مرمت قنات باغ و عمارت تاریخی بهلگرد

17:01 - 03 آذر 1395
کد خبر: ۲۴۸۱۳۳
مدیر پایگاه باغ های تاریخی استان خراسان جنوبی گفت: باغ و عمارت تاریخی بهلگرد دارای دو قنات اختصاصی و سهیم از قنات روستا است.
به گزارش گروه جامعه ،محمد علی جنتی فر گفت: خشکسالی مداوم و عدم بارندگی در سال های گذشته باعث متروکه و خشک شدن قنات های بسیار زیادی در سطح استان گردیده که قنات های تاریخی نیز درگیر این موضوع بوده و باعث آسیب های جدی به باغ های تاریخی شده است. متاسفانه هر دو قنات باغ بهلگرد خشکیده و آبیاری درختان کهنسال و آسیب پذیر باغ را بسیار دشوار نموده است. با تخصیص اعتبار از محل منابع ملی، مرمت قنات اختصاصی ضلع جنوب غربی باغ در دستور کار این پایگاه قرار گرفته و آغاز شد.
 
وی ادامه داد: تلاش و لایروبی قنات به مدت 3 ماه به طول انجامید و بالاخره آب در مسیر این قنات جاری گردیده است. به منظور تکمیل آبرسانی و ذخیره آب در حوض جنوبی باغ، مرمت این حوض نیز در دستور کار پایگاه قرار گرفت و گروه اجرایی مرمت باغ ها، عملیات مرمت حوض آب جنوبی باغ بهلگرد را آغاز کرده اند. مرمت حوض آب در مدت 30 روز و با هزینه 120 میلیون ریال انجام خواهد شد.  
 
مدیر پایگاه باغ های تاریخی استان خراسان جنوبی گفت: مجموعه باغ و عمارت بهلگرد شامل بخشهای متعددی همچون ‏‌حصار، ورودی، هشتی، حیاط اندرونی، عمارت مرکزی، محل سكونت خدمه، بیرونی و اصطبل می باشد. این باغ بر روی زمین شیبدار بنا شده و به منظور تسطیح و ایجاد کرت در فواصل معین صفه هایی ایجاد شده و حد فاصل هر صفه، خیابان های فرعی، جوی آب و ردیفی از درختان کاج و انار قرار گرفته اند.
 
جنتی فر افزود: این باغ با دارا بودن اندرونی و بیرونی یكی از اصیل ترین باغهای ایرانی در منطقه است. بنیان این مجموعه به عنوان تفرجگاه ییلاقی خاندان خزیمه در دوره زندیه گذاشته شده و در زمان شوكت الملك از حاكمان بیرجند در دوره قاجار به اوج شکوه و زیبایی خود رسیده است. در اوایل دوره پهلوی عمارت جنوبی باغ در دو طبقه احداث و به آن الحاق شده است. باغ بهلگرد به شماره 2367 در فهرست آثار ملی کشور جای گرفته است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *