رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

مسکو از مشارکت تهران در کریدور اقتصادی "چین و پاکستان" حمایت می‌کند

8:00 - 01 دی 1395
کد خبر: ۲۵۷۷۸۶
سفیر سابق پاکستان در روسیه گفت: مسکو از مشارکت ایران در کریدور اقتصادی چین حمایت می‌کند و مقامات روسی خواستار استفاده از ظرفیت تهران برای همکاری‌های همه جانبه در منطقه هستند.
مسکو از مشارکت تهران در کریدور اقتصادی به گزارش سرویس بین الملل جهانگیر اشرف قاضی سفیر سابق پاکستان در روسیه اظهار داشت: گسترش روابط دو کشور در 6 دهه گذشته بی‌سابقه است.

وی افزود: روابط پاکستان و روسیه همیشه با فراز و نشیب مواجه بود اما در حال حاضر به اوج خود رسیده است.

قاضی تأکید کرد: در دوران جنگ سرد، روابط پاکستان با روسیه تیره شد و دولت نظامی اسلام‌آباد‌ گسترش روابط با واشنگتن را ترجیح داد.

اشرف قاضی اظهار داشت: پاکستان همیشه از کشورهای بلوک غرب و دوست نزدیک آمریکا محسوب می‌شد اما در واقع بالانس قدرت بین واشنگتن و مسکو را در نظر داشت برای همین منظور تاکتیک خاص خود را در این زمینه پیاده کرد.

وی تصریح کرد: پاکستان همیشه از اینکه روسیه با هند همکاری می‌کند ناراحت بود و در جنگ افغانستان هم علیه این کشور وارد عمل شد اما به مرور زمان اوضاع تغییر کرد و اسلام‌آباد در صدد گسترش روابط با مسکو برآمد.
 
جهانگیر اشرف قاضی گفت: در حال حاضر روابط چین و روسیه بهبود پیدا کرده و این دو کشور در زمینه گسترش روابط با پاکستان یکدیگر را تحمل می‌کنند.

قاضی بیان کرد: در حال حاضر روسیه، چین و پاکستان برنامه‌های تجاری، اقتصادی و نظامی مشترک دارند که موجب تقویت روابط این کشورها در آینده خواهد شد.

وی افزود: روسیه برای مشارکت در پروژه بندر گوادر گام‌های عملی برداشته و سعی دارد نقش خود را در کریدور اقتصادی چین ایفا کند.

قاضی گفت: روسیه برای شکستن برخی تحریم‌های آمریکا همچنین گسترش روابط تجاری با اروپا در حال مذاکره با چین است و تلاش می‌کند جایگاه مناسبی در کریدور اقتصادی این کشور بدست آورد.

جهانگیر اشرف قاضی اظهار داشت: پاکستان برای تحویل گرفتن انواع جنگنده و بالگرد نظامی با روسیه به توافق رسیده است و درباره خرید سایر تجهیزات نظامی نیز در حال مذاکره با این کشور می‌باشد.

وی افزود: پروژه خط لوله گاز روسیه نیز که از کراچی تا ایالت پنجاب ادامه خواهد داشت به زودی تکمیل می‌شود.

قاضی تأکید کرد: مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که نقش خود را برای حل مسئله کشمیر ایفا خواهند کرد بنابراین مسکو برای میانجیگری بین هند و پاکستان اعلام آمادگی کرده است.

جهانگیر اشرف قاضی با بیان اهمیت افغانستان برای روسیه و پاکستان گفت: دو کشور برای احیای مذاکرات صلح بین طالبان و دولت کابل همچنین برقراری امنیت در این سرزمین به توافقاتی با یکدیگر دست یافته‌اند.

وی افزود: در آینده همکاری روسیه و پاکستان برای حل مسئله افغانستان گسترش خواهد یافت.
قاضی گفت: روسیه از مشارکت ایران در کریدور اقتصادی چین حمایت می‌کند و مقامات روسی خواستار استفاده از ظرفیت تهران برای همکاری همه جانبه در منطقه هستند.

اشرف قاضی تأکید کرد: گرچه نزدیکی آمریکا به هند موجب گسترش روابط پاکستان با روسیه شده اما مسکو فقط به دنبال بالانس قدرت در منطقه است و ترجیح می‌دهد مستقیم علیه واشنگتن و دهلی‌نو وارد عمل نشود.

وی افزود: روابط پاکستان و روسیه هرگز مانند امروز صمیمی نبود اما آنها دوستان استراتژیک نبوده‌اند بنابراین اگر معادلات منطقه‌ای تغییر نکند و دولت جدید آمریکا اقدام غیر منتظره انجام ندهد روابط روبه جلوی دو کشور گسترش می‌یابد.

به گزارش فارس، جهانگیر اشرف قاضی سفیر پاکستان در روسیه، آمریکا، سوریه و آلمان بوده و فرد باتجربه‌ای در دستگاه سیاست خارجی این کشور است.

قاضی از کارشناسان برجسته پاکستانی است که مقاله‌های ارزشمندی درباره امور سیاسی به رشته تحریر درآورده و مصاحبه‌های زیادی با رسانه‌های داخلی و خارجی انجام داده است.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *