئیتری صادقی بودیم؛ به نحوی که وی در توئیتر خود نوشت: "ادعا نکردم حسابها شخصی است؛ صرف نظر از شخصی یا غیرشخصی بودن حساب ها، از وجه قانونی و شرعی افتتاح حساب های سپرده پرسیدم و درخواست شفاف سازی کردم".

اظهارات صادقی درباره حساب های قوه قضائیه خارج از وظایف نمایندگی بود/14 مورد جرم صادقی در هیئت نظارت تائید شد

در پی این ماجرا محمد جواد جمالی نوبندگانی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در گفت و گو با خبرنگار گروه سیاسی درباره برگزاری نشست هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس پیرامون اتهاماتی که به محمود صادقی ارتباط داشته است، اظهار داشت: از 16 مورد اتهامی که در مورد محمود صادقی نماینده تهران مطرح بود 14 مورد خلاف شان نمایندگی تشخیص داده و دو مورد دیگر خلاف شئون نمایندگی وی تشخیص داده نشد. 

وی با اشاره به اینکه قرار شد بعد ار جمع بندی پرونده محمود صادقی توسط هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، پرونده برای رسیدگی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شود تاکید کرد: 16 مورد شکایت هایی که علیه محمود صادقی شده است در هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس مورد بررسی قرار گرفت که 7 مورد از شکایت ها مربوط به پرونده بورسیه ها بود که هیئت با توجه به بررسی هایی که انجام داده است به این اطلاعات دست پیدا کرده که اظهارنظر های صورت گرفته از صادقی درباره پرونده های بورسیه ها به پیش از زمان تصویب اعتبارنامه وی در مجلس باز می گردد؛ از این رو هئیت نظارت صلاحیت اینکه در این موضوع ورود کند را ندارد. لذا پرونده به دادسرا ارجاع شد.

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: یکی دیگر از موارد اتهامی مروبط به محمود صادقی به شکایت سید جواد ساداتی نژاد نماینده کاشان آران و بیدگل از محمود صادقی برمی گردد و با توجه به اینکه ساداتی نژاد حاضر به صرف نظر از شکایت خود نشده است هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس پس از بررسی شکایت، این پرونده را نیز به دادگاه ارجاع داد.

وی تاکید کرد: درباره شکایت قاضی رسیدگی کننده به پرونده یاشار سلطانی و اظهاراتی که محمود صادقی در این باره انجام داده است نیز هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان به این نتیجه رسید که این اظهارات نیز خارج از حیطه نمایندگی آقای محمود صادقی بوده است.

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تاکید کرد: 7 مورد شکایت از محمود صادقی به دلیل سخنرانی در دانشگاه شیراز، نطق درباره حساب های بانکی قوه قضائیه در صحن علنی مجلس و صحبت های وی درباره قانون اساسی و شهید بهشتی نیز از سوی هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان خارج از وظایف نمایندگی وی تشخیص داده شد.

جمالی تاکید کرد: مطالبی که صادقی در فضای مجازی منتشر کرده بنا بر نظارت شخصی وی که به هیئت نظارت اعلام کرده است کامنت بوده و وی تاکید کرده که این کامنت ها اظهارات شخصی وی نبوده است لذا هیئت نظارت به وی تذکر داد که نظارت بیشتری را بر فعالیت های خود در شبکه مجازی داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان طبق وظیفه قانونی خود پس از بررسی موارد اتهامی محمود صادقی،نتیجه رسیدگی به پرونده وی را به  قوه قضائیه و هیئت رئیسه اعلام خواهد کرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *