بازی روانی ترامپ با برجام علیه ایران

16:12 - 26 آبان 1395
کد خبر: ۲۴۵۰۴۲
دسته بندی: سیاست
نخست باید به این باور برسیم که ترامپ هم مانند دیگر سران آمریکا، برای جمهوری اسلامی اسران هیچ تفاوتی ندارد، اگر او تهدید کرده که برجام را لغو یا اصلاح می کند، هم اکنون هم از نتایج برجام برای ایران خبری نیست.
به گزارش گروه سیاسی ، از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری برگزیده آمریکا شده و حتی پیش از آن در زمان تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری این کشور، یکی از مباحثی که از سوی دو نامزد مطرح، پیگیری می شد موضوع توافق هسته ای با ایران بود.

حساسیت زیاد دو نامزد ریاست جمهوری برسر یک توافقی که به مرحله اجرا رسیده است، چه دلیلی می تواند داشته باشد جز این که بخواهد علیرغم بدعهدی خود، جمهوری اسلامی ایران را هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهد و یک بار روانی بر افکار عمومی جامعه تحمیل کند.

اکنون به نظر می رسد که در این زمینه توانسته تا اندازه ای این بار روانی را به جامعه وارد کند، چرا که همه توجهات رسانه ای و مردمی به سوی ترامپ آن هم با محوریت برجام است.

دونالد ترامپ رئیس جمهور تازه آمریکا اگر برجام را نقض کند هیچ تبعاتی دامن ایران را نخواهد گرفت، اگر هم آن را مانند دوران اوباما اجرا کند، سودی به دست نخواهد آمد.

آمریکا اکنون درگیر انتخاب فردی به عنوان رئیس جمهوری است که بسیاری از مردم آمریکا او را نمی خواهند.

موضوع مهم اکنون در شرایط آمریکا آشوب های خیابانی و اعتراضات مردمی به ساختار سیاسی، اقتصادی و انتخاباتی ایالات متحده است.

این کشور یک هفته است که در بیشتر شهرها و ایالات خود شاهد اعتراضات مردمی است که حتی به خشونت هم کشیده شده است.

ترامپ کاخ سفید را تحویل بگیرد، با چالش ها و تنش های زیادی روبرو خواهد شد. برجام تنها یکی از موضوعاتی است که او بر سر زبان انداخته اما مشکلات داخلی آمریکا فراوان است و این فراوانی ترامپ را مشغول رتق و فتق امور داخلی خواهد نمود.

اصلاً چرا باید ترامپ برجام را رسماً لغو کند یا بخواهد آن را اصلاح نماید؟ برجام که تاکنون به نفع آمریکا و غرب بوده است دلیلی برای نقض آن وجود ندارد.
حتی اتحادیه اروپا هم بر اجرای برجام تأکید کرده و گفته است که توافق هسته ای یک قرارداد دوجانبه میان ایران و آمریکا نیست که واشنگتن بخواهد آن را لغو کند.

تحلیلگران و کارشناسان آمریکایی هم بر این عقیده هستند، آنها اعتقاد دارند که نقض برجام از سوی ترامپ به ضرر آمریکا تمام خواهد شد. راهکاری که تحلیلگران آمریکایی ارائه می دهند این است؛ آمریکن اینترپرایز نوشته است،« خروج آمریکا از برجام عاقلانه نیست. ترامپ باید با تحریم و ابزارهای دیگر ایران را وادار به خروج از توافق کند.»

اسم این پیشنهاد و راهکار را چه می توان گذاشت؟ این کار آیا غیر از نقض برجام است؟

از زمان اجرای برجام یک سال می گذرد، در این یک سال ایران به همه تعهدات خود بر اساس توافق هسته ای پایبند بوده است، حتی فراتر هم رفته، اما طرف مقابل به ویژه آمریکا تعهدات خود را در برجام اجرا نکرده به همین خاطر گشایش هایی که انتظار می رفت، برای ایران اتفاق نیفتاده است.

اوباما در دوران ریاست جمهوری خود می توانست در این یکسال تعهدات خود را با سرعت بیشتری اجرا کند و تا پیش از پایان دوران ریاست جمهوری خود، درصد قابل توجهی از آن را انجام دهد اما چرا این کار را نکرد؟

اوباما اکنون هم خود را راضی از توافق هسته ای نشان می دهد. او نقض برجام از سوی ترامپ را خطری برای آمریکا می داند. باید هم چنین توصیه ای به رئیس جمهور منتحب آمریکا داشته باشد، او به خوبی می داند که برجام دستاورد بزرگی برای آمریکا است.

رئیس‌جمهور آمریکا در نخستین سخنرانی خود پس از پیروزی «دونالد ترامپ»‌ در انتخابات ریاست‌جمهوری  این کشور تأکید کرد که برجام توافقی چند جانبه است و بر هم زدن آن بدون لطمه به منافع آمریکا ممکن نیست.

اوباما با بیان اینکه ایران به مفاد توافق هسته ای موسوم به برجام پایبند بوده گفت: کسانی که خواستار بر هم زدن این توافق هستند، باید دلیلی قانع کننده برای این کار داشته باشند.

رئیس جمهور آمریکا افزود: «توجیه ابطال توافقی که کارساز است و مانع پیگیری سلاح های هسته ای توسط ایران شده، کار دشواری است.

در همین زمینه استفن لندمن نظریه پرداز آمریکایی  
با بیان اینکه ترامپ به سادگی نمی تواند زیر برجام بزند، گفت«بعید می دانم تغییر خاصی در سیاست خارجی آمریکا نسبت به خاورمیانه در دوران ترامپ رخ بدهد.»

لندمن می گوید؛«من نمی دانم ترامپ چگونه می خواهد مذاکرات هسته ای را از سر بگیرد. بعید می دانم مقام های ایرانی با توجه به زمان و تلاش بسیار زیادی که صرف رسیدن به این توافق کردند، حاضر به شروع مجدد مذاکرات باشند.»

این نظریه پرداز آمریکایی اعتقاد دارد ترامپ در عمل به برجام احترام بگذارد.

نکته جالب توجهی که «استفن لندمن» مطرح می کند این است که او هیلاری کلینتون را جنگ طلب معرفی می کند.

نظریه پرداز آمریکایی می گوید؛بهترین چیزی که در مورد «ترامپ» می توان گفت این است که وی «هیلاری» نیست. دستکم دیگر تهدید جنگ هسته ای اکنون کاربرد ندارد. در مجموع، وی به تجارت کثیف آمریکا، همانند گذشته ادامه خواهد داد.

تئوریسین کهنه کار آمریکا «هنری کیسینجر» در این باره چه گفته است؟ او درباره تصمیم احتمالی ترامپ برای لغو توافق هسته ای با ایران چنین پاسخ می دهد؛

«دور انداختن توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ بیش از آنکه به نفع آمریکا باشد، به نفع ایران است. من چنین توافقی را حاصل نکردم اما پایان دادن به آن در حال حاضر، معامله بزرگ و مهمی را برای ما حاصل نمی‌آورد.

همه فضاسازی هایی که درباره برجام از سوی رئیس جمهوری منتحب آمریکا و دستیاران او می شود، نوعی جنگ روانی است. فضای روانی جامعه اکنون با این موضوع درگیر شده و هدف ایجاد نگرانی از تبعات لغو برجام از سوی آمریکا است.

در این زمینه باید روشنگری و تحلیل ارائه شود تا مخاطب داخلی از این نگرانی کاذب بیرون بیاید.

همین که به افکار عمومی گفته شود اگر از اجرای برجام سودی عاید کشور شده که باعث رونق گشته است، در زمان ترامپ هم همین اتفاق خواهد افتاد، از فشار تبلیغات رسانه ای آمریکایی ها درباره برجام بر روی افکار عمومی کشورمان کاسته خواهد شد.



محمد
|
-
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
متاسفانه برخی از افراد هنوز امریکا را نمیشناسند. مگر میشود با امریکا ساخت؟ امریکا دشمن انقلاب و دشمن جمهوری اسلامی است. از همه خواهش میکنم حرف رهبری را در مورد شیطان بزرگ (آمریکا) درک کنند.
ناشناس
|
-
|
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
به فرمایش رهبری باید گوش کنیم.
بی نام
|
-
|
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
حالا بذار وارد کاخ سیاه بشه ببینیم چه میکنه،‌ ما که بیدی نیستیم که از این بادها بلرزیم،‌ ما چهل ساله در محاصره ایم این چند سال حکومت ترامپ هم رو آن چهل سال ولی امریکا خودش را خسته میکنه و چیزی هم از رویاروئی با ایران بدست نخواهد آورد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *